Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister: corona geen reden voor afblazen Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1141 
|
 omroepflevoland.nl - 01-09-2020 
covid-19-4931496_960_7201.jpg
Covid-19 pandemie
Credit: FrankundFrei

Minister Cora van Nieuwenhuizen is niet van plan om de opening van Lelystad Airport vanwege de coronacrisis af te blazen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de huidige crisis en de terugloop van het vliegverkeer geen redenen zijn om een streep door haar plannen te zetten. "De luchtvaart is behoorlijk ingestort, maar we moeten de huidige situatie niet als de maat der dingen nemen", zo zei ze dinsdag in de Tweede Kamer.

Oppositiepartijen GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren vinden dat het kabinet moet stoppen met het plan om vakantievluchten van Schiphol in de toekomst te laten landen en vertrekken vanaf Lelystad. De opening is al vier keer uitgesteld om verschillende reden, zoals de stikstofcrisis.
De minister stelde de opening vorig jaar uit tot november 2021. Van Nieuwenhuizen moet nog een definitief besluit nemen, waarmee ook de Kamer moet instemmen.

Volgens Suzanne Kröger (GroenLinks) werkt het plan van het kabinet voor Lelystad niet meer. Daarin worden luchtvaartmaatschappijen verleid om vluchten op te geven, die niet noodzakelijk zijn voor het netwerk van Schiphol. Nu er vanwege de coronacrisis minder wordt gevlogen en maatschappijen failliet gaan, is er geen krapte meer op Schiphol, aldus Kröger. Daarom klopt volgens haar de verkeersverdelingsregel voor Schiphol en Lelystad niet meer en is een nieuw marktonderzoek nodig. SP en PvdD steunden dat verzoek.

'Beleid niet wijzigen op basis van crisis'
De minister zegt dat nu niet te voorspellen is hoe de luchtvaart zich na de coronacrisis ontwikkelt. Ook heeft Schiphol nog geen meldingen gehad van luchtvaartmaatschappijen die van hun landingsrecht, het zogeheten slot, afzien. "Het langetermijnbeleid gaan we niet op basis van crisisbeleid wijzigen", stelt de minister. Een nieuw marktonderzoek is zinloos, omdat niemand weet hoe de luchtvaart zich ontwikkelt.

Schiphol en de zogeheten slotcoördinator stellen dat er ondanks het kleinere aantal vluchten nog steeds schaarste is op Schiphol. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen vasthouden aan hun rechten op vluchten, de zogeheten slots. Vergelijk het met iemand die tien parkeerplaatsen heeft en er maar eentje gebruikt. Toch kunnen anderen die overige negen niet gebruiken, omdat ze van de ene eigenaar zijn.

Bekijk bericht op "omroepflevoland.nl - 01-09-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Nu weet ik het zeker, deze dame komt van een andere planeet.
Corona is een bijkomend probleem. De echte problemen zijn Stikstof (ontbreken van een natuurvergunning), CO2, geluidsoverlast/laagvliegen en niet te vergeten de bij 14.000 schadeclaims die in de wachtstand staan.
Als het een man had geweest had ik de goed Nederlandse uitdrukking geschreven "maak je borst maar nat".

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het lange termijnbeleid klopt ook niet. Lelystad als vakantieluchthaven is jaren geleden gekozen om ruimte te scheppen voor groei van Schiphol als hub; met zo veel mogelijk overstappers die voor Nederland geen waarde opleveren, wel voor de sector. Dat is het oude mainportbeleid dat in 2016 door het kabinet is verlaten.

Voor alleen groei van het vervoer van thuismarktpassagiers (incl. vakantiegangers) biedt het huidige Schiphol overvloedig ruimte. Dat is het publieke belang van verbinding van de thuismarkt met de wereld zoals omschreven in de Ontwerp luchtvaartnota. Met dit beleid had Cora zelf ook kunnen inzien dat Lelystad overbodig is.

Tegelijk wil ze groei op Schiphol toch toestaan om de luchtvaartsector te belonen voor innovaties als schoner en stiller vliegen. Dit is vermoedelijk de reden dat ze aan opening van Lelystad vasthoudt. Puur het belang van de sector dus. Want innovatie kun je ook met financiële prikkels stimuleren in de vorm van belastingregels.

U kunt vast wel raden welke bedrijfslobby voor dit merkwaardige, voor burgers zeer schadelijke beleid heeft gezorgd.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Men weet niet hoe de luchtvaart zich gaat ontwikkelen. Juist daarom moet je er onderzoek naar doen maar regering heeft al eerder debat over toekomst luchtvaart in nieuwe situatie geblokkeerd.
Schiphol/sector zit nu op 50% van de vluchten (en kosten) en minder dan 10% van de passagiers (opbrengsten). Elke passagier word met honderden euros gesubsidieerd.
De sector in nederland heeft zich nog niet aangepast en gaat er van uit dat het op korte termijn allemaal wel goed goed komt. Daar is ook het beleid op gericht,het komt allemaal wel goed en het gaat niet lang duren.
Men verschuilt zich achter onwetendheid,niemand die het weet. Maar tegelijkertijd gaat het beleid uit van een scenario dat er van uitgaat dat men het wel weet,namelijk dat de verstoring maar van korte duur is.
Men kijkt er bewust niet naar want een omslag maken dat wil men niet.


Geplaatst door baard uit heiloo

Het wordt inderdaad hoog tijd dat Lelystad airport open gaat .
Laat iedereen maar meegenieten van het speeltje van de regering . gedeelde smart is halve smart ! Het is gewoon niet eerlijk om alleen onze regio,s te vervuilen . Als je zie hoe er nu al weer gevlogen wordt hou ik mijn hart vast. Het interesseert de LVNL echt niks hoeveel overlast ze veroorzaken . Ze verkloten heel Noord en Zuid Holland met hun asociale vlieggedrag. En aan de reactie,s hier te zien berust zowat iedereen in dit ongezonde leefklimaat .

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@ Baard. Helaas, de smart wordt alleen maar groter. Als vakantievluchten naar Lelystad overgeplaatst zouden worden, mag Schiphol de vrijkomende ruimte voor groei gebruiken. Daar ging het namelijk om, niet om de omgeving te ontlasten. Gevolg: de regio Schiphol blijft sterk overbelast en door laagvliegende vakantievluchten op Lelystad zullen bewoners in de rest van Nederland er ook van langs krijgen.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Helaas heeft Hans Buurma volledig gelijk. Spreiding van herrie lijkt rechtvaardiger, maar zal niet resulteren in een vermindering in de regio Schiphol. Hier gaat de groei straks gewoon weer verder met nog grotere vliegtuigen en nog meer lawaai, tenzij men eindelijk eens de waanzin ervan gaat inzien en echt minder gaat vliegen. Met Lelystad erbij krijgt Noord-Holland er trouwens ook nog een aantal vliegroutes op 1800 m bij, dus ook hierdoor nog meer herrie.

Daarnaast worden momenteel honderden besmette mensen binnengevlogen uit o.a. Turkije en Griekenland. De luchtvaartsector heeft niets geleerd en verandert zijn gedrag totaal niet! Integendeel, men biedt zelfs extreem goedkope vluchten naar oranje gebieden aan. De rekening komt toch bij anderen, net als de klimaatrekening op den duur.