Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister: dit voorjaar eerste voorstel voor hogere vliegroutes

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 206 
|
 omroepflevoland.nl - 07-12-2018 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Minister Van Nieuwenhuizen komt in het voorjaar met de eerste voorstellen, die voor 2023 een einde moeten maken aan de lage vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Dat antwoordt zij vrijdag op vragen van GroenLinks, SP en 50Plus.

De minister presenteert in het voorjaar samen met de staatssecretaris van Defensie een zogeheten startbesluit voor de herindeling van het civiele en militaire luchtruim. Hoewel de herindeling in fasen zal verlopen, zijn tussentijds al verbeteringen mogelijk.

Op de vraag van de fracties of de omstreden laagvliegroutes in 2023 zoals beloofd verleden tijd zijn, antwoordt de minister dat zij zal aangeven “welke verbeterstappen nog voor 2023 doorgevoerd zullen worden. Daartoe behoren in ieder geval verbeteringen die voor die datum een einde moeten maken aan belemmeringen om op de aansluitroutes van Lelystad Airport zoveel mogelijk ongehinderd te kunnen doorklimmen.”

Van Nieuwenhuizen onderschrijft dat verbeteringen voor de aansluitroutes ''randvoorwaardelijk'' zijn om Lelystad Airport te kunnen laten groeien boven de 10.000 vliegtuigbewegingen. Vliegverkeer van en naar Lelystad hoeft dan niet meer onder het verkeer van en naar Schiphol te blijven: ''Hierdoor kan standaard zoveel mogelijk ongehinderd doorgeklommen worden.''

De vliegroutes zijn al twee jaar het omstreden punt rond de uitbreiding van Lelystad Airport, omdat er over Overijssel en Gelderland lang op 1800 meter moet worden gevlogen.

De Tweede Kamer heeft op 18 december met de minister een debat over Lelystad Airport.

Bekijk bericht op "omroepflevoland.nl - 07-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Gaat ze dan ook de ultra-laagvliegroutes boven de IJmond aanpakken?

Geplaatst door Michel

@gerard,

Idd helemaal mee eens. Wegwezen die laagvliegende klimaatslopers! Te gek voor woorden dat de landers hier op ruim 35 km tot 40 km van dat stinkhol tussen de 600 en 1200 mtr overvliegen Echt belachelijk!

De starters, ik denk dat iedereen zo langzamerhand wel weet wat die presteren! Ik volg ze vandaag even op nomos en een dB app op mijn iPad en het is ongelofelijk dat deze herrie legaal is.
De IJmond is ondertussen al vergiftigd door een staalgigant met zijn uitstoot, het mes tussen je ribben zijn die vliegende klimaatslopers!

Er rest mij en mijn gezin niks anders als verhuizen naar een minder vervuild stukje NL.

Geplaatst door Bob

Lees goed, dit gaat pas in in 2023, dus eerst nog een paar jaar extra herrie. En pas op, met de nieuwe indeling van het luchtruim worden toch weer (andere?) mensen gepakt? Maar wie ditmaal?

Als niemand ooit had geprotesteerd waren de lage routes gewoon ingevoerd, dat hebben we dus wel bereikt.

Geplaatst door gerard

Er is nog helemaal niks 'bereikt'. Straks wordt verteld dat het wegens allerlei redenen toch (nog) niet kan waarna de die 'laag'-vliegroutes alsnog gewoon doorgang gaan vinden. Indachtig de leugen van de 'tijdelijk' volledig over Castricum te sturen nachtvluchten. Ik heb de man van LVNL, die nu overigens bij Schiphol blijkt te werken destijds vanuit het publiek toegeroepen dat hij jokte. Dat blijkt maar al te waar, wat eerst maar een paar maanden, maximaal een jaar, zou duren, duurt nu al vele jaren. En niemand, behalve dan de mensen die iedere nacht onder die route worden wakker gehouden, maakt zich hier nog druk over. Geen reden om aan te nemen da het met Lelystad anders zal gaan. Immers, Schiphol heeft gewoon maximale ruimte voor zijn toevoerwegen nodig, en Lelystad zal daar tussen- lees: onderdoor moeten vliegen. Er gaat echt geen wonder gebeuren!

Geplaatst door Bob


Geplaatst door anoniem1

Aan de mensen van lelystad:trap er alstublieft niet in!
Geen enkele afspraak word nagekomen door de Schiphol groep en ze voelen zich aan helemaal niets gebonden.