Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ministerie dendert door met vliegtaks

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 431 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0449.jpg

Door Alexander Bakker en Yteke de Jong

AMSTERDAM - De luchtvaartsector laakt de snelheid waarmee staatssecretaris Snel (Financiën) doorgaat met de voorbereiding van de vliegtaks.

Donderdag werd er weer overlegd op het Ministerie van Financiën over de vliegtaks, zo melden bronnen aan De Telegraaf. Wat er precies is besloten wil men niet kwijt. De luchtvaartsector zelf was niet uitgenodigd.

„Onlangs bleek uit een brede consultatie dat er meer tegen-dan voorstanders zijn voor de vliegtaks. Het geld wordt niet ingezet voor duurzaamheid, het verdwijnt gewoon in de schatkist”, zegt Frank Allard van de Barin, de koepel van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. Het kabinet wil vanaf 2021 €200 miljoen ophalen bij de luchtvaartmaatschappijen, naar verluidt als sluitpost om het wegvallen van de dividendbelasting te compenseren. Dit terwijl er met de luchtvaart in 300.000 directe en indirecte banen mee gemoeid zijn. Ook de vliegtaks verscheen, net als de dividendbelasting vorig jaar uit het niets in het regeerakkoord.

In het regeerakkoord is echter afgesproken dat de taks pas aan de orde is als er in Europees verband geen heffing komt en als de sector zelf niet met eigen initiatief komt voor verduurzaming van de luchtvaart, de zogeheten drietrapsraket. Daarop lijkt Snel niet te willen wachten, want de sector is nog bezig. Hij zet vol in op de taks, hoewel minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) eerder dit jaar in de Tweede Kamer dat ze er vanuit ging de taks niet nodig zou zijn.

Negatief voor milieu
„Extra belastingen zoals deze op handen zijnde vliegtaks en heffingen hebben een negatief milieu effect”, zegt Allard. Hij wijst op de stapeling van systemen die er al zijn om de luchtvaart te belasten voor de schade aan milieu.

„Er is al een geluidstaks in Nederland, verder hebben we in Europees en VN-verband emissiehandelsystemen. Moet de Nederlandse burger dan vier keer betalen?”. Verder vraag hij zich af wat Snel nu eigenlijk voor inspanningen geleverd heeft om in Brussel iets voor elkaar te krijgen.

In 2009 draaide de vliegtaks uit op een sof, omdat reizigers na de invoering naar Duitsland en België uitweken. In juni kwam een rapport uit van onderzoeksbureau CE Delft dat de vliegtaks amper bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Het rapport werd opgesteld in opdracht van de staatssecretaris.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Onzin: "In 2009 draaide de vliegtaks uit op een sof, omdat reizigers na de invoering naar Duitsland en België uitweken."
Onzin: "stapeling van systemen die er al zijn om de luchtvaart te belasten voor de schade aan milieu."

Geplaatst door anoniem

Onzin: "300.000 directe en indirecte banen".

Geplaatst door Michel

Wat willen we nou ! Moedertje Aarde slopen of banen ! Als Moedertje Aarde gesloopt is zijn die banen helemaal niet meer van toepassing en hoeven nergens meer om te huilen want dan zijn we er gewoon niet meer wanneer worden die vlieg-idioten eens wakker?

Die vliegtaks toch he ..........De dooddoener van 2018! Werkt niet en zal het vlieggedrag nooit niet minderen!
Als ik al weer lees ‘in Europees verband’ zakt mn broek alweer tot op mijn enkels ( sorry ) .

Geplaatst door Henk Bartels

De politieke mensen die akkoord gaan de voorgestelde plannen van (vliegtuig liefhebbende) ambtenaren, dat zijn toch de personen waar we elke 4 jaar op stemmen! Wij , als burgers van Nederland, maken zelf de keuze om in het vliegtuig te stappen, en gebruik maken van deze belachelijke goedkope vliegreizen. Dat de gevolgen voor het klimaat nu steeds meer zichtbaar worden, zal hopelijk bijdragen dat we minder gaan vliegen. Het zou goed zijn als er meer wordt geschreven en op TV wordt besproken dat de gevolgen van het vliegen dramatisch zijn voor het milieu. Helaas hoor en zie ik de organisatie zoals Milieu Defensie en ook een Partij voor de Dieren nagenoeg niet. Is ook wel lastig om tegen de gevestigde orde op te boksen. De 3 P's (Profit=VVD/CDA/D66, People=…?..., Planet=GroenLinks) staan momenteel in de verkeerde volgorde. Uiteindelijk zal Moeder Aarde zelf gaan ingrijpen.

Geplaatst door Michiel

De vliegtaks wordt niet de grote killer voor de prijsvechtende luchtvaartlobby. Maar zal de Haagse Schatkist lekker bijvullen. Symbool politiek van neoliberaal Rutte III! De olieprijs wordt wel een killer! Iran is door de seniele bejaarde man met vale kuif in het Witte Huis volledig geïsoleerd en de oliemarkt droogt direct op. Want de werldwijde olie productie loopt tegen zijn piek aan. Alleen gratis geld van de centrale banken houden de productie op peil. Anders veel te duur en onrendabel. Een hogere olieprijs zal de winstgevendheid van de prijsvechters ernstig gaan drukken. De prijs van een ticket zal automatisch omhoog moeten willen de prijsvechters overleven. En uiteindelijk zal het verwende volk afhaken. De vrije markt die (met name na 2008) volkomen vernietigd is door de falende overheden en hun corrupte centrale banken doet dan zijn reinigende werk!
Volgens mij vliegen ook kamerleden van de Partij voor de Dieren de aardkloot rond met deze atmosfeer verziekers om hun denkbeelden wereldwijd te verspreiden. B.v. mevr. Thiemen gaat zo maar even naar Los Angelos voor een dierenwelzijn bijeenkomst. Niets mis mee om het welzijn van dieren te verdedigen, maar dat kost wel de nodige CO2 en NOx uitstoot op 10 km hoogte. Compenseren met bomen op NAP helpt niets, de vernietiging zit op 10 km hoogte!! De politiek is allang het spoor bijster en zal de dolgedraaide volksmassa's niet kunnen temmen. Daarom wacht niet af, begin bij uzelf, doe die fossiele auto met 18% motorrendement weg, geen kerosine pretvluchtjes meer, leef, woon, koop, recreeer lokaal. Yes, we can!

Geplaatst door anoniem1

"Het geld wordt niet ingezet voor duurzaamheid, het verdwijnt gewoon in de schatkist"

De vliegtaks is zelf al een duurzaamheids maatregel,het vliegen minder aantrekkelijk maken.
De btw die we op trein tickets betalen word ook niet ingezet voor duurzaamheid. Misschien heeft de sector liever 19% btw dan 2%? vliegtaks,micht dat zo zijn dan zijn daar vast wel mogelijkheden voor.

Geplaatst door anoniem1

Het kabinet wil vanaf 2021 €200 miljoen ophalen bij de luchtvaartmaatschappijen, naar verluidt als sluitpost om het wegvallen van de dividendbelasting te compenseren

Dit soort van demagogie en leugens kan je alleen van de telegraaf verwachten. Dit is complete onzin.

Geplaatst door anoniem1

En als de vliegtaks niet helpt,dan komt dat omdat de vliegtaks niet hoog genoeg is. 2% (als het daar op uit gaat komen) gaat niet echt veel verschil maken. Het zou hoger moeten zijn,onderzoek waaruit blijkt dat de voorgestelde maatregel niet veel gaat helpen bevestigd dit.

luchtvaart word al aan alle kanten gesubsidieerd. En als er dan een klein beetje tegenwicht dreigt te komen dan komt men met leugens,onzin en stemming makerij