Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister weigert te handhaven

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 377 
|
 Stichting red de veluwe 
Lelystad_Airport_(aerial).jpg
Lelystad Airport Luchtopname
Credit: Supercarwaar

Carola Schouten, de minister van LNV, wil de uitbreiding van Lelystad Airport niet stil leggen. Dat heeft Stichting Red de Veluwe te horen gekregen in een brief die vandaag is ontvangen. Stichting Red de Veluwe heeft de minister dit najaar een handhavingsverzoek gestuurd over vliegveld Lelystad. Het vliegveld beschikt niet over een natuurvergunning. Uit het antwoord van de minister blijkt dat ze weigert te handhaven en de weg vrijmaakt voor een uitzondering voor Lelystad Airport.

De brief van minister Schouten lezen? -> brief_minister_schouten_aan_red_de_veluwe.pdf

Vliegveld mag door zonder vergunning


Stichting Red de Veluwe is verbijsterd over dit antwoord. “Het besluit van het ministerie van LNV valt ons rauw op het dak” aldus Robert Tieskens voorzitter van Red de Veluwe. “In mei van dit jaar bepaalde de rechter dat Lelystad Airport een stikstofvergunning moet hebben voor de uitbreiding van de luchthaven. Wij hebben minister Carola Schouten toen onmiddellijk verzocht om de uitbreiding direct stil te leggen totdat die vergunning er ook werkelijk is. Maar nu is duidelijk geworden dat de minister dat niet gaat doen. Dat schrijft ze in een brief van 20 kantjes.

Natuur is uit het oog verloren


De voorzitter en zelf jurist laakt het verhaal van de minister. “Het verhaal van de minister gaat uit van een papieren werkelijkheid. Zij doet er alles aan om stikstofuitstotende projecten weer op gang te brengen terwijl de Raad van State daar net een stokje voor heeft gestoken. De natuur zou centraal moeten staan op grond van de regels over natuurbescherming. Het gaat slecht met de natuur. Ook op de Veluwe gaat beschermde natuur steeds verder achteruit. De redenering dat er nog wel een beetje bij kan, is daarom onhoudbaar.”

Uitweg buiten de regels om


De minister stuurt – ongetwijfeld in goed overleg met collega minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W - aan op een nieuwe regeling (in aanvulling op de net door de Eerste Kamer goedgekeurde Spoedwet stikstof)op grond waarvan Lelystad alsnog onder de wettelijke vergunningplicht kan uitkomen. “Zo wordt een uitweg gezocht, die buiten de regels omgaat. In de regels staat dat alleen voor projecten die een dwingende reden van groot openbaar belang dienen en waar geen andere oplossingen voor zijn, een uitzondering mag worden gemaakt. Die toets durft de minister voor Lelystad Airport blijkbaar niet aan.”

Eerst stap in juridische procedure


Alle reden voor Stichting Red de Veluwe om het besluit in bezwaar aan te vechten. Dit is de eerste stap op weg naar de rechtbank. Stichting Red de Veluwe roept ook andere organisaties op om samen met hen in actie te komen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Met de komst van vakantievluchten en goedkope stedenvluchten van prijsvechters zal Lelystad nimmer aan de dwingende reden van groot openbaar belang kunnen voldoen. Het openbare belang van de luchtvaart in Nederland is in 2018 in niet mis te verstane termen door de minister van I&W aan de Tweede Kamer meegedeeld: internationale bereikbaarheid tussen economische sectoren in NL en belangrijke economische regio's in de wereld. Vakantievervoer en goedkope stedenvluchten voldoen totaal niet aan deze eisen.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Red de Veluwe vraagt om de bouw van Lelystad Airport stil te leggen. Dat kan niet; de bouw van Lelystad Airport is al lang klaar. Nieuwe terminal is gebouwd en compleet ingericht. Parkeerterreinen zijn al gereed. Lelystad Airport immers 1 april 2019 open gaan voor het groothandelsverkeer. Daar was de hele bouwplanning op gericht. Red de Veluwe heeft waarschijnlijk ook de oude luchtfoto zoals bij dit artikel nog in het hoofd, maar zo ziet Lelystad Airport er al jaren niet meer uit. Ik zou zeggen: Lelystad Airport zsm open, en geen uitbreiding van Schiphol.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Beste Gerard,
Als vakantievluchten naar Lelystad zijn verplaatst komen daar zeker intercontinentale vluchten voor in de plaats. Juist daarom is Lelystad ontwikkeld. Van de regen in de drup en nog heel slecht voor het klimaat ook.
Red de Veluwe kan wel eisen dat er een natuurvergunning komt en het besluit voor de rechter brengen om de verplaatsingen uit te voeren; dat erkent de minister ook. Daarop slaat mijn bovenstaande commentaar. Wel met de kanttekening dat er misschien een 'generieke maatregel' komt, wat dat ook moge zijn.

Geplaatst door gerard

Verzoek nog nogmaals aan de Gerard hierboven om naam te gebruiken om misverstanden te voorkomen. E staan immers op deze website al veel opmerkingen van mijn hand onder de naam 'Gerard' of 'gerard'. Kan je er geen Gerard1 van maken of zo?