Ministerie betaalde al 15.000 euro aan actiegroep Lelystad Airport: ‘Dit is van de zotte’
Door Phaedra Werkhoven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betaalt liever dwangsommen dan dat het gegevens openbaar maakt. Dat stelt de Stichting Laagvliegen Nee en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen uit Dalfsen. Inmiddels stroomt de rekening van de actiegroepen vol met geld van het ministerie. Terwijl zij geen geld, maar antwoorden willen.
,,We hebben al 15.000 euro aan dwangsom ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, zucht Leon Adegeest van Stichting Laagvliegen Nee uit Dalfsen. Dat was na een eerste uitspraak van de rechter in mei 2022. Er kwamen alsnog geen documenten.
Na opnieuw een gang naar de rechter is begin januari de dwangsom door de rechtbank in Zwolle verhoogd. En die loopt dagelijks op, tot maximaal 75.000 euro.
Het gaat allemaal om een Wob-verzoek (inmiddels Woo) dat de stichting al in juli 2021 heeft gedaan. Stichting Laagvliegen Nee wil weten of de cijfers van de stikstofruimte die gereserveerd is voor wegen rond luchthaven Lelystad Airport wel kloppen. De opening van de luchthaven is sinds 2018 al meerdere keren uitgesteld.
Stikstofruimte
De stichting heeft sterke vermoedens dat de wegen helemaal niet zijn meeberekend in het aanvankelijke rekenwerk uit 2015 rondom de uitbreiding van de luchthaven. Om dat aan te tonen, wil de stichting de uitwerking en de bijbehorende documenten van de stikstofruimte zien. De minister weigert vooralsnog die documenten te verstrekken.
Adegeest en zijn stichting zijn op 3 januari dit jaar in het gelijk gesteld door de rechtbank in Zwolle. De minister stelt in zijn verweer dat hij zwaar belast is door alle Woo-verzoeken rondom stikstof die op zijn ministerie terechtkomen. Dat ze door personeelstekort niet toekomen aan al die verzoeken. Dus is de wettelijke beslistermijn over het verzoek van Adegeest verstreken.
Van de zotte
De rechtbank ging daar niet in mee en eiste dat de minister uiterlijk op 1 februari de stukken moest hebben bekendgemaakt. Daarnaast moet het ministerie de griffie- en proceskosten betalen. Vanaf die datum loopt dus de rekening van de stichting vol met dwangsomgeld. Belastinggeld, aldus Adegeest, die daar niet blij mee is. Steeds opnieuw moet hij procederen om inzage te krijgen. ,,Ik vind het van de zotte dat de minister liever betaalt dan dat hij ons die stukken geeft. Ze trekken zich er gewoon niks van aan.”
Ik vind het van de zotte dat de minister liever betaalt, dan dat hij ons die stukken geeft
Leon Adegeest
Bij navraag bij het ministerie laat Richard Funnekotter, woordvoerder van Mark Harbers, weten dat het vooral om de omvang van de stukken gaat. Daardoor duurt het langer. ,,Er wordt onverminderd hard gewerkt om aan het verzoek te voldoen. Maar het is een flinke klus.”
Adegeest is de ‘kwelgeest’ van de luchthaven Lelystad Airport. Hij is ook met zijn SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) met verschillende procedures bezig. ,,Er lopen zoveel Woo-verzoeken van ons, waarin wij informatie willen. Al die berekeningen rond stikstofruimte zijn heel ingewikkeld. Maar ik heb het idee dat ze alles extra ingewikkeld maken, zodat niemand het meer snapt. Want als niemand het meer snapt, kun je het erdoor duwen.”
Verdwijnt in het niets
De laagvliegroutes van de luchthaven - die op 1,8 kilometer hoogte over de Veluwe gaan - moeten worden aangepast. Het is een van de voorwaarden, naast het verkrijgen van de natuurvergunning, die minister Harbers heeft gesteld voor er sprake kan zijn van opening van de luchthaven.
Maar Adegeest stelt dat de hele berekening van de stikstofuitstoot van de luchthaven niet klopt. Volgens Europese regels zou stikstofuitstoot ook boven de 3000 voet moeten worden meeberekend. ,,In Nederlandse berekeningen verdwijnt die stikstof boven de 3000 voet in het niets, maar dat is natuurlijk niet zo.”
,,Nederland is, naast Slovenië en Litouwen, het enige land dat die stikstof niet meeberekent”, vertelt Adegeest. Hij voorziet dat Nederland daarmee door die Europese regels in de problemen komt. ,,Want uit de berekening van SATL blijkt dat de luchtvaartbijdrage aan de totale stikstofuitstoot van Nederland dan niet 2, maar 11 procent is. Dat is een aanzienlijk verschil.”
Over deze niet-gerapporteerde uitstoot boven 3000 voet heeft Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren in december Kamervragen gesteld. Minister Harbers meldde toen dat de opgave daarvan door Europese landen vrijwillig is en dat het RIVM vanaf 2024 deze uitstoot gaat berekenen. Bekijk bericht op "tubantia.nl - 14-02-2023"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
Wat heeft die minister het zwaar! Ja, dan moet je maar anders handelen en meer rekening houden met het milieu, klimaat en omwonenden in je beleid. Het is natuurlijk tekenend dat men die stukken niet tijdig oplevert!
Adegeest ziet het volkomen juist als hij zegt: ‘ik heb het idee dat ze alles extra ingewikkeld maken, zodat niemand het meer snapt. Want als niemand het meer snapt, kun je het erdoor duwen.’
Overigens, die €15000 is peanuts in vergelijking met de miljarden die omgaan in de vliegtuigbouw (Boeing en Airbus), luchthavens, vliegen en reizen, en de belastingbetaler mag ervoor opdraven. Misschien iets om in het vervolg op de ticketprijs te zetten? Maar terecht dat Adegeest stelt dit geld niet eens te willen!
Dit geldt voor het gehele Schiphol dossier (ook voor geluidhinder!) en is een bewuste tactiek van de overheid om burgers te laten afhaken. Des te meer bewondering heb ik voor de onverzettelijkheid en het doorzettingsvermogen van Adegeest! Ga zo door!
“Minister Harbers meldde toen dat de opgave daarvan door Europese landen vrijwillig is en dat het RIVM vanaf 2024 deze uitstoot gaat berekenen.”
Zou dit gevolgen kunnen hebben voor zijn ‘experiment’ van 20224 van verplaatsen van herrie binnen de regio Schiphol en het oprekken van het maximaal aantal vluchten tot 460000? Ik denk het niet, de uitkomsten komen vast pas op een te laat moment!
U ziet het Schiphollen gaat gewoon op de oude voet door!