Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister: Schiphol kan veilig groeien naar 540.000 vliegbewegingen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 370 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

DEN HAAG - Uit onderzoek blijkt dat Schiphol van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen kan groeien zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Dat schrijft Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, in een brief aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen verwijst onder meer naar een integrale veiligheidsanalyse van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), waarvoor onderzoek gedaan is naar de vliegoperatie op Schiphol. Daarin werd het volgende geconcludeerd:

“Vanwege de hoeveelheid maatregelen met een verwacht positief effect en de autonome veiligheidsverbetering die percentueel groter is dan verkeersgroei, kan gesteld worden dat Schiphol veilig kan groeien tot 540.000 vliegtuigbewegingen over de periode 2020-2024."

Daarnaast heeft de minister de bureaus KWINK en To70 gezamenlijk opdracht gegeven om te beoordelen of er adequaat opvolging is gegeven aan de aanbevelingen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in 2017 deed, na verschillende incidenten op de luchthaven.

“In het algemeen laat de evaluatie zien dat het leeuwendeel van de aanbevelingen is opgevolgd of naar verwachting in de komende tijd opgevolgd gaat worden. De onderzoekers concluderen dat het belangrijke signaal van de OVV bij alle geadresseerden is aangekomen."

Van Nieuwenhuizen meldt dat er werk is gemaakt van de vermindering van het aantal runway excursions, waarbij twee vliegtuigen onbedoeld op dezelfde baan terecht komen. Een ander voorbeeld dat zij geeft is de voltooiing van een dubbel taxibanenstelsel.

Voornemen voor groei
Dat Schiphol veilig kan groeien, neemt een belangrijk obstakel weg in het voornemen om de luchthaven vanaf volgend jaar gefaseerd uit te breiden naar 540.000 vliegbewegingen. Die groei moet wel verdiend worden door de hinder voor omwonenden te beperken.

De minister: “Met de uitkomsten van deze onderzoeken kan het proces rondom LVB-2 (een tweede wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit, red.) in beginsel worden vervolgd, vanuit de voorwaarde dat Schiphol alleen kan groeien als dit aantoonbaar veilig kan.”

Met de wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit wordt wettelijk vastgelegd hoeveel Schiphol mag groeien in de komende jaren. Van Nieuwenhuizen wil hierover in het voorjaar de knoop doorhakken en een ontwerp-Luchtvaartnota (waarin dat wordt aangegeven) naar de Tweede Kamer sturen.

Lees hier de hele brief.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Aantoonbaar veilig?
En wat te denken van Stikstof, CO2, (ultra) fijnstof, gezondheid in brede zin en specifiek het verspreiden van virussen, geluidsoverlast de gehele dag en in het bijzonder in de nacht en gewoon simpel genoeg is genoeg, terwijl het voor Nederlandse begrippen al veel te veel is.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Vindt de OVV dat ook???

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tuurlijk kan je lekker groeien naar 540.000
Moedertje aarde vernietigende bezigheden Cora van Nieuwenhuizen!
Tuurlijk kan je de levens van deze planeet naar de klote helpen cora van Nieuwenhuizen!
Heb je het stikstoffototje van 23-27 feb jl gezien cora van Nieuwenhuizen?
Heb je ook het fotootje van 22-26 Maartje gezien cora van Nieuwenhuizen?

Jij hebt toch gestudeerd cora van Nieuwenhuizen? Hoe durf je dan Mijn Huis Moedertje Aarde te slopen! Schande van Nieuwenhuizen SCHANDE!
Ge maar frikandellen frituren..........

Als je

Geplaatst door Marc uit Almere

Als dit in het luchthavenverkeersbesluit wordt opgenomen, dan sta ik bij elke demonstratie woedend vooraan! Hoe durft ze om de gezondheid van mijn kinderen af te nemen!!! Het gaat al zo slecht met ons klimaat! Verdrietig en woest wordt ik hiervan!!!! Zoals Wim al omschrijft, de grenzen zijn allang overschreden!

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

Veel aanbevelingen van de OvV zijn nog niet geïmplementeerd. Ook geven Kwint/T070 aan dat de nodige maatregelen: "partially adequate" zijn. Het is niet duidelijk of implementatie leidt tot het beoogde doel van de OvV aanbeveling.

Minister stoomt echter door met oogkleppen op. D66/Paternotte en CU/Bruins hadden eerder bij uitgesteld AO luchtvaartveiligheid aangekondigd om te vragen om een nieuw rapport van de OvV. Dat lijkt mij hoog tijd.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Twee weke geleden had VVD nog een slogan ready for take-off voor opening van Lelystad airport.
Nu kakelt het VVd en Schiphol volk er lustig op los over 540k vluchten..
Inmiddels is luchtvaart is failliet en zit aan het staatsinfuus, luchtvaart heeft de corona in recordtempo verspreidt. 90% vd vliegtuigen staat aan de grond, toerisme is weggevaagd, mensen zitten vast in het buitenland.
Per dag worden de niet-vlieg perioden verder opgerekt en worden de problemen voor de sector groter. Pensioen worden straks tientallen procenten gekort, werkeloosheid loopt in recordtempo op en er ontstaat de grootste schuldencrisis uit de recente geschiedenis.
Die 540k vluchten gaat NOOIT gebeuren.
Kabinet KLM is nog imbecieler dan Trump soms..

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Deze minister creeert en leeft in haar eigen werkelijkheid. Ze ziet het als haar opdracht om groei van Schiphol mogelijk te maken, kosten wat kost, en los van enige reflectie. Hopelijk ziet de wereld er na COVID-19 anders uit.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Uiteraard kan deze groei met de nodige veiligheid. Wel jammer dat het risico van pandemie verspreiden niet bij die veiligheid wordt meegeteld. Die rekening wordt immers bij anderen gelegd, vooral de zwakkeren in de samenleving, de ouderen, de zorgmedewerkers en de zieken!

U ziet het liegen en bedriegen gaat gewoon keihard door! Alle andere problemen (klimaat, vervuiling herrie) worden hier maar even niet genoemd!

"Die groei moet wel verdiend worden door de hinder voor omwonenden te beperken." Dit verdienen gaat als volgt: je belast een behoorlijke groep mensen driedubbel onder het mom van minder gehinderden. Wilt u onder die 'optimale vaste routes' komen te wonen?

Zie Truc 32 uit mijn cursus, daar wordt het haarfijn uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Daar komt de aap uit de mouw! Zojuist is bekend geworden dat de opening van Lelystad Airport is uitgesteld tot november 2021. En daarom moet Schiphol dus kunnen groeien naar 540.000 vliegbewegingen. Een laatste stuiptrekking van deze falende minister? Het besluit over Lelystad zal uiteindelijk genomen moeten worden door een nieuwe regering en daarmee is de kans op afstel een stukje dichterbij gekomen.

Geplaatst door Josje uit Amsterdam

Ed haalt me de woorden uit de mond. Graag herhaal ik nog even zonder vraagteken: 'Een laatste stuiptrekking van deze falende minister'.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het vervoeren van passagiers tussen New York en Amsterdam zonder enige controle op corona door de KLM is exemplarisch voor de bijdrage van de mondiale luchtvaart aan de mondiale crisis: met volstrekte afwezigheid van verantwoordelijkheidsbesef zoveel mogelijk passagiers vervoeren uit risicogebieden zonder maatregelen tegen de risicovolle verspreiding van het virus. Daarmee verschaft de KLM. ons het argument dat de luchtvaart als een belangrijke medeveroorzaker van de pandemie aan stevige banden moet worden gelegd in NL, EU en de wereld. Dat moest toch al vanwege het klimaat, waar de luchtvaart mondiaal hetzelfde gemis aan verantwoordelijkheidsbesef toont in het ernstig te kort schietende "reductie"systeem van IATA. Zo'n industrie mag niet meer de ruimte krijgen om autonoom en belastingvrij te groeien.