Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister: ’Frisse toestellen KLM van groot belang voor Nederland’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1170 
|
 De Telegraaf 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Luchtvaartmaatschappij KLM is van groot belang voor Nederland. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zaterdag bij de start van het 100-jarig jubileum van KLM op Schiphol. „Het uitgebreide netwerk van KLM is belangrijk voor het vestigingsklimaat en banen. Daar twijfel ik niet aan”, zegt de minister.

In een hangar op Schiphol werden relaties en personeel van de luchtvaartmaatschappij met muzikale omlijsting van showband Advendo uit Sneek ontvangen. De minister roemde het innovatief vermogen van KLM.

„KLM is in de afgelopen honderd jaar in staat geweest om zichzelf steeds weer uit te vinden. Dat resulteert in een stuk Nederlandse trots”, aldus de minister. „Daarom heb ik er vertrouwen in dat KLM ook zal innoveren in de komende honderd jaar. Ik denkt dat het wel belangrijk is dat ze hun eigen naam houden. Dat is onderscheidend.”

KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij die onder eigen naam opereert.

Groei beperkt


KLM kan echter momenteel niet verder groeien op Schiphol, omdat het maximum aantal vliegbewegingen is bereikt. In het regeerakkoord is echter afgesproken dat Schiphol verder kan groeien, maar de politiek blijft hordes opwerpen. De opening van overloopluchthaven Lelystad Airport dreigt momenteel voor derde keer uitgesteld te worden.

„Ik ben me bewust van het feit dat KLM stil staat”, zegt Van Nieuwenhuizen in gesprek met De Telegraaf. „We werken hard om de groei van Schiphol na 2020 mogelijk te maken. We zijn nu bezig om te kijken hoeveel groeiruimte er ontstaat door investeringen in stillere vliegtuigen. Ik ga er vanuit dat het groeibesluit op tijd is klaar is. De hele stikstofdiscussie maakt dat wel ingewikkelder”, gaf de bewindsvrouw toe.

Uit een recente uitspraak van de Raad van State blijkt dat bedrijven en particulieren werk moeten maken van de compensatie bij eventuele stikstofuitstoot. Dat kan grote gevolgen hebben voor uitbreiding van bedrijven, zoals de luchthaven.

"Zonder overstappers is het niet te doen om dit netwerk van 160 bestemmingen op peil te houden"
De overstapfunctie van Schiphol is belangrijk voor Nederland, ook in deze tijd van klimaatdiscussie, aldus de bewindsvrouw.

„KLM is als homecarrier is zeer belangrijk voor ons luchtvaartknooppunt in Nederland. Zonder overstappers is het anders niet te doen om de vliegtuigen vol te krijgen en dit netwerk van 160 bestemmingen op peil te houden”, zegt Van Nieuwenhuizen. De luchtvaartmaatschappij vervoert jaarlijks 34 miljoen passagiers.

KLM-topman Pieter Elbers gaat zaterderdag ook nog in op de rol van Schiphol in Nederland, die toegevoegde waarde voor de economie heeft van €30 miljard en goed is voor 300.000 directe en indirecte banen.

Fantastische infrastructuur


„We hebben een fantastische infrastructuur met Schiphol, dat levert ons land heel veel op”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM.

De luchtvaartmaatschappij wil het publiek meenemen in de inspanningen van duurzaamheid en de krapte in de Europese infrastructuur. Zelf investeert de luchtvaartmaatschappij in meer biokerosine en participeert ze in de ontwikkeling van een zuiniger vliegtuig.

„We adviseren reizigers om goed naar de verschillende opties te kijken. Soms is de trein ook een alternatief, compenseer CO2 als het kan. Samenwerken is essentieel. Wij blijven doorgaan met innovatie”, zegt de KLM-baas desgevraagd.

Minister Van Nieuwenhuizen roemde ook de reinheid en de uitstraling van de luchtvaartmaatschappij. „De toestellen zijn lekker fris. Hoe schoner, hoe efficiënter de operatie is.”

Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Het is allemaal fantastisch, frisse toestellen en de reinheid (wat is er fris e rein aan een vliegtuig?), bio full (hoeveel en wanneer?), stiller (hoezo stiller, ze worden alleen maar groter en meer), 30 miljard economische waarde en 300.000 directe en indirecte banen (vast een natte droom van Elberts), een uitgebreid netwerk, fantastisch? (point to point en hevige concurrentie vanuit Turkije en Dubai gaan het om zeep helpen), ultrafijnstof hoor ik ze niet over en ga zomaar door. O ja, wij worden ook mede verantwoordelijk gemaakt De luchtvaartmaatschappij wil het publiek meenemen in de inspanningen van duurzaamheid en de krapte in de Europese infrastructuur.
Heerlijk zo'n minister, de VVD en onze blauw hart de KLM.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Zonder overstappers is het anders niet te doen om de vliegtuigen vol te krijgen en dit netwerk van 160 bestemmingen op peil te houden”, zegt Van Nieuwenhuizen.

Dat klopt, voor een paar Nederlanders die ergens direct naar toe willen vliegen moeten vele overstappers met een klereherrie bij ons worden ingevlogen. Men lokt deze overstappers voor enkele euros korting naar Schiphol. Dit moet nog meer gaan toenemen volgens de sector. De omwonenden (en het klimaat) betalen de rekening!

Beter is te bekijken wat echt nodig is en uit te faseren wat 'nice to have' is. Niet verder gaan dan 500 k vtb's.

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

“ de KLM toestellen zijn lekker fris” aldus de minister. Ben je dan gestoord of niet?

Geplaatst door Janna uit Amsterdam osdorp

Weer het zoveelste gezwets van een minister! Hoe zou het toch komen dat we de politici wantrouwen? Gaat het daarom?? Lekker fris? Tjonge..wat een intellect!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Daar is de leugen weer: 30 miljard economische waarde en 300.000 directe en indirecte banen.

In de Actieagenda Schiphol valt te lezen: In onderzoek dat in opdracht van het Rijk is uitgevoerd, wordt de toegevoegde waarde van Schiphol geschat op € 9 miljard en het aantal banen op ruim honderdduizend. Nemen we de betekenis van het vestigingsklimaat mee, dan komen we tot een toegevoegde waarde van € 27 miljard en meer dan 300.000 arbeidsplaatsen

Maar ….. bij die 27 miljard en 300.000 arbeidsplaatsen staat de voetnoot: "Bijvoorbeeld van McKinsey/BCG (2011) en ACI/Intervistas (2015). Zij komen tot veel hogere cijfers dan Decisio (2015) doordat in die studies onzekere indirecte bijdragen aan de economie zijn meegenomen. Voor de kwantificering hiervan bestaat echter geen eenduidige methodiek. De cijfers van Decisio betreffen het deel van de economische bijdrage van Schiphol waarover geen discussie bestaat. De door Decisio gehanteerde methodiek wordt gesteund door het Centraal Planbureau".

Ik herhaal:
1) er staat 'bijvoorbeeld': er zijn dus andere onderzoeken uitgevoerd! - wat is daar uitgekomen en wat is daar mee gebeurd?
2) ze hebben het over 'de onzekere indirecte bijdragen' - zo zeker zijn die getallen dus niet!

Deze onzekere indirecte bijdrage (zowel economische toegevoegde waarde als aantal arbeidsplaatsen) wordt berekend met een zogenoemde 'multiplier' (de wel door het CPB geautoriseerde directe toegevoegde waarde vermenigvuldigd met deze 'multiplier'). Decisio noemt deze andere onderzoeken in haar rapport (een vijftal) en in dit rapport valt te lezen dat deze multipliers van de laagste tot de hoogste schatting een factor 11 verschillen! (wat een drijfzand). De overheid kiest schaamteloos een van de hoogste schattingen en verheft dit in haar verdere communicatie tot de waarheid (en de hele incompetente politieke kliek pikt dit). Het is schoftentuig, zou Walter de Rochebrune zeggen.

Kortom, het gaat om uiterst dubieuze en niet door het CPB geautoriseerde getallen.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ons hardverdiende geld afpakken, daarmee Klm en Schiphol subsidiëren, krijgen er herrie en ongezondheid voor terug en dan roepen dit is zeer belangrijk voor Nederland..
Wat haat ik deze corrupte pro luchtvaart instelling in Nederland toch!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Schone lucht en stilte is van groot belang voor de flora en fauna van Nederland. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zaterdag bij de start van het 100-jarig jubileum van KLM op Schiphol. „Het uitgebreide netwerk van beschermde natuurgebieden is belangrijk voor het leefklimaat en onze gezondheid. Daar twijfel ik niet aan”, zegt de minister.
In een hangar op Schiphol werden relaties en personeel van de luchtvaartmaatschappij met muzikale omlijsting van showband Advendo uit Sneek ontvangen. De minister hekelde het innovatief vermogen van KLM.
„KLM is in de afgelopen honderd jaar in staat geweest om zichzelf steeds weer te herhalen. Dat resulteert in een stuk Nederlandse schaamte”, aldus de minister. „Daarom heb ik er geen vertrouwen in dat KLM zal innoveren, nog in geen honderd jaar. Ik denkt dat het onbelangrijk is dat ze hun eigen naam houden. Dat is beschamend.”
KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij die onder eigen naam opereert.
Groei beperkt
KLM kan echter momenteel niet verder groeien op Schiphol, omdat het maximumaantal vliegbewegingen is bereikt en de overlast nu al disproportioneel is. In het regeerakkoord is weliswaar afgesproken dat Schiphol verder kan groeien, maar de politiek blijft het belang van de ruim 200.000 gehinderden ferm verdedigen. Ook de opening van overloopluchthaven Lelystad Airport is inmiddels van de baan.
„Ik ben me bewust van het feit dat KLM stil staat”, zegt Van Nieuwenhuizen in gesprek met De Telegraaf. „We werken hard om rationalisatie van Schiphol na 2020 mogelijk te maken. We zijn nu bezig om te kijken hoeveel krimp er mogelijk is en eisen daarnaast investeringen in minder lawaaiige vliegtuigen. Ik ga ervan uit dat het beleid wat streeft naar een nieuwe balans met de omgeving op tijd is klaar is. De hele stikstofdiscussie is daarbij een grote stimulans”, gaf de bewindsvrouw toe.
Uit een recente uitspraak van de Raad van State blijkt dat bedrijven en particulieren werk moeten maken van de compensatie bij eventuele stikstofuitstoot. Dat kan grote gevolgen hebben voor uitbreiding van bedrijven, zoals de luchthaven.
"Zonder overstappers is het niet te doen om dit netwerk van 160 bestemmingen op peil te houden"
De overstapfunctie van Schiphol is slechts belangrijk voor KLM, met een falend businessmodel, maar beslist niet voor Nederland, zeker in deze tijd van klimaatdiscussie, aldus de bewindsvrouw.
„KLM is als homecarrier veel te groot en daarnaast te inefficiënt voor het bescheiden luchtvaartknooppunt in Nederland. Daarom lukt het niet om zonder overstappers de vliegtuigen vol te krijgen en dit netwerk van 160 bestemmingen op peil te houden”, zegt Van Nieuwenhuizen. De luchtvaartmaatschappij vervoert jaarlijks 34 miljoen passagiers; een veelvoud van wat er voor Nederland nodig is.
KLM-topman Pieter Elbers gaat zaterdag ook nog in op de rol van Schiphol in Nederland, die volgens hem een feitelijk onjuiste toegevoegde waarde voor de economie heeft van €30 miljard en goed zou zijn voor 300.000 directe en indirecte banen. De enorme impact op mens en milieu laat hij uiteraard onbesproken.
Fantastische infrastructuur

„We hebben een fantastische infrastructuur met Schiphol, dat levert ons land heel veel op”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM in een eenzijdig betoog.
De luchtvaartmaatschappij wil het publiek, ongevraagd, meenemen in de gefingeerde inspanningen van duurzaamheid en de krapte in de Europese infrastructuur. Zelf investeert de luchtvaartmaatschappij in meer biokerosine en participeert ze in de ontwikkeling van een zuiniger vliegtuig, een druppel op de gloeiende plaat, en beslist geen duurzame eindoplossing
„We adviseren reizigers om goed naar de verschillende opties te kijken. Meestal is de trein ook een alternatief, compenseer CO2 als het kan. Samenwerken is essentieel. Slechts strenge wetgeving initieert innovatie”, zegt de KLM-baas desgevraagd.
Minister Van Nieuwenhuizen noemde ook de enorme uitstoot van de luchtvaartmaatschappij. „De toestellen ogen weliswaar lekker fris, de dagelijkse realiteit is helaas geheel anders”
Bekijk bericht op "Vlieghinder"


Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

LOL
Ijzersterk stukje proza, Ed.
Ik zou willen dat dit realiteit werd.
Alle beetjes helpen. Neem een kijkje op de website van nieuwe actie groep initiatiefnemers SchipholWatch en download de geluidsmeting app.
https://schipholwatch.nl/

Geplaatst door Rob

"Kortom, het gaat om uiterst dubieuze en niet door het CPB geautoriseerde getallen."""

Waarbij Decisio ook nog aangaf dat die aantallen directe en indirecte werkgelegenheid een foto betreft. De economie is dynamisch (een film) en bij het wegvallen van banen in de ene sector worden die opgevuld door banen in een andere sector. Dit is ook gebeurd in bijvoorbeeld Belgie en Zwitserland waar ze de 'Hub status' verloren hebben door faillissementen van de 'flag carrierrs'.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Voelt de ‘koninklijke luchtvaart maatschappij’ narigheid?
Je moet toch wel heel dom zijn om hier in te trappen.........
Duurzame luchtvaart met behulp van de burgers, ha ha ha.........

https://brandedcontent.trouw.nl/longread/klm-fly-responsibly-trouw/

Uit dit artikel blijkt maar weer hoe ver een luchtvaartmaatschappij doordraaft in haar waanzin om het klimaat te verwoesten.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

04 juli 2028
Minister Koekenbakker van Verkeer en Milieu sprak geemotioneerd zijn verontwaardiging uit over de bezetting van Lelystad Airport door actievoerders. "Ik had een dergelijke felle reactie niet verwacht, en zeker niet dat men zoveel vernielingen zou aanrichten. We hebben toch altijd een transparantie nagestreefd omtrent deze luchthaven, die zo belangrijk is voor onze economie, werkgelegenmheid, vestigingsklimaat en zoveel goeds heeft bijgedragen voor al die hardwerkende Nederlanders die graag op vakantie willen." We konden toch niet anders dan het aantal vtb's aan die vraag aanpassen tot de 60000 die we vandaagdedag op LA hebben. En hebben we niet tevens de veel zuiniger en stillere toestellen ingezet zoals beloofd. Toestellen die wel 20% minder brandstof verbruiken en wel 3 dB minder geluid. Ik vrees dan ook dat deze acties zullen overslaan naar Schiphol, waar we met zijn allen nog veel meer van profiteren. Niet voor niets hebben we het aantal vtb's sinds verleden jaar niet verder verhoogd dan 650000, met een duidelijk aangetoonde afname van het aantal gehinderden! Op deze manier wordt deze sector zwaar gestraft voor zijn innovatieve en maatschappelijk verantwoorde handelen. Dit kunnen we niet toestaan en we overwegen dan ook om de marechausee erop af te sturen. Want zo kan dit niet in een democratisch land!"

We houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.