Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister Schultz in beeld als nieuwe baas van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 650 
|
 ad.nl 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3279.JPG

Door Edwin van der Aa

Demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen gooit hoge ogen voor de topbaan van nieuwe Schipholbaas. Gisteren maakte de huidige topman, Jos Nijhuis, zijn vertrek in het eerste kwartaal van 2018 bekend.

Melanie Schultz (47) overleefde vijf kabinetten. Alleen al om die reden zou ze een goede kandidaat zijn, klinkt het. Officieel wordt er geen mededeling gedaan over de toekomst van de VVD'er. Maar de opvolger van Nijhuis moet een uitstekende radar hebben als het gaat om het politieke spel, zeggen Haagse ingewijden. Die heeft Schultz.

Bronnen stellen dat de timing van het bericht over het opstappen van Nijhuis niets te maken heeft met het vertrek van Schultz volgende week uit de landelijke politiek. ,,Het is nu niet aan de orde.''

Dat is overigens Haagse taal voor: 'Er is momenteel niets officieel geregeld'. Eerder wilde de minister een gang naar Schiphol niet keihard uitsluiten. Vorig jaar speculeerde het Nieuwsblad Transport ook al op de transfer. Dit blad stelde dat Nijhuis werd verweten in Den Haag 'geen goede politieke antenne te hebben'. Dat moet nu anders, is de gedachte.

Onder Nijhuis maakte Schiphol enorme groei door, vooral de laatste twee jaar. Dat werd hem niet door iedereen in dank afgenomen. Vaste klant KLM was van mening dat Schiphol veel te veel ruimte gaf aan prijsvechters en concurrenten uit de Golfregio. Ook zou de organisatie met Nijhuis aan het roer niet goed zijn toegerust voor de toestroom van reizigers.

Andere kandidaten
Een uiterst behendig en assertief persoon is nu vereist, zal in de 'vacature' staan. In die zin zou PvdA'er Sharon Dijksma - die als vertrekkend staatssecretaris nog even de portefeuille luchtvaart heeft - ook een prima keus zijn. Ze liet tijdens de problemen met de drukte op Schiphol zien een toonaangevende rol te kunnen spelen bij de zoektocht naar oplossingen.

Dijksma heeft zich echter volop gecommitteerd aan de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Ook Hans Alders zou uitstekende papieren hebben, met een ton aan bestuurlijke ervaring en als voorzitter van de Alderstafel, waaruit een advies volgde over de geluidshinder van Schiphol. Alders is nu Nationaal Coördinator Groningen en president-commissaris bij Prorail.

De mogelijke overstap van een toppoliticus zou niet uniek zijn. Eerder maakte oud-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat al de transfer naar luchtvaartreus KLM en Jack de Vries werd lobbyist van de straaljager JSF, nadat hij deze zelf had verdedigd als staatssecretaris van Defensie, een hoofdpijndossier voor het departement. Deze twee voorbeelden geven aan dat zo'n snelle benoeming op een terrein waarop de bewindspersoon heeft geopereerd zeer gevoelig ligt. De verdachtmaking van belangenverstrengeling ligt al snel op de loer.

Het zou onhandig zijn als de nieuwe baas van Schiphol niet lekker ligt bij het kabinet


Staatsbelang
Politiek gevoel is een belangrijke eigenschap voor de nieuwe baas. De luchthaven is voor 70 procent eigendom van de staat en voor 20 procent van de gemeente Amsterdam. De rest is in handen van de gemeente Rotterdam en Aéroports de Paris. Officieel loopt de benoeming via de Raad van Commissarissen van Schiphol Group, maar de minister van Financiën heeft een flinke vinger in de pap. ,,Het zou onhandig zijn als de nieuwe baas van Schiphol niet lekker ligt bij het kabinet'', aldus een ingewijde.

De ceo van Schiphol krijgt, naast het staatsbelang, de komende jaren veel te maken met de landelijke politiek. De herziening van het luchtruim en de doorgroei van Schiphol na 2020 worden in het Haagse genoemd als 'loodzware klussen' die nog voorliggen. Kijk naar het extreem gevoelige dossier van de luchthaven Lelystad.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Nooit wat gezien van deze dame, niet anders dan een lint doorknippen of een 130 km/h bord plaatsen. En dan nu wordt ze genoemd als de kandidate om overslagbedrijf Schiphol te leiden. De wonderen zijn de VVD wereld nog niet uit.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Reken maar dat deze VVD-vrouwe, ook wel Truusje asfalt genoemd, Schiphol alle ruimte laat claimen ten koste van de leefbaarheid.


Geplaatst door Michiel

Inderdaad een keiharde, maar stil op de achtergrond opererende neoliberale bewindsvrouw. Een troeteldiertje van gladde Mark.
Zij overleefde twee maal kritische vragen van de Tweede Kamer over belangverstrengeling van het bedrijf van haar man Haro inzake opdrachten voor I&M. Ze overleefde twee maal gerechtelijke uitspraken m.b.t. snelheidsverhoging van 80 naar 100 km/uur bij Overschie (A13) en in Amsterdam. De groene modellen van haar bastion RWS zorgen nu ook voor de A13-A16 aanleg, Rijnlandroute, verlengde A15 en 130 km/uur als norm op alle snelwegen. Terwijl er toch sterke aanwijzingen zijn dat de bovenkant van de MER normen opgezocht wordt. En een oerwoed aan snelheidsregimes met ten gevolge hiervan veel ongelukken. Overigens de 130 km/uur komt uit de koker van "Pinokkio" Charlie Aptroot, nu burgemeester in Zoetermeer.
Ik vraag me af of deze ex minister echt Schiphol gaat trekken. Want in onze regio hebben wij de indruk dat deze IJzeren VVD Dame toch minder sterk in de dossiers stond dan verwacht. Eigenlijk deden Mansveld en nu Dijksma de vuile klussen, terwijl de IJzeren Dame de lintjes van zoveel asfalt doorknipte. En zich nu bemoeide met de complexe dossiers als Schiphol.
Met de VVD politica Cora Nieuwenhuizen op I&M is het afwachten hoe het Schiphol dossier zich verder ontwikkelt. Met het vertrek van de groeiverslaafde VVD'er Nijhuis zal een nieuwe topman natuurlijk de groei van de luchthaven verder prolongeren. Dat is bijna onvermijdelijk gezien de invloed van "verborgen staat" in dit dossier. Rutte III is het uitvoerende topje van deijsberg. En wij kijken toe en kankeren verder op deze website. En kunnen niets maar dan ook niets hieraan doen.