Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister Harbers: krimp Schiphol naar 440.000 vliegbewegingen niet haalbaar in 2023

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 752 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
krimp_de_luchtvaart.JPG

Het gaat niet lukken om Schiphol al per eind 2023 te laten krimpen naar een vast aantal van maximaal 440.000 vliegbewegingen per jaar, zoals eerder de bedoeling van het kabinet was. Daarvoor moet namelijk een Europese procedure gevolgd worden, en de verwachting is nu dat die pas een jaar later, op 1 november 2024, kan worden afgerond. Dat zegt minister Harbers van Infrastructuur & Waterstaat in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

In plaats daarvan wordt er nu per eind 2023 gemikt op een krimp naar ergens tussen de 465.000 en 450.000 vluchten per jaar, door te stoppen met anticiperend handhaven (lees: door Schiphol aan de regels te houden). Dat is namelijk wel al mogelijk zonder de zogeheten balanced approach procedure van de Europese Unie doorlopen te hebben.

“We gaan dit in twee fases doen. De stap die Nederland zelf eerst zet is het stoppen met anticiperend handhaven en daar leggen we een regeling naast voor preferentieel baangebruik, wat nu ook al gebeurt. Dit is een nationale bevoegdheid en dit kan komend jaar op 1 november worden ingevoerd. Het levert geen hard getal op, want het is aan de luchtvaartmaatschappijen om de operatie binnen de bestaande geluidspunten te houden. We verwachten bij de huidige vlootmix dat dit zal leiden tot tussen de 450.000 en 465.000 vliegbewegingen”, aldus Harbers tegen Luchtvaartnieuws.

“Voor de tweede stap, het vastpinnen op die 440.000 vluchten per jaar, moeten we de balanced approach procedure van de Europese Unie doorlopen en dat kost meer tijd. Ik denk dat we dit kunnen afronden op 1 november 2024.”

Met 450.000 tot 465.000 vliegbewegingen per jaar kan Schiphol vanaf eind 2023 ongeveer net zoveel vluchten verwerken als in 2022. Ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, betekent het een reductie van 35.000 tot 50.000 vluchten. In dat jaar zat de luchthaven namelijk voor het laatst dicht tegen het huidige maximum van 500.000 vluchten per jaar aan.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Harbers 1.0 = Van Nieuwenhuizen 2.0

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

DE TRUC VAN HARBERS: EVEN WAT KRIMP, DAN DE VOLLE LAAG "NEXT-GEN" ELLENDE

"De stap die Nederland zelf eerst zet is het stoppen met anticiperend handhaven en daar leggen we een regeling naast voor preferentieel baangebruik, wat nu ook al gebeurt."

Vanaf 1 november 2023 kan aldus het nieuwe "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem op de dan hyper preferente Polder- en Kaagbaan operationeel worden gemaakt.

Lees op http://www.schipholwatch.nl wat dat nu al rond Brisbane, Australie teweegbrengt.

De Schiphol Group heeft deze technologie namelijk als exportproduct daar ingevoerd!


Geplaatst door Jaap uit Bussum

Aanvullend op Kijk naar de toekomst:
DEN HAAG - Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wil het systeem van een maximumaantal vliegbewegingen op Schiphol vervangen door “een curve van permanent afnemende hinder”. In dat systeem is niet langer het aantal vluchten leidend, maar zijn de geluidsproductie en de uitstoot dat. Het plafond van 440.000 vliegbewegingen, dat er volgens Harbers nu eind 2024 komt, is maar tijdelijk. Dat zegt de bewindsman in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Gewoon wat er dus al in de luchtvaartnota stond, maar dan met iets andere woorden.

Geplaatst door anoniem1 uit Nederland

want het is aan de luchtvaartmaatschappijen om de operatie binnen de bestaande geluidspunten te houden.

De maatschappijen gaan gewoon vliegen zoals ze van plan zijn. Krijgen dan ergens in november te horen dat de geluidsruimte op is en dan gaat schiphol gewoon dicht de laatste maand van het jaar?
Nee natuurlijk niet,dan komt er weer een vrijstelling.