Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister Madlener: 10.000 vliegbewegingen mogelijk maximum voor Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 154 
|
 omroepflevoland.nl 
Schiphol_klimaatactie_191214_EW_131654.jpg

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat is bereid om na te gaan of het totaal aantal vluchten voor groot vliegverkeer vanaf Lelystad Airport kan worden beperkt tot 10.000 per jaar.

Dat zei de minister donderdagavond tijdens een overleg over luchtvaart in de Tweede Kamer. Tijdens dat overleg werd vooral over Schiphol gesproken, maar ook over Lelystad Airport.

De Partij voor de Dieren, GroenLinks/PvdA, NSC en D66 spraken zich onomwonden uit tegen de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten. In geen geval mag er een vliegveld bijkomen voor extra groei vinden de partijen.

Ook BBB is tegen, al zei de partij een paar weken terug dat ze bij nieuwe inzichten een besluit zou kunnen heroverwegen. Kamerlid Cor Pierik gaf nu aan geen aanwijzingen te hebben dat zich spoedig nieuwe inzichten aandienen. PVV, VVD en Forum voor Democratie waren juist volmondig voor opening.

Aftasten
Daar tussenin zit de SGP: de partij ziet opening eigenlijk niet zitten, maar Kamerlid Chris Stoffer tastte af wat er dan wel mogelijk is. Daarbij vroeg hij de minister of het aantal vliegbewegingen tot 10.000 per jaar kan worden beperkt, dus zonder doorgroei naar 45.000 over een aantal jaren.

Minister Madlener antwoordde dat dit zeker mogelijk is, maar dan moet dit aantal wel worden vastgelegd in het zogeheten Luchthavenbesluit. "Maar het is zeker te garanderen," aldus Madlener.

In de huidige plannen is 10.000 vliegbewegingen ook het maximaal mogelijke. Voor hogere aantallen zijn aanpassingen in het luchtruim nodig bij de luchtverkeersleiding.

Minister Madlener meldde dat uit een recent onderzoek van Lelystad Airport blijkt dat de luchthaven bij 10.000 vliegbewegingen rendabel is te exploiteren. Ofwel: winst kan maken. "Tienduizend bewegingen is voldoende voor een haalbaar businessplan."

Eerder had de luchthaven aangegeven dat zij pas bij 20.000 tot 25.000 vliegbewegingen rendabel is. Dat het nu blijkbaar met minder ook uit kan, wekte argwaan bij de Kamer. De BBB vroeg om een second opinion op deze aantallen.

Een woordvoerder van Lelystad Airport bevestigt aan Omroep Flevoland dat de luchthaven de businesscase recent heeft geactualiseerd, omdat de vorige tien jaar oud was. "Deze herijking heeft ons het inzicht gegeven, dat er onder andere vanwege nieuwere type vliegtuigen, die meer passagiers kunnen vervoeren, zwarte cijfers worden gedraaid (bij 10.000 vliegbewegingen)."

Privéjets
Tijdens het debat wilde de SGP ook weten of Lelystad Airport niet de 17.000 bewegingen met privéjets van Schiphol kan overnemen. Dan kan de nieuwe ongebruikte passagiersterminal alsnog een bestemming krijgen.

De minister zei dat hij dit niet kan afdwingen. Het is aan Schiphol om te bepalen wat er met de zakenjets moet gebeuren. Er zijn geen wettelijke gronden waarop de luchthaven dit type vluchten kan verbieden.

Mocht Schiphol zelf het aantal vluchten moeten terugbrengen, dan zou het "een logische gedachte" zijn om de zakenjets naar Lelystad Airport over te plaatsen.

Standpunt
Minister Madlener herhaalde zijn eerdere standpunt dat het kabinet volgend jaar een besluit neemt over vakantievluchten vanaf Lelystad. Dat hangt af van de natuurvergunning en stikstofuitstoot, maar hierover moet het ministerie van LVVN een besluit nemen.

Een andere voorwaarde is dat er geen vliegtuigen lang laag over Gelderland en Overijssel vliegen nabij Lemelerveld. Door het schrappen van een route via Gelderland naar Lemelerveld is dit probleem op te lossen, maar Madlener zei dat hij er nog geen keuze over heeft gemaakt.

De minister bestreed berichten dat de startbaan van Lelystad Airport te kort zou zijn voor vakantievluchten, zoals Follow the Money deze week meldde op basis van notities van ambtenaren. "Dat is een hardnekkig misverstand: de startbaan is verlengd en prima geschikt voor een Boeing 737 om naar tal van vakantiebestemmingen te vliegen."

Bekijk bericht op "omroepflevoland.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Touroperators willen maximaal kunnen vliegen. Dat is hun verdienmodel, dus inclusief nachtvluchten.
Dat met die 10.000 vluchten per jaar, is een omgekeerde kaasschaaf. de plakken worden steeds dikker om te eindigen bij 45.000 vluchten (en meer).
Als ik aan de PVV en de VVD denk, ruik ik steeds een spruitjeslucht..........

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Zo doe je dat, je belooft een maximum in de hoop dat men het dan wel slikt. Maar niet erbij zeggen dat als de luchtruimherziening is ingevoerd (vanaf volgend jaar gaat men beginnen!) er uiteindelijk toch meer vluchten kunnen worden toegelaten. Met de berekende belofte van stille vliegtuigen en de te hoge grenzen voor Lden en Lnight wordt straks aangegeven dat ‘met minder hinder een selectieve groei toch mogelijk blijkt te zijn’.

Omwonenden van Lelystad, u wordt net zo belazerd als wij in 2003 onder de Polderbaan. Vergeet niet dat er allerlei belangen gaan ontstaan met nieuwe ondernemingen, die economisch afhankelijk worden van dat vliegveld. Zo werkt de economie nu eenmaal, die alleen kan floreren met continue groei (tegen beter weten in). Deze minister gaat er niet voor zorgen, dat uw leefomgeving niet hard achteruitgaat. Als eindverantwoordelijke hiervoor zit hij over enkele jaren ergens anders met een dik salaris en zal er nooit meer aansprakelijk voor worden gesteld.

En zelfs met 10000 vluchten zult u heel snel worden geconfronteerd met vertrekkers tot 01:30h en aankomende vluchten vanaf 04:30h, omdat het verdienmodel van maatschappijen als Transavia dat nu eenmaal blijft vereisen. En ook prijsvechters als Ryan Air en EasyJet zullen er op den duur van willen profiteren en zich er gaan vestigen, zich beroepend op Europese regels, die autonome groei bevorderen.

Bedenk ook: ‘de startbaan is verlengd en prima geschikt voor een Boeing 737 om naar tal van vakantiebestemmingen te vliegen’ volgens de minister, zodat de oude B737 herriebakken heel makkelijk erheen kunnen worden verplaatst, om ‘Schiphol te ontlasten’.

Intussen worden de klimaatberichten steeds onheilspellender en de noodzaak tot luchtvaartkrimp steeds duidelijker, laat staan het openen van een geheel nieuw vliegveld. De PVV en de VVD hebben er schijt aan, en de BBB ziet niet in dat de agrarische sector hier niet bij gebaat zal zijn en zal wellicht onder druk overstag gaan. NSC gaat de andere kant uit kijken, maar vergeet wel dat dit hele streven tegen een goede bestuurscultuur met verantwoordlijkheid voor de toekomst ingaat.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat is bereid om na te gaan of het totaal aantal vluchten voor groot vliegverkeer vanaf Lelystad Airport kan worden beperkt tot 10.000 per jaar.
Kan woorden beperkt? Ik dacht dat de Tweede Kamer een motie had aangenomen om Lelystad niet meer voor de burgerluchtvaart te openen.

Bron: NOS 30 januari 2024:
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport niet meer opengaat voor commerciële luchtvaart. Een voorstel daartoe van de Partij voor de Dieren kreeg vanmiddag een meerderheid. GroenLinks-PvdA, NSC, D66, BBB, CDA, SP, ChristenUnie en Volt steunden de motie met daarin de oproep aan het kabinet met een plan te komen om Lelystad Airport niet meer te openen voor commerciële vluchten.

Het woordje beperkt is dus niet op zijn plaats. Het moet zijn te "verhoogd" naar 10.000 vliegbewegingen.

Maar beperkt klinkt beter, dat begrijp ik ook wel.....

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.