Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ministerie: krimp is de enige optie om geluidsoverlast Schiphol te beperken

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 744 
|
 nrc.nl - 15-11-2022 
krimp_cropped.jpg
Krimp
Credit: rawpixel

Door Jan Benjamin

Luchthaven Schiphol moet krimpen omdat de geluidsoverlast te groot is, vindt het kabinet. Het ministerie van Infrastructuur wil niet wachten tot KLM vliegt met stillere toestellen, bleek dinsdag bij een informatiebijeenkomst.

Luchthaven Schiphol moet stiller – en snel. Het kabinet wil niet wachten totdat luchtvaartmaatschappij KLM, veruit de grootste gebruiker van de Amsterdamse luchthaven, haar vloot helemaal heeft vervangen door stillere vliegtuigen. Daarom is krimp van het aantal vluchten met 12 procent de enige maatregel die het kabinet rest. Dat benadrukte Ruth Clabbers, directeur-generaal luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dinsdag tijdens een informatiebijeenkomst voor omwonenden van Schiphol.

Clabbers, de hoogste ambtenaar die gaat over luchtvaart, suggereerde dat de vlootvernieuwing bij KLM niet snel genoeg gaat om de geluidsoverlast te beperken. De discussie of je beter kan kijken naar stillere toestellen dan naar de harde krimp van het aantal vluchten, zoals KLM wil, vindt zij nu niet relevant. „Schiphol moet krimpen tot 440.000 vliegbewegingen per jaar”, laat zij weten. „Dat besluit gaat vandaag niet veranderen.”

Het kabinet maakte op 24 juni van dit jaar bekend dat Schiphol moet krimpen naar 440.000 bewegingen. Nu ligt de grens op 500.000 vluchten per jaar. De stap is uniek in Europa; niet eerder moest een vliegveld verkleinen vanwege geluid.

De overlast van Schiphol werd bovendien veel te lang gedoogd, stelde minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) destijds. Dat was niet langer houdbaar, met name juridisch niet. Op dit moment loopt een rechtszaak van een Aalsmeerse bewonersvereniging vanwege de negatieve effecten van te veel vliegtuiggeluid op de gezondheid.

Eerder werd al bekend dat het aantal nachtvluchten op de Amsterdamse luchthaven omlaag moet van 32.000 naar 29.000 vluchten per jaar.

Volgens KLM, dat samen met partnermaatschappijen als Air France en Delta Air Lines naar schatting 70 procent van het aantal vluchten op Schiphol uitvoert, is de aangekondigde krimp desastreus voor de opbrengsten van de maatschappij. Op Schiphol zouden minstens 500.000 vluchten per jaar noodzakelijk zijn, wil KLM een gezonde bedrijfsvoering kunnen volgen. De luchtvaartmaatschappij stelde eerder dat het in 2030 een vloot heeft die meer dan 50 procent stiller is dan in 2018.

‘Balanced approach’
Daarop wil het ministerie dus niet wachten, bleek tijdens de presentatie in een hotel in Schiphol-Oost. Het kabinet gaat de komende maanden gebruiken om de Europese Commissie te overtuigen dat krimp van het aantal vliegbewegingen de enige maatregel is om de geluidsoverlast significant te beperken. Dat is verplicht volgens wat in de Europese Unie een ‘balanced approach’ wordt genoemd. Alleen na uitvoerig overleg met de betrokken luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en de luchtverkeersleiding en na gesprekken met de Europese Commissie, is de krimp een feit. Het kabinet wil na vijf jaar overstappen op een nieuwe normering voor Schiphol, onder meer gebaseerd op geluid en uitstoot.

Het maximale aantal vluchten moet uiteindelijk worden vastgelegd in een zogeheten luchthavenverkeersbesluit (LVB) voor Schiphol. Daarvoor heeft de luchthaven onder meer een natuurvergunning nodig van het ministerie van Landbouw. Schiphol werkt daar nu aan. Maar de luchthaven krijgt die natuurvergunning pas als het zijn stikstofuitstoot op Natura 2000-gebieden in de omgeving binnen de perken weet te houden.

Het is onbekend of Schiphol op dit moment actief boerenbedrijven rond het vliegveld probeert uit te kopen om zogeheten ‘stikstofruimte’ te verkrijgen. In de Tweede Kamer ontkende minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof, VVD) een bericht in de media dat het Rijk namens Schiphol stikstofruimte zou proberen op te kopen. „Schiphol moet zelf maatregelen nemen als dat nodig is om stikstofruimte te verwerven.”

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Nog een bericht over hetzelfde onderwerp uit het NH Nieuws leest u hier.

Bekijk bericht op "nrc.nl - 15-11-2022 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Reken er maar op dat Schiphol en I&W achter de schermen hard bezig zijn om de natuurvergunning en de benodigde stikstofruimte binnen te sjoemelen. De vraag hierbij is natuurlijk ook hoeveel van de werkelijke stikstofuitstoot door de luchtvaart zelf deze sector weet weg te moffelen.

Die 29000 nachtvluchten werden al jaren geleden toegezegd, een sigaar uit eigen doos dus!

‘De luchtvaartmaatschappij stelde eerder dat het in 2030 een vloot heeft die meer dan 50 procent stiller is dan in 2018’. Dit betekent niet dat u minder herrie krijgt, want we weten wat ze hiermee werkelijk bedoelen: 50% minder lawaai per passagier (en dit is niet 50% reductie in dB(A)!!!) en toename in aantallen grotere vliegtuigen, een volkomen leugenachtige wijze van voorstellen. Stink er niet in!

Overigens is het wel 100% juist dat geldt: krimp is de enige optie om geluidsoverlast Schiphol te beperken, wel met de kanttekening, dat de herrie niet alleen op de Polderbaan en Kaagbaan wordt uitgesmeerd, want dan zijn dez bewoners alsnog de klos!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

. Dit betekent niet dat u minder herrie krijgt, want we weten wat ze hiermee werkelijk bedoelen: 50% minder lawaai per passagier

Is dat wat het werkelijk betekend,berekenen ze de reductie per passagier?
Dat is wel heel erg vreemd,kan haast niet geloven dat men dit op deze manier berekend.

2 rijen extra stoelen in het vliegtuig proppen en je bent niet alleen 5% duurzamer maar het geeft ook 5% minder lawaai. De toenemende duurzaamheid gaaat hand in hand met de afnemende beenruimte.

Soms vraag ik me af waarom ze met het hele circus doorgaan. Waarom men nog steeds probeert der schijn op te houden. Waarom zegt men niet gewoon:er zijn geen regels voor de luchtvaart en sector kan doen wat ze wil.
Dan kan dat hele juridische team ook achterwege gelaten worden. Zinloze geldverspilling om de schijn op te houden.