Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister geeft toe: tóch prijsvechters vanaf Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 412 
|
 destentor.nl 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Door Paolo Laconi

Lelystad Airport ontkomt er niet aan om de poorten open te zetten voor prijsvechters. Dat wordt door minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) nu voor het eerst bevestigd. Daarmee koerst ze af op een botsing met de Tweede Kamer, die hier fel tegen is.

Het idee van Lelystad Airport is altijd duidelijk geweest: een ‘overloopluchthaven’ die vakantievluchten overneemt van Schiphol. De vrijgekomen ruimte op de nationale luchthaven wordt vervolgens weer ingevuld met lucratieve intercontinentale vluchten.

Lees ook hier: ‘Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?

Prijsvechters zijn niet te weren
Om dit voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat allerlei nieuwe prijsvechters – die niet afkomstig zijn van Schiphol – vanuit Flevoland gaan vliegen, stelde minister Cora van Nieuwenhuizen een zogenoemde verkeersverdelingsregel (vvr) op. Tot twee keer toe schoot de Europese Commissie dit plan af, omdat het in strijd was met de vrije marktregels binnen de Europese Unie. Een derde versie van de vvr, die eerder dit jaar wél door ‘Brussel’ werd goedgekeurd, maakt autonome groei echter mogelijk. Daarmee wordt op Lelystad Airport de deur open gezet voor nieuwe prijsvechters.

Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie.
Cem Lacin, SP-Kamerlid


Dat wordt nu voor het eerst door minister Van Nieuwenhuizen bevestigd. Ze liet onderzoek uitvoeren naar de praktische consequenties van de verkeersverdelingsregel. In een Kamerbrief schrijft ze: ‘Gelet op de strikte voorwaarden van de EU waarbij de markt weliswaar gereguleerd mag worden maar vrije markttoegang niet geheel mag worden uitgesloten moet hierdoor volgens de analyse rekening gehouden worden met circa 10 tot 20 procent autonome groei op Lelystad Airport.’
Dit is goed nieuws voor prijsvechters zoals Ryanair en Wizzair, die staan te popelen om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen.

Maakt de Tweede Kamer een draai?
De grote vraag is hoe de Tweede Kamer hiermee omgaat. Een meerderheid heeft altijd gezegd tegen autonome groei te zijn: Lelystad Airport mag uitsluitend vakantieverkeer van Schiphol overnemen. Vorig jaar december werd zelfs een motie van SP-Lamerlid Cem Lacin aangenomen waarin deze eis aan de minister werd gesteld. Ook regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 zeggen steeds tegen autonome groei te zijn.

,,Wat we al wisten, is vandaag bevestigd door minister Van Nieuwenhuizen”, stelt SP’er Lacin. ,,Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie. Het Schiphollen moet nu stoppen!”

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

PvdA BESTUURSELITE IN THE PICTURE:

In Noord Holland heeft de Schiphol gedeputeerde van de Provincie N.H. de pijp aan Maarten gegeven. De PvdA bestuurselite zoekt nu naar een geschikt vriendje voor Dick- PvdA-Benschop om hem op te volgen..........................

Eindelijk komt nu ook de Omgevingsdienst in beeld, niet alleen rond TATA maar zeker ook t.a.v. Schiphol heeft deze organisatie vele steken laten vallen. Maar of er nu Schoon Schip zal worden gemaakt?

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Beste kijk naar de toekomst,

De OD signaleert alleen en deelt volgens mij geen boetes uit. Wat mij betreft doen ze dat prima gezien de rapporten die zijn opgemaakt.

https://www.odijmond.nl/thema's/vliegverkeer/

https://www.odijmond.nl/thema's/vliegverkeer/wie-wat-waar/

Sorry als ik er naast zit maar ik vind de OD IJmond bijzonder content wat betreft burger meldingen het milieu aangaan tevens voel ik me als burger serieus behandelt door de OD.
Wat wel jammer is dat de OD de grens wat geluidsoverlast betreft heeft verhoogd met enige dB,s

Mvgr Michel

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

@ Michel:

Met respect voor je mening is het wellicht goed om te wijzen op de rol die de O.D. - via ingehuurde kracht - speelt bij het milieubeleid. Daarbij werd helaas slechts binnen de kaders van de Omgevingsraad o.l.v. Hans Alders (PvdA) en door Schiphol opgetuigde "governance" gewerkt.

Van een door de burger betaalde O.D. mag een meer onafhankelijke positie worden verwacht en het blijft de vraag of de aangekondigde nieuwe gedeputeerde "met frisse blik" dat waar gaat maken. Gaat deze echt schoon schip maken?

Ten slotte valt op dat waar de PvdA ledenraad wel is overtuigd van de noodzaak tot sanering en een vlieg taks (van minimaal 100 Euro per vliegticket), de PvdA bestuurselite volhardt in het verder optuigen van die Schiphol governance en het tegenwerken van burgerparticipatie. Met name Job Cohen en Jacques Wallage zijn daarbij actief en eerstgenoemde is voorzitter van een I&W commissie die het vermaledijde "Schiphol bestuur" verder mag stroomlijnen...............


Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Weet u nog hoe de zgn. Polderbaan erdoorheen werd gedrukt met de zwakke handhavingsregels door mevr. Netelenbos van de PvdA? Voor mij heeft deze partij dan ook voorgoed afgedaan, ik heb er nooit meer op gestemd! Het wordt hoog tijd om te komen tot echt integere bestuurders in dit land.

En nu wordt Cora van N. ook al genoemd als opvolger door Rutte, nu Klaas D. zijn glazen heeft ingegooid. Hoe corrupt wil je het hebben?