Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister: nieuwe MER Lelystad niet nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 786 
|
 telegraaf.nl 
Kamercommissie2_hvs.PNG

DEN HAAG - Het is niet nodig om een nieuw milieueffectrapport (MER) te maken voor Lelystad Airport, nu gebleken is dat laag overvliegende toestellen meer herrie maken dan in de bestaande MER is gemeld. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) viel te verwachten dat er verschil zou zitten tussen berekende geluidshinder en gemeten geluidshinder. Het verschil is niet ongebruikelijk hoog, meldt ze aan de Tweede Kamer.

Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) viel te verwachten dat er verschil zou zitten tussen berekende geluidshinder en gemeten geluidshinder. Het verschil is niet ongebruikelijk hoog, meldt ze aan de Tweede Kamer.
Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) viel te verwachten dat er verschil zou zitten tussen berekende geluidshinder en gemeten geluidshinder. Het verschil is niet ongebruikelijk hoog, meldt ze aan de Tweede Kamer.Ⓒ ANP
Eind mei vloog een Boeing 737-800 urenlang rondjes boven Nederland om mensen te laten horen hoeveel geluidshinder de opening van Lelystad Airport gaat veroorzaken. Lelystad Airport moet vanaf 2020 vakantieverkeer van Schiphol overnemen, maar daartegen is heel veel bezwaar. Uit geluidsmetingen tijdens de zogenoemde belevingsvlucht bleek dat het piekgeluid drie tot zeven decibel luider was dan maximaal zou mogen.

Tegenstanders van Lelystad Airport noemden de metingen „onthutsend”, zeker omdat volbeladen vakantievliegtuigen zwaarder zijn dan het lege toestel van de belevingsvlucht en dus nog meer geluid zullen maken. De tegenstanders zijn verontwaardigd dat de minister de extra gemeten geluidshinder normaal vindt.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Het verschil is niet ongebruikelijk hoog

In vergelijking met Schiphol zeker?

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

De minister baseerd zich op metingen! Ja, ja ja die goocheltrucs kennen we al van shithol die de boel zo belazerd!
Metingen geven aan dat de Db,s dus overlast, vele malen hoger is dan deze zg berekeningen.

Weer worden wij burgers belazerd en het beroemde ‘zoek het maar uit bos’ in gestuurd door die Haagse pluche!
Helaas heb ik niet de centjes, maar eigenlijk zou je deze regering/sluipmoordenaar voor het internationale gerechtshof moeten slepen wegens langdurige vergiftiging, mishandeling en schending van de mensenrechten.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Sorry voor de foutieve vermelding in mijn vorige plaatsing.........de minister baseerd zich op berekeningen.

Geplaatst door Sara

Ook is 1 stinkstaaf in de lucht een heel andere ervaring anders dan 10 stinkstaven achterelkaar. Of eentje overdag klinkt heel anders als een in de nacht. Ze gaan door tot het bittere einde... Heel Nederland moet vol. Milleu is een vies woord. Klimaat: linkse hobby. Schadelijke effecten op de gezondheid tvg van emissie ufp: Links dogma. Wetenschappers lullen uit hun nek. Het is echt prachtig om te zien. Veiligheid kunnen ze nog iets mee. Maar indirect potentieel gevaar signaleren is al te moeilijk. Voor visie moet je namelijk naar de opticien. Deze mensen reageren ons land. Weet je moeder natuur red zich wel. Alleen waarschijnlijk zonder ons. Voor mij zelf: vind het een mooi leven ben op de helft. Als ik vervroegd dement wordt van het UFP dan ook nog.Voor onze kinderen... voor de overige grote en kleine complexe organismen vind ik het heel erg. En spijt het me zo. Met name omdat we zo veel kunnen. Ik zie deze vliegtuig plaag echt als metafoor voor de domheid van onze beschaving. De resources worden schaars dus wat gaan we doen? Alles nog sneller opmaken. Ik hoop zo dat we iets gaan doen aan deze waanzin. We kunnen dit toch niet laten gebeuren?

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

De metingen zijn altijd hoger dan de berekeningen, je zou bijna denken aan opzet bij de rekenmeesters. We worden gewoon weer eens geschiphold.

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Schiphol faciliteert toch onze vlieghonger voor veel Nederlanders, dan is het toch logisch dat de overlast en stank over Nederland wordt verdeeld. Als we dat niet willen, dan moeten we niet gaan vliegen. Nu bezorgen we overlast bij Schiphol - Rotterdam - Eindhoven (vliegvelden met Schiphol als groot aandeelhouder).

Geplaatst door M uit U

@Elodie: ik vlieg niet. Waarom moet ik dan zo veel overlast van andermans vakanties hebben? Moet ik dus verhuizen omdat anderen zo veel herrie maken? En waarheen moet ik verhuizen? Lelystad gaat de laatste stukken rust in NL verkloten met herrie. En de minister vindt dat kennelijk prima. Limburg? Oh nee, daar zit vliegveld Maastricht (en Luik zit om de hoek). Groningen? Nee, daar zit ook een vliegveld dat weer subsidie heeft gekregen. Ik word ernstig beknot in mijn vrijheid op deze manier.

@Sara: ja, de mensheid is compleet debiel. We zijn zelfdestructief. Ik ervaar die vliegtuigherrie ook als metafoor van de menselijke domheid. Daarom kan ik er ook zo slecht tegen: elke dag hoor ik de domheid over onze wijk heen bulderen. Om gek van te worden.

Wel apart dat de minister toegeeft dat berekenen en meten afwijken van elkaar. Dus ze geeft toe dat al die berekeningen in feite zinloos zijn en niet kloppen.

Geplaatst door Sara

@M uit U. Precies dat.. letterlijk deze zomer tijdens de droogte bleven ze maar piepen, kraken en zoemen over Amstelveen. Het gras werd geel. Het water in de sloot stond laag. Die koeien hier werden bijgevoerd. In Denemarken afgevoerd (omdat ze de biologische status anders niet meer zouden halen..) Dagen achter elkaar vlak over de daken. Gestoord is het. Dus door Nederland heen op zoek naar een toekomstige woonplek.. of gewoon een beetje rust.. Strand bij bakkum: Landers 400 meter af en aan. In Leeuwarden bij een recreatiepark: Steigers om zeven uur sochtends. Apeldoorn. Gesuis. In de bergen bij Duitsland.. ook. In Zeewolde op een camping. Ook. Logeren in Almere. Ook. Bij vrienden in de tuin helpen in de Beemster. Niet te harden, daar zijn ze ook en hard. Als lelystad open gaat is het definitief over. Herindeling luchtruim zou kunnen helpen.. Hoewel ik denk dat het zo i zo betekent dat het nergens in
Nederland meer stil is. En waarom dat is de vraag? Is de prijs van een goedkope vliegticket deze vervuiling en onomkeerbare schade waard?

Geplaatst door M uit U

Ja, kennelijk is de goedkope vakantie belangrijker dan milieu, klimaat, leefbaarheid en onze toekomst. Ik vlucht elk weekend weg richting bos of Betuwe. Ik accepteer dat ik ook daar af en toe een vliegtuig hoor, want alles is beter dan twee dagen lang het tellen van de stroom vliegtuigen over Utrecht heen. Het is gekmakend dat je je realiseert dat je eigenlijk nergens meer rust vindt. Nee, ook in Duitsland is het moeilijk: de laatste twee vakanties daar hoorden we ook overal vliegtuigen, van een bijna continu geronk in het midden van het land tot een bombardement van tyfusherrie aan de Moezel. Ik kon tijdens die laatste vakantie wel janken...........

Geplaatst door anoniem1

Als je aan vliegtuig herrie wilt ontsnappen op vakantie moet je naar schotland gaan of iets dergelijks. Dat ligt redelijk buiten alle routes en het continentale verkeer van Europa zelf. Alleen even checken dat je niet bij een atlantische route gaat zitten want daar is er geloof ik ook een van in schotland.

Je hoort het inderdaad overal,het lijkt ook alsof de vliegtuigen veel meer lawaai maken dan vroeger. Zo heb ik op vakantie op de wadden op een avond ook het ene naar het andere vliegtuig horen overkomen. Het is stil daar met alleen natuurlijke geluiden dus zo,n vliegtuig valt gelijk op. Dag erna gekeken op flightradar wat het nu precies was. Was allemaal verkeer boven de 20k voet dat richting azie ging, Kan me van vroeger niet herinneren dat ooit gehoord te hebben, Ben er nu misschien ook wel meer op gefixeerd maar het volume is zeker enorm gegroeid.
Bossen bij zeist zijn ook een klote herrie,vooral in het weekeinde (en na herindeling luchtruim dan dus ook door de week)

Is goed je te realiseren dat het niet de bevolking is die dit wil,in tegendeel!. Dat is ook waarom democratie niet meer werkt,door de lobby van het bedrijfsleven. Via de democratie naar de corporatie. Nieuwe staatsvorm waarbij corporate bepaald wat er gebeurt,misschien over 1000 jaar ook als zodanig benoemd in de geschiedenisboeken.

Geplaatst door anton uit Castricum

Elodie,
Volgens mij maak je een denkfout. 70% van het vliegverkeer op schiphol is gerelateerd aan het netwerk van de KLM. KLM, en de daaraan verbonden vliegmaatschappijen, veegt europa leeg, en dumpt dat op Schiphol. Passagiers die hier niets te zoeken hebben komen hier al herrie makend en vervuilend binnen, stappen over en vertrekken weer, herrie makend en vervuilend (economische bijdrage: nihil, milieuschade: groot).
Schiphol faciliteert deze netwerkhonger van de KLM. De meeste overlast wordt hier veroorzaakt door mensen, die in Nederland niets te zoeken hebben. Dat netwerk moet aangepakt (= flink verkleind) worden. En uiteraard direct alle nachtvluchten verbieden, net als in de rest van europa.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

En dan halen we ook nog eens een heleboel mensen hierheen die alleen maar kunnen vliegen omdat het geen drol kost, en die hier vervolgens alleen maar zuipen blowen en kotsen.
En Anton heeft helemaal gelijk geen nachtvluchten, en dat niet gebruiken om overdag te groeien.