Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister: vliegveld in zee heeft meer nadelen dan voordelen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 458 
|
 nos.nl - 08-02-2019 
hv_overig_2692.jpeg

Een vliegveld in zee is technisch wel haalbaar, maar het levert nauwelijks voordelen op die de hoge kosten rechtvaardigen. De nadelen zijn groot voor de veiligheid van de kust, de natuur in de duingebieden en de leefbaarheid van bestaande bewoonde gebieden. Ook zijn er economische bezwaren.

Verder blijft er te weinig ruimte over voor windmolenparken in zee en komt daarmee het halen van de CO2-doelstellingen in gevaar. De bouw zelf veroorzaakt een grote CO2-uitstoot. De kosten worden geschat op 33 tot 46 miljard euro voor alleen al de aanleg van het luchthaveneiland en de tunnelverbinding.

Dat zijn de conclusies uit een 'quickscan' die minister Van Nieuwenhuizen op verzoek van de Tweede Kamer heeft laten uitvoeren. Onderzocht is de mogelijkheid om Schiphol te verplaatsen naar een eiland in de Noordzee.

Gevolgen voor het kustgebied
De onderzoekers komen tot de conclusie dat het ecosysteem in het duingebied gevaar loopt door de emissies van vliegtuigen. De tunnelbuizen voor de passagiers doorsnijden het duingebied, wat een veiligheidsrisico is.

De stabiliteit van de kust neemt af bij een stijgende zeespiegel en de waterkwaliteit neemt door verzilting af. Het eiland en de stijgende en dalende vliegtuigen zijn dag en nacht zichtbaar vanaf de kust.

In de studie is uitgegaan van vijf parallelle start- en landingsbanen. Alle vluchten worden verplaatst van Schiphol naar het eiland. Parkeren, de bagageafhandeling, security en vrachtafhandeling blijven wel plaatsvinden op Schiphol. De passagiers worden aan- en afgevoerd via een ondergronds spoorsysteem.

De voordelen van een vliegveld in zee zijn de verbetering van de leefomgeving van de direct omwonenden van Schiphol, de mogelijkheden van ruimtelijke ontwikkeling op het Schipholterrein en de kans dat de luchtvaart groeit.

Woningbehoefte
Daar staat tegenover dat de leefomgeving van mensen in andere gebieden, zoals langs de kust, juist verslechtert. Dat komt doordat de vliegbewegingen zich verplaatsen naar andere routes.

De extra ruimte die vrijkomt op het Schipholterrein heeft geen nut voor de woningbehoefte van dit moment, zeggen de experts. Het vliegveld in zee is op zijn vroegst in 2050 klaar, en tegen die tijd neemt de woningbehoefte naar verwachting juist af.

Gevolgen voor vogels en vissen
De luchthaven in zee kan de groei van vislarven verstoren. Dit kan leiden tot te weinig voedselaanbod in de Noordzee en de Waddenzee en daarmee invloed hebben op de vogel- en visstand. Verstoring van vogels en zeezoogdieren en daarmee habitatverlies is volgens de onderzoekers voorstelbaar, maar lastig te voorspellen. Vogels kunnen tegen vliegtuigen aan vliegen.

Minister Van Nieuwenhuizen merkt hierbij op dat "het duurzaam gebruik van het ecosysteem op de Noordzee" nu al tegen zijn grenzen aanloopt. En dat Nederland al een Europese verplichting heeft om de vogelstand te verbeteren.

Scheepvaart
Er zijn ook economische nadelen te noemen. De ruimte voor de scheepvaart neemt af en de kans op aanvaringen in het gebied rond de haven van Amsterdam neemt mogelijk toe.

Los van het negatieve effect op de visstand gaat de visserij er op achteruit omdat rond het vliegveldeiland niet gevist mag worden. Dat trekt zeevogels aan, die dan vervolgens worden aangevlogen.

Toeristen
De waarde van het duingebied neemt af voor toeristen en dagjesmensen omdat de vliegtuigen en het eiland te zien en te horen zijn. Dat kan gevolgen hebben voor ondernemers in het kustgebied.

Minister Van Nieuwenhuizen had al gezegd dat zij op grond van eerdere onderzoeken een vliegveld in zee niet zag zitten. In de Tweede Kamer hebben onder meer D66 en ChristenUnie zich er positief uitgelaten. Kamerleden hebben al aangekondigd een debat te willen over de quickscan.

Bekijk bericht op "nos.nl - 08-02-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door sara

Gelukkig!

Geplaatst door anton

ik ken nog een nadeel: enorme geluidsoverlast in de regio Kennemerland, de huidige slachtoffers van de Polderbaan. Schiphol in zee is de nieuwe truc om ook de resterende overlast van de regio Amsterdam naar de regio Kennemerland te verplaatsen.
Maar dat gaat hem gelukkig niet worden .....


Geplaatst door anoniem1

Duurder dan bij eerdere schatting eind jaren 90. is inflatie,over 25 jaar kost het 80 miljard.
Het is ook wel de duurste en minst realistische vorm die men hier heeft uitgewerkt,blijkbaar wil men er niet aan. Vraag me af hoe de opdracht voor dit onderzoek heeft geluid,het lijkt bij voorbaat weggegooid geld.
5 parallele banen,hoeveel vluchten denkt Schiphol in de toekomst nodig te gaan maken. Heathrow heeft er 2,waarom zou Schiphol er dan 5 nodig hebben?
En hoe zit het met het eco systeem van aalsmeer Amstelveen en alle andere dicht bevolkte gebieden rondom Schiphol?

Nu ja,van dit plan gaat niks komen en dat komt niet als een verassing. Misschien is het maar goed ook.
Pech voor Schiphol want ruimte op de huidige plek is er niet meer.

Geplaatst door anoniem1

Uiteindelijk gaat men dat eiland wel bouwen,als straks westen van Nederland onder water staat.
Een groot hoog en droog zeespiegel stijging bestendig eiland fort speciaal voor Schiphol. Al gaat heel Nederland ten onder,op Schiphol zal onze vlag fier wapperen.

Geplaatst door vp

Heel goed, geen Schiphol in zee. Laten we de natuur niet verder naar de kloten helpen dan we al doen.

Geplaatst door Michel

Hierbij wil ik diegene die dit zotte plan weer de wereld in hebben geholpen hartelijk niet bedanken!
100.000den mensen in de stress het afgelopen jaar, krijg ik nou wel of geen vliegveld voor de deur!

Dan de locatie, ongelofelijk dat dit vliegveld voor de IJmond moet komen!
De IJmond heeft de grootste en smerigste vervuiler in huis een bedrijf dat maling heeft aan de burgers......stof, stank en herrie kunnen ze vreten de bewoners vd IJmond! Lees het NHD van vandaag maar even.
En dan ook nog een vliegveld in zee voor de IJmond? Lijpo,s zijn het die deze idioterie verzinnen! Ja, ik reken jullie het zwaar aan, mijn leven en dat van vele naar de ratsemedee willen helpen!

Het is niet alleen Kennemerland, maar bijna de gehele provincies Noord&Zuid;-Holland die nu de vervuiling en herrie te verduren krijgen.
Nee, de prullenbak in met dit plan en blijf met je vingers van mijn pensioen af!

Het is overigens voor mij de druppel geweest om te gaan verhuizen! Weg ver weg ...........op een rustiger plekje gaan wonen zonder die stress.......

Geplaatst door Peter

De door en door corrupte BV Nederland heeft niets geleerd.
De HSL, de Betuwelijn, de noord zuidlijn, de A10 zuid ondertunneling.
Allemaal drama projecten die 30 jaar duren, 100x kosten wat het ooit gaat opbrengen, al met al niets toevoegend.
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is heeft men nu dit megalomaan project bedacht, om iedere gemiddelde Nederlander nog eens per werkende ca. 15.000 euro afhandig te maken om vervolgens Schiphol group, KLM en bouwend Nederland en de VNO etc. lekker nog meer te subsidiëren.
Wat een tuig allemaal.

Geplaatst door de Vries

@Michel. Maak je niet druk, dat vliegveld in zee komt er echt niet. Is gewoon even voor de bühne, zodat het "serieus" onderzocht is. Werkelijk niemand die hier zijn vingers aan gaat branden.

Geplaatst door Annelie

Volgens mij past deze meneer gewoon niet meer in deze broek. Op dieet dus. Je kan wel steeds nieuwe kleren gaan kopen maar de gezondheid van de patient gaat wel achteruit bij dit soort morbide obesitas. Dus we kopen geen andere broek, deze broek is prima. Gewoon veel minder eten, drastisch aan de lijn. Tegelijkertijd kunnen we wellicht ons voorbereiden op echte rampspoed, insectensterfte, hongersnood en watersnood, het zijn realistische scenario’s maar ik hoor veel te weinig mensen hierover. Het gaat enkel over patient Schiphol. En die heeft wat ons hier op vlieghinder betreft geen enkel recht van spreken meer.

Geplaatst door vp


Geplaatst door Michiel

Vliegveld op land of op zee? Wat maakt het uit. De echte vliegtuigen, de insekten, zijn aan het uitsterven. Metingen in Nederland en Duitsland gaven al een schrikbarende afname in het afgelopen decennium aan. In mijn tuin in het voorjaar merk ik het zelf nu ook. Veel minder vlinders, bijen en zelfs vliegen rond mijn groen. Maar nu is ook wereldwijd het grote uitsterven van de vliegende vrienden begonnen. Alleen hun metalen imitators groeien nog even door. Want landbouw - bestrijdingsmiddelen- en vliegtuigen - CO2 en NOx uitstoot in de hogere atmosfeer -, etc. vernietigen in rap tempo de levensvoorwaarden voor de insekten. En daarmee komt ook de voedselvoorziening voor de grootste plaag DE MENS op deze aardkloot in gevaar. Dit ergste roofdier aller tijden gaat na de insekten aan een groot uitsterven beginnen. Wat er overblijft van de mensheid b.v. de "primitieven" zoals de Indianen in het Amazone gebied (zullen ze Rutte's hand schuddende Bolsonaro overleven?) hebben misschien een kans op overleven. De Natuur zal lang nodig hebben zich te herstellen, maar ze is in ieder geval verlost van het vreselijk roofdier.

Geplaatst door Annelie

@Michiel, gisteren met een knoop in mijn maag naar mijn werk, eens polsen of ze daar ook zo geschrokken zijn van de berichtgeving over de insectensterfte...nee niets, alleen op de to do lijst om vliegtickets te boeken naar een conferentie in spanje voor duurzame bedrijfsvoering!! Buiten dat ik persoonlijk weiger om in zo’n ding te stappen ben ik totaal de weg kwijt. Ziet niemand op mijn werk dan wat voor een bizar tijdperk we tegemoet gaan? Nee hoor, ze vinden mij maar raar. Terwijl we aan de voet van totale uitroeiing staan (wat betreft onze biologen, natuurwetenschappers en insectentellers, heel gewone, fijne en slimme mensen doorgaans). Nee, dat soort mensen vinden ze in downtown Amsterdam maar rare hippies.
Het voelt soms alsof ik in een andere werkelijkheid leef dan andere mensen...die stappen gemoedelijk weer in een vliegtuig om hun ‘bucketlist’ te volbrengen. Niemand realiseert zich lijkt wel hoeveel mazzel we hebben dat we op deze mooie planeet mogen wonen en dat de rest van het universum een desolaat en onvegefelijke plek is waar voorlopig voor ons nog niets te halen valt. Het is een bizarre ervaring dit. Gelukkig zijn wij hier op vlieghinder wakker geworden, en blijven we wakker van het lawaai. Robert Kock, microbioloog en Nobelprijswinnaar voorspelde in 1912 dat lawaai een ziekte zou worden die we te lijf moeten gaan zoals cholera en de pest. Heel interessant, google maar eens ‘Robert Koch en Noise predictions’.

Geplaatst door Michiel

@Annelie, jouw werkelijkheid is de mijne en de van vele andere insprekers alhier. Wij behoren tot het selecte gezelschap dat is wakker geworden en met de angst en beven de neoliberale, verspillende, vervuilende, arrogante samenleving ziet doordenderen. Als een huichelaar als Mark Rutte beweert dat Nederland voorop loopt met de reductie van CO2 en de spijbelende schoolkinderen "niet heeft horen langskomen bij het Torentje" dat spreekt boekdelen. Nederland loopt achteraan in Europa! Schiphol, Big Air, heeft vrij spel, maar ook de Big Bank (ING...), Big Oil (Shell, Exxon, BP...), Big Agro (pesticiden,,,).... Dat voelde ik al bij de aanleg van de Polderbaan, waar ik als demonstratie nog stond, en het verraad van de toenmalige Schiphol top. Onder zijn opvolgers is de bevolking van dit land geheel afgeschreven en het artikel 21 in de Grondwet met voeten getreden.
Zoals de verlaging van het I&M stokpaardje "130 km/uur wordt de norm" naar 100 km/uur al 5 miljoen ton CO2 scheelt, ok 10 minuten later op de bestemming, zo zal een opgelegde krimp van Schiphol nog veel meer opleveren. En het kan ook door meer de trein op vakantie te nemen, nee niet die energieverkwistende TGV, ICE (tenzij groene stroom) maar de gewone sneltreinen en lokaaltjes. Duurt wat langer maar veel leuker om het landschap langzaam te zien veranderen en andere Europeanen in de coupé te kunnen spreken.
Helaas denk ik dat we te laat zijn. De natuur zal de catastrofale ineenstorting van het ecosysteem niet meer kunnen stoppen. De insekten zijn één van de tekens aan de wand. Mijn tuin is een soort barometer die steeds verder onder nul daalt. De massale kap van b.v. bomen in dit land voor woningbouw en wegenaanleg is een andere. Steeds minder biodiversiteit. En wereldwijd is de aanslag op de natuur nog weerzinwekkender. Denk aan Brazilie en haar nieuwe machthebber die de Amazone opengooit voor de roofbouw bedrijven. Helaas keert de wal het schip en zal de mens zelf verdwijnen door voedselgebrek, welvaartsziekten, de schuldencrisis en conflicten. Het is niet anders. Bereid je maar voor en leef in harmonie met je directe omgeving. Zolang het nog kan. Groet,

Geplaatst door anoniem1

Dit gaat nooit stoppen, Daar is echt een revolutie voor nodig.
Over 200 jaar is de aarde volledig verschraald (nu eigenlijk al) en eten we alleen nog maar namaak eten (nu eigenlijk al)
Het is minder dan 10% van de mensen die er mee zit hoe we met de aarde omgaan,dat is niet genoeg. De fout zit in het systeem dat stuurt op maximale groei,consumptie en productie voor de korte termijn.
Beter 2x iets slechts verkopen dan een keer iets goeds. Want als je een keer iets goeds verkoopt,dan hoeven de mensen niet nog een keer iets te kopen en dat kost jou weer omzet en winst,
Het geeft een enorme misallocatie op lange termijn,maar het is wel erg goed in het verzorgen van maximale productie voor het hier en nu.
Groei is een must,zonder groei gaat het systeem ten onder. Ook klm heeft continue groei nodig anders gaan zij ten onder. Aldus de klm keer op keer in de media.

Regenwoud komt nooit meer terug. Als het weg is over 200 jaar dan zou de wereld die er dan is daar biljarden voor over hebben om het terug te krijgen. Dat is hoeveel het in de toekomst waard is al kan je het eigenlijk helemaal niet in geld uitdrukken.
Maar in ons systeem heeft het geen waarde. De enige waarde die dingen hebben is de waarde waarvoor ze nu direct verkocht en geconsumeerd kunnen worden.
Misschien is het wel deels de christelijke filosophy. In het oosten kijkt me net iets anders aan tegen de aarde.

Dat van die insecten,ik heb daar verder geen verstand van maar het zou mij niks verbazen als dat direct verband houd met de enorme groei van het vliegverkeer. Insecten zijn vast heel gevoelig voor allerhande vervuilende stoffen in de atmosfeer en bodem.
Nog steeds is niet bekend wat vliegtuigen nu allemaal voor stoffen uitstoten. Enge stofjes veel in het nieuws de laatste tijd maar van dat wat in steeds grotere aantallen boven ons hoofd word uitgestoten weten we helemaal niks.
Wat we wel weten is dat mensen bij vliegvelden jaren korter leven maar dat loopt natuurlijk enorm achter op de realiteit aangezien de groei in hoog tempo is doorgegaan en de sterfte cijfers die zijn van mensen die 70 jaar geleden geboren zijn.

Hoop wel dat het ooit omslaat,met het huidige tempo van de ontwikkelingen zijn wij hier uitgestorven lang en lang voordat we technologisch instaat zijn om er aan te ontsnappen.
Wereld bevolking moet omlaag,we hebben niet de technology die nodig is om de huidige omvang duurzaam te kunnen laten leven op de manier die ons systeem nu verlangt.
En we zijn ook niet aan het inhalen,het beslag dat wij op de aarde leggen groeit veel sneller dan dat wat we besparen door technologische ontwikkelingen. Dat is gewoon de realiteit. Ondanks dat er veel verbeteringen zijn vallen die volledig in het niet bij de schade door de groei. Ook in de luchtvaart zie je dat.

Geplaatst door vp

@Michiel
Zeer interessant dat je insectensterfte erbij haalt in deze discussie. Begrijp me goed dit is niet cynisch bedoeld.
Zoals je terecht stelt zijn dat de echte vliegtuigen. Hebben ook geen vliegveld op zee nodig...