Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister grijpt niet in maar eist wel stikstofberekening van Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 130 
|
 ed.nl - 03-04-2020 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Door Mark Wijdeven

Eindhoven Airport hoeft van het kabinet geen vluchten te schrappen omdat er geen natuurbeschermingsvergunning is voor de uitstoot van stikstof. Maar de regionale luchthaven moet de vereiste vergunning wel aanvragen en berekenen of de stikstofuitstoot de afgelopen jaren is toegenomen.

Minister Carola Schouten (Natuur) schrijft dat in haar reactie op het verzoek van milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) om op te treden tegen luchthavens die een natuurbeschermingsvergunning missen, waaronder Eindhoven Airport.

MOB vestigde vorig jaar naam met de rechtszaak waarin de Raad van State bepaalde dat de Nederlandse stikstofaanpak kwetsbare natuur onvoldoende beschermt. Sindsdien is het vizier van de actiegroep onder andere gericht op de luchtvaart.

In september vroeg MOB de minister om in te grijpen bij luchthavens. Volgens de actiegroep mag Eindhoven Airport nog maximaal 11.000 vluchten per jaar uitvoeren terwijl dat er vorig jaar ruim 41.000 waren.

In haar reactie bevestigt de minister dat de stikstofuitstoot van Eindhoven Airport de afgelopen jaren vermoedelijk is toegenomen en dat een natuurbeschermingsvergunning nodig is. De luchthaven is in overtreding en de vergunning moet alsnog aangevraagd worden vóór 1 oktober, zegt ze.

Bij de aanvraag van de vergunning moet Eindhoven Airport het verschil berekenen tussen de stikstofuitstoot van 41.500 vluchten per jaar en de situatie in 2007. Ook andere activiteiten rondom de luchthaven die van invloed zijn op de stikstofuitstoot zoals bijvoorbeeld het verkeer van passagiers moet worden meegewogen.

Minder vluchten door coronavirus
Acuut optreden tegen de overtreding gaat volgens de minister te ver. Op basis van bestaande rechten kan een groot deel van de vluchten sowieso worden uitgevoerd, overweegt ze. Bovendien is niet duidelijk of en hoeveel vluchten per jaar eventueel geschrapt moeten worden. Ze voegt tevens toe dat door het coronavirus dit jaar veel minder gevlogen zal worden op Eindhoven Airport dan in de voorgaande jaren.

Schonere motoren
Eindhoven Airport is blij met de duidelijkheid die de minister geeft. ,,De minister kiest voor een pragmatische aanpak om alles in goede banen te leiden. We weten waar we aan toe zijn en wat er van ons wordt verwacht’’, zegt een woordvoerder.

Eindhoven Airport gaat aan de slag om aan de voorwaarden van een vergunning te voldoen. De woordvoerder benadrukt dat moderne vliegtuigen met schonere motoren minder stikstof uitstoten. Een terugkeer naar de situatie in 2007 ligt volgens hem niet voor de hand. ,,Het is complexer dan dat.’’

MOB heeft vrijdag direct bezwaar aangekondigd tegen het besluit van de minister.

Bekijk bericht op "ed.nl - 03-04-2020"

Reacties op dit bericht