Minister geeft toe: tóch prijsvechters vanaf Lelystad Airport
Door Paolo Laconi
Lelystad Airport ontkomt er niet aan om de poorten open te zetten voor prijsvechters. Dat wordt door minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) nu voor het eerst bevestigd. Daarmee koerst ze af op een botsing met de Tweede Kamer, die hier fel tegen is.
Het idee van Lelystad Airport is altijd duidelijk geweest: een ‘overloopluchthaven’ die vakantievluchten overneemt van Schiphol. De vrijgekomen ruimte op de nationale luchthaven wordt vervolgens weer ingevuld met lucratieve intercontinentale vluchten.
Lees ook hier: ‘Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?
Prijsvechters zijn niet te weren
Om dit voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat allerlei nieuwe prijsvechters – die niet afkomstig zijn van Schiphol – vanuit Flevoland gaan vliegen, stelde minister Cora van Nieuwenhuizen een zogenoemde verkeersverdelingsregel (vvr) op. Tot twee keer toe schoot de Europese Commissie dit plan af, omdat het in strijd was met de vrije marktregels binnen de Europese Unie. Een derde versie van de vvr, die eerder dit jaar wél door ‘Brussel’ werd goedgekeurd, maakt autonome groei echter mogelijk. Daarmee wordt op Lelystad Airport de deur open gezet voor nieuwe prijsvechters.
Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie.
Cem Lacin, SP-Kamerlid
Dat wordt nu voor het eerst door minister Van Nieuwenhuizen bevestigd. Ze liet onderzoek uitvoeren naar de praktische consequenties van de verkeersverdelingsregel. In een Kamerbrief schrijft ze: ‘Gelet op de strikte voorwaarden van de EU waarbij de markt weliswaar gereguleerd mag worden maar vrije markttoegang niet geheel mag worden uitgesloten moet hierdoor volgens de analyse rekening gehouden worden met circa 10 tot 20 procent autonome groei op Lelystad Airport.’
Dit is goed nieuws voor prijsvechters zoals Ryanair en Wizzair, die staan te popelen om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen.
Maakt de Tweede Kamer een draai?
De grote vraag is hoe de Tweede Kamer hiermee omgaat. Een meerderheid heeft altijd gezegd tegen autonome groei te zijn: Lelystad Airport mag uitsluitend vakantieverkeer van Schiphol overnemen. Vorig jaar december werd zelfs een motie van SP-Lamerlid Cem Lacin aangenomen waarin deze eis aan de minister werd gesteld. Ook regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 zeggen steeds tegen autonome groei te zijn.
,,Wat we al wisten, is vandaag bevestigd door minister Van Nieuwenhuizen”, stelt SP’er Lacin. ,,Vanaf dag één zal er autonome groei zijn op Lelystad Airport. Dat tegen gemaakte afspraken in en een duidelijke uitspraak van de Kamer middels mijn motie. Het Schiphollen moet nu stoppen!”
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
In Noord Holland heeft de Schiphol gedeputeerde van de Provincie N.H. de pijp aan Maarten gegeven. De PvdA bestuurselite zoekt nu naar een geschikt vriendje voor Dick- PvdA-Benschop om hem op te volgen..........................
Eindelijk komt nu ook de Omgevingsdienst in beeld, niet alleen rond TATA maar zeker ook t.a.v. Schiphol heeft deze organisatie vele steken laten vallen. Maar of er nu Schoon Schip zal worden gemaakt?