Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister reageert nog niet op meetresultaten belevingsvlucht

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 48 
|
 Omroep Gelderland 
Minister reageert nog niet op meetresultaten belevingsvlucht

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil pas reageren op de resultaten van de metingen van de zogenoemde belevingsvlucht als de regiegroep haar eindrapport heeft afgeleverd.

Dat meldde de minister de Tweede Kamer dinsdagavond. Een speciale regiegroep die de belevingsvlucht begeleid, komt begin juli met haar bevindingen. Maandagavond kwam Stichting Red De Veluwe met een analyse van de meetgegevens van de de zogenoemde belevingsvlucht. Volgens de stichting zijn de metingen hoger dan de waarden waarmee is gerekend in het rapport dat de milieueffecten beschrijft.

Op 30 mei vloog een Boeing urenlang rondjes boven een groot deel van het land. Het doel was om omwonenden te laten ervaren welke geluidsoverlast de vliegroutes van Lelystad Airport gaan opleveren. De planning is dat vanaf 2020 daarvandaan vakantievluchten vertrekken en aankomen.

Opnieuw herhaalde de minister tijdens het debat haar belofte dat na het herindelen van het luchtruim een einde moet komen aan de laagvliegroutes. Wat haar definitie van laagvliegroutes is, wil ze nu nog niet vastleggen.

'Mensen bij Klarenbeek willen gewoon weten: is dat na 2023 van de baan?', drong Kamerlid voor GroenLinks Suzanne Kröger aan. Maar de minister wil de tijd nemen om het op te schrijven. 'Dat kan ik niet garanderen. We gaan de komende tijd kijken hoe we dat gaan opschrijven. Daar knoop ik niet in het wilde weg een hoogte aan.'

Apart debat herindeling luchtruim


Uit een hoorzitting met experts die afgelopen donderdag werd gehouden, blijkt dat de herindeling van het luchtruim stapje voor stapje wordt gedaan en niet in één keer wordt gerealiseerd. Volgens de minister groeit Lelystad Airport vanaf 2020 in stappen van 4000 naar 7000 en tot slot 10.000 vliegbewegingen. Daarnaast wordt bij zevenduizend vliegbewegingen opnieuw gekeken welke routes de voorkeur hebben.

Voor Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie Eppo Bruins is uit de hoorzitting gebleken dat het herindelen van het luchtruim ook het afwegen van belangen is. 'Het is meer dan alleen het tekenen van de lijntjes. Het is een belangenafweging en daardoor is het een politieke afweging. Daarom heb ik een debat aangevraagd na het zomerreces om daar over te spreken.'

Vrachtvluchten of vakantievluchten


Volgens de minister is en blijft Lelystad Airport een plek voor vakantievluchten en komen er geen vrachtvliegtuigen. Dat zegt ze in antwoord op vragen van de SP of er ook vrachtvluchten kunnen plaatsvinden vanaf Schiphol. 'Lelystad Airport is voor passagiersvluchten. De infrastructuur (voor vracht red.) is er niet. De landingsbaan is niet geschikt. En er komt ook geen afhandelingscapaciteit op Lelystad. Dat gaan we nu niet doen en ook niet in de toekomst doen.'

Door met actievoeren


Odile Rijken woont op de Veluwe en is één van de vertegenwoordigers van het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart dat enkele weken geleden is opgericht vanuit bewoners rondom luchthavens. Zij hoorde het antwoord van de minister maar half omdat ze weg moet.

'Er is heel veel informatie gekomen afgelopen tijd en voor mij is dit een bijpraatsessie. Maar ik denk niet dat dit ons heel veel verder gaat brengen dus we gaan door met onze acties', vertelde ze net voordat ze haar trein moet halen.

De Kamer kon het debat vanwege tijd niet afmaken en vergadert woensdag verder over het onderwerp.

Bekijk bericht op "Omroep Gelderland"

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.