Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister houdt poot stijf: Zonder nieuwe vluchten geen Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1297 
|
 trouw.nl - 21-12-2019 
Lelystad_einde_hvs.jpg

Door Niels Markus en Wendelmoet Boersema

Coalitiepartijen D66, ChristenUnie en CDA willen geen marktwerking op luchthaven Lelystad. Volgens minister Van Nieuwenhuizen is dat echter onontkoombaar.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) hoopt dat het parlement akkoord gaat met haar plan voor het verdelen van vluchten tussen Schiphol en Lelystad Airport. Volgens haar is het onontkoombaar om nieuwe vluchten toe te laten op Lelystad, maar coalitiepartijen D66, ChristenUnie en CDA zijn hier zeer kritisch over. Als de Kamer niet akkoord gaat met beperkte marktwerking, is de consequentie dat het vliegveld deze kabinetsperiode niet opengaat. “Dit is wat het is.”

In een interview met Trouw (hier) zegt Van Nieuwenhuizen dat zij haar werk gedaan heeft, zoals afgesproken in het regeerakkoord. “Ik moest een goedgekeurde milieu­effectrapportage leveren, die hebben we nu. En er moest een verkeersverdelingsregel in Brussel goedgekeurd worden. Dat heb ik ook gedaan.” Die verkeersverdelingsregel gaat over de mate van autonome groei op het vliegveld.

Rutte III kwam overeen dat het nieuwe vliegveld Lelystad vakantievluchten overneemt van het overvolle Schiphol. D66, ChristenUnie en CDA verbonden daar de eis aan dat er op Lelystad geen autonome groei mag plaatsvinden. Er mogen van de coalitiepartijen alleen vliegtuigen starten en landen die nu al op Schiphol vliegen. Alleen Van Nieuwenhuizens eigen VVD is voor autonome groei.

Antidiscriminatiebepaling van de Europese Commissie
Zo kwam de minister klem te zitten tussen de Tweede Kamer en de Europese Commissie, die niet toestaat dat overheden nieuwkomers weren van luchthavens. Vorige week stuurde de minister een rapport naar de Tweede Kamer waarin is berekend dat op Lelystad 10 tot 20 procent autonome groei kan plaatsvinden. Van Nieuwenhuizen: “Het is van begin af aan duidelijk geweest dat Lelystad nooit voor 100 procent vluchten zou kunnen overnemen van Schiphol, iedereen wist dat de Commissie een antidiscriminatiebepaling heeft.”

Van Nieuwenhuizen wenst haar politieke lot niet te verbinden aan het vliegveld, zoals ze eerder deed bij een andere maatregel uit het regeerakkoord: dat er deze kabinetsperiode géén rekeningrijden komt. “Zulke dramatische uitspraken ga ik niet doen. Ik ga ervan uit dat als je met een opdracht op pad wordt gestuurd en je komt met resultaat terug, dat het ook gehonoreerd wordt.”

Luchthaven Lelystad bevindt zich in zwaar weer. De opening werd al driemaal uitgesteld. Omwonenden zijn kritisch en door klimaat- en milieueisen staat de luchtvaart onder druk. Voor de zomer stelde Van Nieuwenhuizen al strengere eisen aan groei van Schiphol. Begin volgend jaar wordt bovendien een rapport verwacht van de commissie-Remkes, die oplossingen zoekt voor de stikstofcrisis. Ook de luchtvaart zal een bijdrage moet leveren om uit de bouwimpasse te komen.

Dat is in ieder geval het uitgangspunt van ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers. Tijdens het congres van zijn partij zei hij dat Lelystad Airport maar dicht moet blijven, als vooral de boeren opdraaien voor oplossingen uit de stikstofcrisis.

Bijdragen aan stikstofoplossingen
Van Nieuwenhuizen zegt dat ze geen onoverkomelijke problemen verwacht voor Lelystad, na het advies van Remkes. “In het stikstofprobleem is de rol van de luchtvaart niet heel groot: zo’n 0,1 procent van de totale uitstoot.” Dat neemt niet weg dat volgens haar ook de luchtvaart zal moeten bijdragen aan stikstofoplossingen. “Het is inmiddels een zeer volwassen sector, KLM heeft het 100-jarig jubileum mogen vieren. Dan mag je ze ook aanspreken als andere sectoren.”

Gisteren maakte minister Carola Schouten (landbouw) bekend dat de ontwikkeling van Lelystad niet stil hoeft te liggen vanwege het ontbreken van een natuurvergunning. Ze was door actiegroep Red de Veluwe opgeroepen om de activiteiten op Lelystad, waarvan de bouw vrijwel afgerond is, stil te leggen. Volgens Schouten is nu geen vergunning nodig, omdat stikstofuitstoot van het vliegverkeer onder een aparte regeling gaat vallen.

Bekijk bericht op "trouw.nl - 21-12-2019 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"Volgens Schouten is nu geen vergunning nodig, omdat stikstofuitstoot van het vliegverkeer onder een aparte regeling gaat vallen".

"Nu" in bovenstaande zin kan betekenen morgen wel of over 10 jaar wel of erger.
Luchtvaart en een aparte regeling. Ik ruik een spruitjeslucht. Daar gaan we weer, vliegverkeer een status aparte. Ik denk meteen aan manipulatie, corruptie, rechtsongelijkheid en maffia.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"POLITIEK MOET LUCHTVAART AAN BANDEN LEGGEN"

Deze krantenkop medio 2019 slaat op de uitspraak van de CDA (!) fractieleider in Rotterdam toen de Raad aldaar verdere groei van "Zestienhoven" / RTH Airport blokkeerde.

Langzaam lijkt door te dringen dat de uitzonderingspositie van de luchtvaartsector - waarbij de Ministeries van I&W en Defensie thans (op gevaarlijke wijze) samen optrekken versus andere Ministeries w.o. "Wonen & Milieu" en de bewoners in grote delen van ons land - niet langer houdbaar is.

De komende transities rond energie en mobiliteit vragen een totaal andere benadering:

De woondeals die het kabinet voorbereidt vergen enorme verschuivingen in verdeling van mobiliteit investeringen, vervoer over spoor en water wordt prioritair en in dat licht wordt luchtvaart slechts een onderdeel van de hele mobiliteitsketen.

Het wordt dus spannend: steeds meer gemeenten en bewoners organisaties eisen gerechtigheid, de publieke opinie kantelt en het kabinet zou aldus in een lastig parket kunnen komen.

Naast hiermee samenhangende "sluiting" van het opgetuigde wensvliegveld Lelystad als na te streven resultaat, komt daarbij een hoognodige sanering van alle activiteiten van de Schiphol Groep nadrukkelijk in beeld.






Geplaatst door Onbetrouwbare CU uit Veluwe

Die Gert-Jan Segers toont zich weer volstrekt onbetrouwbaar: eigen dingen uit het coalitieakkoord zijn binnen, en nu de rest niet na willen komen. Echt CU!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Dat is niet onbetrouwbaar, dat is politiek.

Geplaatst door Iep uit Almere

Nu eens kijken of CU, D66 en CDA ruggengraat hebben of dat het ook een stelletje kwallen blijkt...

Geplaatst door Iep uit Almere

“Minister houdt poot stijf: Zonder nieuwe vluchten geen Lelystad” kan ook betekenen dat zij hoopt dat die 3 partijen wel ruggengraat tonen zodat ze ook haar eigen rug recht kan houden en Lelystad gewoon laat voor wat het nu is ( en dan is het allemaal de schuld van “die anderen”).

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

CU, D66 en CDA zijn sowieso allemaal enorme kwallen.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Iep, daar moeten we dan helemaal niet blij mee zijn. Dan wordt de druk op een forse uitbreiding van Schiphol alleen maar groter. Precies wat die NIMBY's op de Veluwe willen. Die gebruiken argumenten als "de mensen rondom Schiphol wisten waar ze gingen wonen". Dat Lelystad Airport uitgebreid zou worden is ook al tientallen jaren bekend, dus dat konden ze in Gelderland en Overijssel ook al weten, en "hadden ze daar maar niet moeten gaan wonen". Rondom Schiphol wist juist niemand welke megagroei Schiphol zou gaan doormaken. Die overlast moet nu maar eens eerlijk over het land verdeeld worden. Hoeft ook niet meer iedereen uit het hele land naar Schiphol te rijden.

Geplaatst door Iep uit Almere

@Gerard: de Nimbys op de Veluwe hebben geen probleem met Lelystad maar wel met de absurd lage hoogte waarop lang moet worden gevlogen omdat die verkeersleiders van Schiphol niet is staat zijn om 2 vliegtuigen per uur erbij te krijgen. Dat laten ze dan maar aan hun minderwaardige militaire verkeersleiders over .... ieder zijn eigen luchtruimpje is waar alle bewoners nu de dupe van zijn.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Iep, dat is gewoon niet waar. Heeft niets met LVNL en luchtverkeersleiders defensie te maken. Verreweg de meeste vliegbewegingen van Lelystad over de Veluwe zullen ruim boven de 2km plaatsvinden. Daar kunnen grote delen van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht alleen maar van dromen. Alleen bij kruisende vliegbewegingen met Schiphol zal er soms op 1800m over de Veluwe gevlogen worden. Hier in Noord-Holland vliegen ze met kruisend verkeer dan op 600m tot 900m. De Veluwe heeft met die minimale garantie van 1800m hoogte dus niets te zeuren. En milieuargumenten, daar is het de Veluwe al helemaal niet om te doen (elders vliegbewegingen is immers wel okee voor Red de Veluwe), dus daar moet men niet mee aankomen.