Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Minister,geef omwonenden Schiphol onder routes waarop het luchtverkeer zich gaat concentreren….

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 874 
|
 leidschdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Peter Schat

HAARLEM - De minister moet helder maken welke omwonenden van Schiphol te kampen krijgen met meer vliegtuiglawaai als de Luchtruimherziening ingaat.

Ook moet duidelijk zijn wat zij mogen verwachten aan rechtsbescherming, compensatie en planschade als blijkt dat hun situatie verslechtert. Dat staat in de zienswijze die vier provincies en 56 gemeenten gezamenlijk willen indienen bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De Luchtruimherziening moet namelijk de hinder van vliegverkeer voor omwonenden in zijn totaliteit verminderen door die te concentreren op bepaalde plekken. Daar gaat de hinder dus toenemen.

Waar dat is, is nog niet duidelijk. De provincies en gemeenten willen in elk geval nu vast de toezegging van het Rijk, dat omwonenden die de pech hebben onder de start- en landingstrajecten te wonen financieel worden gecompenseerd of hun pijn op andere manieren wordt verzacht.

De zienswijze is in lijn met wat de provincies en gemeenten, verzameld in de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS) al langer stellen: het huidige stelsel aan regels rond Schiphol beschermt de individuele burger niet. In de regelgeving moet niet meer de luchtvaart centraal staan, zoals tot nog toe het geval is, maar moeten alle thema’s die in de Schipholregio spelen in balans met elkaar worden afgewogen. Dus ook die van woningbouw, bereikbaarheid en de energietransitie.

De BRS roept de minister op haast te maken met inrichten van een hierbij passende overlegstructuur en de Omgevingsraad Schiphol zo snel mogelijk te ontmantelen. Met het oog op het demissionair zijn van de minister vraagt de BRS haar dit onderwerp niet controversieel te verklaren, zodat het niet wordt doorgeschoven naar het volgende kabinet. ’Het is niet goed de pauzeknop voor nog een half jaar in te drukken; de regio vraagt om perspectief op een oplossing!’

Lees ook hier: Gedeputeerde Jeroen Olthof wil ’luchtsnelwegen’ rond Schiphol niet accepteren

Bekijk bericht op "leidschdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Het idee dat je een verpeste woonomgeving en daarmee het welzijn van mensen, en de impact op hun gezondheid, financieel zou kunnen compenseren getuigd van een enorme denkfout en sluit naadloos aan bij het neoliberale gedachtengoed waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. Het concentreren van lawaai boven een groep "pechvogels" is een moreel verwerpelijk en maatschappij ontwrichtend; het mag nooit geaccepteerd worden.

Geplaatst door Marc B uit Almere

Groei vd luchtvaart lijkt inmiddels een missie gedreven om zoveel mogelijk mensenlevens te ruïneren. Alles wordt werkelijk uit de kast gehaald om zoveel mogelijk verdriet en gezondheidsschade aan te richten onder Nederlanders. Eerder geloofde ik nog dat het puur een dure hobby was van de politiek... maar gedachten als legale terreur dwalen steeds vaker door mijn hoofd. Wat mij betreft wijzen we de schuldigen aan, waaronder natuurlijk ook Cora v Nieuwenhuizen, Elbers en Benschop, en klagen hen aan voor het ernstig moedwillig beschadigen van mensen en het plegen van ernstige milieudelicten.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

En dat terwijl Nederland voor zijn verbinding met de wereld op Schiphol tussen 270.000 en 350.000 vluchten nodig heeft. Dat rare dicht op elkaar vliegen (NextGen) is nergens voor nodig en groei al helemaal niet. Dat is niets meer dan een tunnelvisie van VVD, PVV, CDA en FvD.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Vage informatie geven is een bewuste strategie van de overheid en deze sector, dat deden ze ook al voordat de Polderbaan openging. Niets voor niets is het les 1 – Informatie uit mijn cursus! Zo voorkom je dat de pleuris uitbreekt en heb je de mensen al ingepakt voordat ze het beseffen. Ze komen er pas achter als het te laat is.

Dit spel mag niet zo verder gaan! Houd u hier rekening mee op 17 maart.

Trouwens: wat moeten we met de informatie als we wel weten waar deze routes komen? Je huis verkopen en maar hopen dat een ander zo gek is om hiervoor de volledige (hoge) prijs te betalen? En waar moet je dan naartoe gaan? De vliegtuigterreur breidt zich alleen maar uit!