Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Ministerie sjoemelde met geluidsnormen Schiphol’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1427 
|
 eenvandaag 
DSC_3249.JPG

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2008 gesjoemeld met geluidsnormen rond Schiphol. Hierdoor konden tienduizenden vliegbewegingen méér plaatsvinden dan op basis van de eigenlijke normen had gekund. Dat stellen omwonenden van de luchthaven in een procedure die inmiddels in hoger beroep dient bij de Raad van State. Een belangrijke adviseur van het ministerie, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), bevestigt in documenten, in handen van EenVandaag, de lezing van de bewoners.

Kern van de zaak is de bescherming van het zogeheten binnengebied van Schiphol, het gebied dat met de meeste overlast te kampen heeft. Bij de ingebruikname van de vijfde baan op Schiphol in 2003 is afgesproken en vastgelegd dat nooit meer dan 10.000 woningen in dat binnengebied te maken zouden mogen krijgen met ernstige geluidsoverlast. Deze huizennorm begon echter steeds meer te knellen, mede doordat vliegtuigen in de praktijk vaker boven bewoond gebied vlogen dan was aangenomen. Geluidsnormen dreigden daardoor te worden overschreden.

Toenmalig minister Eurlings greep het verlengen van de milieuvergunning in 2008 daarop aan om de huizennorm aan te passen. Door in berekeningen andere vliegroutes toe te passen kwam de nieuwe norm uit op 10.800 woningen. Daardoor ontstond er meer ruimte voor Schiphol om te groeien. Bij de omzetting naar nieuwe Europese geluidsregels werd de norm later bijgesteld naar 12.300 woningen.

Truc van Eurlings

Volgens omwonenden heeft Eurlings met deze ‘truc’ onrechtmatig gehandeld. Het aantal van 10.000 was een harde grens, stellen zij. Ook met de toepassing van andere vliegroutes had het ministerie uiteindelijk op maximaal 10.000 ernstig gehinderde woningen moeten uitkomen. Dat had dan wel ten koste moeten gaan van het aantal vliegbewegingen op Schiphol.

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), dat het ministerie veelvuldig adviseert over onder meer geluidsnormen, bevestigt in een e-mail de lezing van de omwonenden. Ook een berekening van datzelfde NLR op basis van de nieuwe Europese geluidsregels lijkt het gelijk van bewoners te bevestigen. Zo komt het instituut aan 11.000 ernstig gehinderde woningen in het binnengebied van Schiphol, 1300 minder dan de norm van Eurlings, blijkt uit een document in handen van EenVandaag.

Grote gevolgen


De bewoners willen dat de Raad van State, die begin juni uitspraak doet, het ministerie en Schiphol dwingt alsnog de oude huizennorm aan te houden. Mocht de hoogste bestuursrechter hen in het gelijk stellen dan kan dat in potentie grote gevolgen hebben voor Schiphol. De 500.000 vliegbewegingen die nu op de luchthaven mogen plaatsvinden zijn onder de oude norm niet haalbaar, zegt ook voormalig directeur Klaas van Egmond van het toenmalige Milieu- en Natuurplanbureau, dat later is opgegaan in het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Hij waarschuwde het ministerie in 2007 al dat de nieuwe huizennorm verkeerd werd berekend, maar zijn adviezen werden in de wind geslagen. “Ons advies was simpelweg: je kunt binnen de huidige ontwikkelingen doorgroeien naar 460.000 en hooguit 480.000 vliegbewegingen en niet meer”, aldus Van Egmond. "Maar het kabinet zei: in onze berekeningswijze kan dat ruim 500.000 zijn.” Van Egmond zegt 'in alle toonaarden' kenbaar te hebben gemaakt dat de milieugrenzen oneigenlijk werden opgerekt. “Maar in dit land heeft de politiek het laatste woord. Als die vindt dat één plus één drie is, dan is één plus één drie.”

Toerekenen naar groei

Volgens Ernst Cramer, tussen 2006 en 2010 Kamerlid voor coalitiepartij Christenunie, stond in die jaren alles in het teken van groei van Schiphol. “In de onderhandelingen was afgesproken dat we zouden kijken hoe we de ruimte die er voor vliegen was maximaal konden faciliteren. Dat was gewoon afspraak.”

In Kamerdebatten mocht Cramer zich niet al te kritisch opstellen. “Ik ben er wel op aangesproken of ik heel kritisch zou worden, want dat wilden ze dan van tevoren weten. Dat hadden ze liever niet en dat werd dan ook gezegd.” Volgens het oud-Kamerlid is er in het Schipholdossier vaker 'toegerekend naar groei'. “Je ziet dat het niet gaat over overlast, maar hoe kunnen we verklaren dat de overlast meevalt (…) Het uitgangspunt is dat we meer vliegen en dan wordt er gezocht: vliegtuigen vliegen heel anders, niet over woonwijken, ze worden stiller, dus u hebt er geen last van. Als er maar meer gevlogen wordt. Maar dat wordt er niet achteraan gezegd.”

Bekijk bericht op "eenvandaag"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"Motorblok met sjoemel software"?

Er lopen nogal wat rechtszaken tegen topbestuurders in de auto industrie. Verkoop van auto's voorzien van een "motorblok met sjoemel software" veroorzaakten n.l. een onverantwoorde aantasting van onze leefomgeving.

Bij de langdurige formatie van een nieuwe regering werd het begrip "motorblok" gebruikt om het kartel van grote landelijke partijen aan te duiden. De praktijken uit bovenstaand artikel, aangevuld met grove geconstateerde fouten in MER en wellicht ook MKBA berekeningen, leiden tot de akelige conclusie dat wellicht ook hier helaas van een "motorblok met sjoemel software" sprake lijkt te zijn.

Het zou de Tweede Kamer en Provinciale Staten in meerdere provincies sieren wanneer een einde wordt gemaakt aan deze kwalijke praktijken. Zij die zich er schuldig aan maken en maakten zouden - net als in de auto industrie - hiervoor aansprakelijk moeten worden gesteld.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Het gesjoemel is al veel ouder. Dit begon eigenlijk al met de Ke-norm in de jaren 60, waarbij de eerste 65 dB(A) 'om praktische redenen' niet werd meegerekend. De Lden norm is zo opgesteld dat deze 'gelijkwaardig' was met de Ke-norm bij het opstellen van de PKB-1995. Zo hoefde de sector niets aan groeimogelijkheden in te leveren, en dat hebben ze dan ook niet gedaan (men kon meer vliegen in de avond en vroege ochtend), sterker nog alle bescherming is vervolgens met hulp van dhr. Alders slinks opgeheven.

Vergeet ook niet dat een over een veel groter gebied optredend probleem werd gereduceerd tot 10000 woningen in een relatief klein gebied rond de luchthaven waarbij het zgn. 'buitengebied' niet behoefde te worden beschermd. Al met al een leugenachtig optreden van overheid en Schiphol, gesteund met name door PvdA (Netelenbos, Alders) , CDA (Eurlings) en VVD (Jorritsma, Schultz-Van Haegen).

Nu weet u gelijk wat u niet moet stemmen in de toekomst.

Geplaatst door anoniem1

0 kans dat men gelijk krijgt bij de rechter,en zelfs al mocht men gelijjk krijgen er is 0 kans dat Schiphol terug gaat naar 460k-480k. Heeft een rechter ooit positief geoordeeld in een rechtzaak tegen te luchtvaart sector in Nederland?

Geplaatst door anoniem1

Overlast in buitengebieden word inderdaad buiten beschouwing gelaten. Terwijl die overlast in sommige buiten gebieden toch echt heel goed vergelijkbaar is met de overlast in de binnen gebieden.

En dat terwijl het niet nodig is. Een flink deel van de overlast in de buitengebieden kan voorkomen worden met cda landingen. Nederland is een van de weinige grote vliegvelden waar dit niet word toegepast omdat de KLM het niet wil,het zou teveel problemen geven voor het netwerk. Het is niet alleen de overlast die enorm is,ook de uitstoot van fijnstof is veel groter dan nodig. Allemaal door ons netwerk,dat met hand en tand verdedigd word. Ook een deel van de vertegenwoordigers sluit hier de ogen voor de werkelijkheid.

Geplaatst door anoniem1

Enige partij die terug wil naar 300k vluchten is partij voor de dieren. Dat is dan helaas de partij waar we op moeten stemmen. Niks tegen de partij voor de dieren maar het is niet de partij waarop ik normaal gesproken zou stemmen maar de politiek heeft helaas geen ander alternatief.

Geplaatst door anoniem1


De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson heeft in een redevoering voor studenten van een school in Lexington gewaarschuwd voor "een toenemende crisis in ethiek en integriteit" in het Amerikaanse openbare leven.





"Als onze leiders proberen de waarheid te verhullen of als we als volk alternatieve realiteiten gaan accepteren die niet langer gegrondvest zijn in feiten, dan zijn we als Amerikaanse burgers op weg om onze vrijheden op te geven", zei de ex-minister die in maart werd ontslagen door president Donald Trump. Tillerson noemde de president niet in zijn toespraak.

"Als we de crisis in ethiek en integriteit in onze maatschappij niet aan de kaak stellen - en bij onze leiders in zowel de publieke als de private sector en zelfs in de non-profit sector - dan zal de Amerikaanse democratie in zijn nadagen belanden", waarschuwde Tillerson

Geplaatst door M uit U

Inderdaad, de groei van de luchtvaart is het doel, en alles wordt naar dat doel toe geredeneerd.

En hier in het buitengebied zit ik op mijn vrije zaterdagochtend al weer 3 kwartier naar gierende en bulderende vliegtuigen te luisteren........

Geplaatst door anoniem1

Ook hier weer veel overlast van het ronduit hufterige gedrag van de klm en andere maatschappijen. Vandaag vliegt het landende verkeer voor de aalsmeerbaan op 1000-1500 meter ook over het centrum van Utrecht,er is dan nog zon 40-50km te gaan tot de landing. Kleppen uit en motor aan,want cda landingen dat kan de klm niet trekken. Alles moet wijken voor het egoisme en ronduit hufterige gedrag van de Koninklijke luchtvaart maatschappij. Een voorbeeld voor heel Nederland dit fantastische bedrijf.

De woorden die ik hier eigelijk wil gebruiken die zijn veel erger.

Geplaatst door anoniem1

Met de herindeling van het luchtruim gaat het nog gezelliger worden. Dan zit je in leidsche rijn niet alleen met het landende verkeer op de cominbinatie aalsmeerbaan+zwanenburgbaan (die meer en meer gebruikt wordt ten koste van de preferente kaagbaan). Dan komt er ook een hele drukke uitvlieg route naar het zuidoosten bij voor het startende verkeer als de windrichting vanuit het zuiden komt. Mooie timing ook,heel leidsche rijn is dan zo,n beetje verkocht.

Geplaatst door M uit U

Het valt me inderdaad op dat je in het centrum van Utrecht regelmatig vliegtuigen laag ziet en hoort overkomen. Als ik het kaartje bekijk dat op deze site aan de rechterkant staat, dan zie ik een dikkere lijn recht over de stad heen liggen. Dat bevestigt mijn beeld dat het centrum ook onder een route ligt. Verklaart ook meteen de gierende, bulderende motoren in het bos van Amelisweerd, aan de oostkant van de stad. En hier in de westelijke buitenwijken hebben we dan ook nog eens het verkeer van/naar het zuiden, het verkeer van/naar het oosten, en het verkeer dat via Breukelen-Vleuten-Gouda een rondje Randstad doet alvorens te landen.

Een uurtje geleden dacht ik even dat er eentje hier zou neerstorten, of wou landen in het park. Ongelooflijk veel herrie van gierende en brullende motoren. Schrok me rot.

Maar gelukkig is het heel goed voor de economie en werkgelegenheid, zet het Nederland goed op de kaart, hebben wij (bijna) de grootste, en kunnen we goedkoop op vakantie. OK, het verwoest wel je milieu, klimaat, gezondheid en woonplezier, maar who cares! Er wordt geld verdiend! Hoera!

:-(

Geplaatst door anoniem1

En ook veel van de overlast van het uitvliegende verkeer is onnodig. Die overlast word vaak onderschat maar in bijvoorveeld Hilversum is men er echt niet blij mee. men zit op 30km van Schiphol op zon beetje 2500 meter hoogte,soms minder. De hele dag door is dat enorm irritant. Men kan technisch op 3500m zitten of nog een stuk hoger zelfs,dat is meer dan de helft minder overlast. Maar dat doet men niet want een minieme brandstof besparing is belangrijker.

Geplaatst door M uit U

"Dan komt er ook een hele drukke uitvlieg route naar het zuidoosten bij voor het startende verkeer als de windrichting vanuit het zuiden komt."

Die is er op zich toch al, kijkende naar het kaartje met radarplots? Er liggen nu al twee routes pal over Leidsche Rijn/Vleuten/De Meern heen. Wordt het in de toekomst dan nóg erger??? Ik wil nu eigenlijk al verhuizen naar een rustiger plek, waar waarheen moet ik in godsnaam???

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Illegale straatraces zijn ook goed voor de economie. Er komt veel volk op af. Men eet bij de MC donalds en drinkt bovenmatig veel bier en energydrinks. Vanwege het economische nut stel ik voor ook hiervoor een oogje dicht te knijpen als het gaat om regels handhaving en normen. Uiteraard mogen de coureurs ook btw en accijnsvrij tanken, hoeven niet bang te zijn voor boetes en net als klm beloond wordt bij aanschaf van een iets stiller vliegtuig gaat dat ook gelden voor aanschaf van de nieuwste modellen straatrace auto’s.

Geplaatst door Anoniem1

De uitvliegroute bij leidsche rijn word nu vooral in het weekender gebruikt en soms in de vroege ochtend door de week. Grootste deel van midweek overdag word niet gebruikt vanwege militair luchtruim in zuid oost nederland. Verplaatsing van dit militaire luchtruim is belangrijkste onderdeel van herindeling luchtruim. De route gaat dan permanent gebruikt worden en gaat ook drukker worden. De sector heeft al vaker aangegeven dat er meer uitvlieg capaciteit richting het zuid oosten nodig. Wel is er een kans dat de overlast van het landende verkeer drastisch gaat afnemen al is dat nog afwachten. Verkeer vanuit zuidoost komt nu vaak bij overijsel nederland binnen (om het militaire luchtruim te vermijden) en dan via lelystad almere en dan zuid richting leidsche rijn om vervolgens weer te draaien voor landen aalsmeerbaan. Het is meer dan 100 kilometer omvliegen. In nieuwe luchtruim bestaat de kans dat dit niet meer nodig is,al hangt dat ook af van hoe de vertrek routes komen te liggen. Een groot deel van het verkeer zou zich dan verzamelen in een wacht gebied boven ongeveer wijk bij duurstede ipv lelystad en van daaruit de landing op de aalsmeerbaan inzetten. Leidsche rijn zou daar dan niks meer van merken.

Maar goed,dit is een beetje koffie dik kijken en de herindeling laat nog wel even op zich wachten.

Geplaatst door M uit U

Inderdaad, de weekenden lijken het ergst te zijn. Ook in de vroege uurtjes doordeweeks wil het wel eens een teringherrie zijn. Maar als ik het goed begrijp gaat die herrie dus op termijn van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat plaatsvinden, 7 dagen per week??? En als troostprijs hebben we geen last meer van de zigzaggende vliegtuigen die de gehele zuidelijke Randstad nu vergallen? Want die gaan dan de rust boven Wijk bij Duurstede - en daarmee de gehele Utrechtse Heuvelrug - definitief om zeep helpen.

Mijn god, ik dacht dat het gebied ten zuidoosten van Utrecht het enige plekje was zonder veel vliegtuigkabaal. Maar dat gaat dus wellicht ook veranderen..... Nou, dan houdt het dus wel zo'n beetje op allemaal! Heel Midden-Nederland wordt één groot luchtruim. Waar moet ik gaan wonen voor wat rust? Op een boot ergens in de Noordzee? Of zou het misschien nog het rustigste zijn naast een luchtmachtbasis, omdat het luchtruim daar gesloten is en er slechts af en toe een straaljager opstijgt? Dat zou wel ironie ten top zijn om daar te gaan wonen vanwege de rust.....