Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister Madlener bij MRS in gesprek met omwonenden

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 161 
|
 MRS 
MRS_Madlener.jpg

Minister Madlener opent de bijeenkomst: “Ik probeer het vertrouwen in de overheid te herstellen, ik kan alleen niet iedereen tevreden stellen. Het wordt een stuk beter, het geluidsdoel is overeind gebleven.”

Omwonenden willen vooral weten: “Waarom heeft u niet met omwonenden gesproken voordat u dit besluit nam? U heeft enkel met de luchtvaartbranche gesproken. Er zit bij ons heel veel kennis en er is afgesproken dat we voortaan eerst met elkaar om de tafel gaan bij belangrijke besluiten”. Volgens Madlener zijn de wensen van de omwonenden al helder: “Hoe minder vluchten, hoe beter, dat willen omwonenden” zegt hij. “We luisteren wel degelijk naar de bewoners. We hebben een pakket gemaakt wat haalbaar is en wat tot 17% minder geluidgehinderden leidt.” De omwonenden reageren dat het doel -20% is en dus niet gehaald wordt.

Omwonenden: “U heeft uw besluit al genomen, zonder met ons te spreken, dus waar staan wij als MRS dan? En hoe denkt u het vertrouwen in de overheid te herstellen?”. “Ik moet met alle belangen rekening houden” aldus Madlener. “Toch lijkt het alsof u ons niet echt hoort”” zegt een clustervertegenwoordiger: “Uit onderzoek van uw eigen ministerie blijkt dat met maximaal 438.000 vluchten Nederland met alle belangrijke bestemmingen verbonden is, meer vluchten zijn niet nodig voor onze bereikbaarheid”. Bovendien leiden extra vluchten tot meer hinder.

Minder of juist meer nachtvluchten?



Wat is de stip op de horizon voor de minister? “We blijven streven naar verbetering,”’ aldus Madlener, “minder herrietoestellen en minder herrie in de nacht. Ik wil de handhaving gaan versterken, ik hoop dat dat als een verbetering wordt ervaren. We belonen de luchtvaartmaatschappijen doordat ze investeren in innovatieve en stillere toestellen, door niet teveel te krimpen op Schiphol”. Omwonenden reageren dat luchtvaartmaatschappijen sowieso investeren in nieuwe vliegtuigen.

Omwonende Stefan Molenaar stelt vast dat er geen sprake is van minder nachtvluchten. Het zijn nu 24.500 vluchten en dat mogen er 27.000 worden. Dat betekent groei. Mijn achterban gaat dus geen verbetering krijgen.”

“De ongebreidelde groei is er vanaf, zegt Madlener. “Het moet eerst blijken dat het werkt met de nog stillere vliegtuigen, we willen gaan meten. Het besluit wat ik ga nemen zal begin volgend jaar zijn voor Schiphol.”

Khadija vat het samen: “Er bestaat behoefte om het vanuit perspectief vanuit de omwonenden te bekijken. Het zou goed zijn om eens bij de omwonenden op bezoek te gaan in hun woonplaats om te ervaren wat zij dagelijks ervaren.” De minister wordt vervolgens uitgenodigd door diverse omwonenden om langs te komen.

Bekijk bericht op "MRS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De vraag, die men hierbij moet stellen, luidt: Hoe gaat u dat precies, maar dan ook precies realiseren?

Dit betekent dat hij moet vertellen waar exact de vaste routes van de Luchtruimherziening komen, hoeveel vliegtuigen eroverheen zullen gaan per dag (en nacht), hoe hoog die gaan vliegen op de relevante locaties, en met welke piekwaarden in geluid. Elk vaag verhaaltje over ‘stiller en zuiniger’ levert geen voldoend antwoord.

De ‘verbetering’ die men voorstelt zal namelijk ten koste gaan van de onderwonenden met name van de primaire banen, die straks een continue herriestroom krijgen te verduren.

Bedenk dat zelfs met een reductie in Lden en Lnight de herrie in duur kan (en zal) toenemen met vliegtuigen die iets minder lawaai produceren.

‘Groei met minder hinder’ werd namelijk al in 2003 bij de opening van de Polderbaan als argument aangevoerd. Wij weten inmiddels beter wat dit echt betekent.



Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.