Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister nu aan zet na mislukken Schipholoverleg

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 76 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
DSC_3249.JPG

Extra vluchten onbespreekbaar

Hans Alders: ,,De overlast zit veel omwonenden tot hier.’’


Minister nu aan zet na mislukken Schipholoverleg

SCHIPHOL - Het was een ultieme poging om toch nog een compromis te bereiken. Slechts 10.000 extra vluchten op Schiphol tot eind 2023. Maar het lukte Hans Alders niet.

De voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol brengt daarom geen advies, maar slechts verslag uit aan luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen. Zij en de Tweede Kamer moeten beslissen of er na 2020 nog extra vluchten komen op Schiphol. „Nu is de politiek aan zet”, constateerde Hans Alders verbitterd. Hij stopt ook als voorzitter, zoals al door de Haagse politiek was bepaald.

Rust

In december leek een compromis nog haalbaar, maar de bewoners gingen op hun strepen staan. Voorlopig geen extra vluchten op Schiphol en dat standpunt nemen ook de provincies en de gemeenten in. „In 2006 en 2008 hebben we ook onderhandeld over groei van Schiphol, maar sindsdien is de situatie echt gewijzigd. De rustpauzes in de plaatsen die onder de startbanen liggen zijn verdwenen. Bewoners zeggen dat het mooi is geweest. Daar bovenop komt dan nog de klimaatdiscussie. Een pas op de plaats”, concludeert Alders.

Hoe de standpunten uiteenlopen, bleek meteen na afloop. De milieubeweging pleitte zelfs een krimp van het aantal vluchten. De bewonersgroepen benadrukken dat binnen de huidige grens van 500.000 starts en landingen er nog genoeg mogelijkheden zijn om nieuwe bestemmingen aan het netwerk van Schiphol toe te voegen. Vakantievluchten moeten dan naar Lelystad en korte afstanden kunnen worden vervangen door de trein.

De bewoners vonden ook de gemeenten en provincies (samen de BRS) aan hun zijde als het gaat om een verdere stop tot eind 2023. Daarna sluiten zij extra vluchten niet uit. „Eerst moeten er betere afspraken komen voor het binnengebied, dus de plaatsen nabij de luchthaven. Daar gaat de stroom vliegtuigen de hele dag door. Daar moeten weer rustpauzes komen. Daarom moeten de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan minder worden ingezet”, benadrukt Adnan Tekin, gedeputeerde in Noord-Holland.

Dat punt gaat Tekin ook in Den Haag aankaarten, net als het probleem van de nachtvluchten. „Daar zijn we ook niet uitgekomen. Dat aantal moet terug van 32.000 naar 29.000 per jaar en misschien nog wel lager. Wij pleiten voor een verbod gedurende een deel van de nacht.”

KLM

Voor de luchtvaartsector is een verder slot tot eind 2023 niet bespreekbaar. „Als KLM krijgen we dan serieuze problemen. Er staat ook in het regeerakkoord dat er groei mogelijk moet zijn, naast de opening van Lelystad. Daar zullen we nu in Den Haag voor pleiten”, liet KLM-directeur René de Groot na afloop weten.

Om zijn bedrijf winstgevend te houden en om lange termijn investeringen te kunnen doen in nieuwe stillere en zuinigere vliegtuigen, had hij gehoopt op afspraken tot 2030. „Een gemiste kans om een compromis te sluiten. We hebben grote stappen gezet en vroegen slechts een minimale groei per jaar. Straks kunnen we alleen een nieuwe bestemming openen door een andere te schrappen. Als KLM en partners hebben we eigenlijk vierduizend extra vliegbewegingen per jaar nodig.”


Iets stiller vliegtuig? Hoor je niet!

De KLM heeft de afgelopen jaren vele tientallen miljoenen gestoken in nieuwe stillere vliegtuigen. Toch betaalt dat zich niet uit in extra vluchten op Schiphol.

Daarmee worden de afspraken uit het Aldersakkoord van 2008 niet nagekomen. ,,De norm is dat er maximaal 180.000 ernstig gedupeerden mogen zijn. Dat moesten er vijf procent minder worden. Daar zitten we ruim binnen. De afspraak was dat we die speelruimte voor de helft zouden gebruiken voor extra vluchten en de andere helft is winst voor de omgeving’’, legt Schipholdirecteur Dick Benschop nog maar eens uit.

Wanneer die regel zou zijn toegepast, zou er volgens hem een ongemakkelijk aantal vluchten bijkomen. ,,We willen niet in oorlog met de omgeving leven en daarom hadden we ingezet op een zeer beperkte groei. Onderschat niet hoe snel het gaat met de vlootvernieuwing. Ieder jaar zal het aantal ernstig gehinderden dalen.’’

Maar bewoners ervaren dat niet zo, benadrukt Hans Alders. ,,Die krijgen nu een ononderbroken stroom toestellen over hun wijk. Vliegtuigen worden iets stiller, maar in de dagelijkse praktijk is dat nauwelijks hoorbaar. Zeker wanneer er daardoor meer overkomen. Dat maakte de discussie zo moeilijk. Het zit veel bewoners tot hier.’’

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.