Minister: corona geen reden voor afblazen Lelystad Airport
Minister Cora van Nieuwenhuizen is niet van plan om de opening van Lelystad Airport vanwege de coronacrisis af te blazen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de huidige crisis en de terugloop van het vliegverkeer geen redenen zijn om een streep door haar plannen te zetten. "De luchtvaart is behoorlijk ingestort, maar we moeten de huidige situatie niet als de maat der dingen nemen", zo zei ze dinsdag in de Tweede Kamer.
Oppositiepartijen GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren vinden dat het kabinet moet stoppen met het plan om vakantievluchten van Schiphol in de toekomst te laten landen en vertrekken vanaf Lelystad. De opening is al vier keer uitgesteld om verschillende reden, zoals de stikstofcrisis.
De minister stelde de opening vorig jaar uit tot november 2021. Van Nieuwenhuizen moet nog een definitief besluit nemen, waarmee ook de Kamer moet instemmen.
Volgens Suzanne Kröger (GroenLinks) werkt het plan van het kabinet voor Lelystad niet meer. Daarin worden luchtvaartmaatschappijen verleid om vluchten op te geven, die niet noodzakelijk zijn voor het netwerk van Schiphol. Nu er vanwege de coronacrisis minder wordt gevlogen en maatschappijen failliet gaan, is er geen krapte meer op Schiphol, aldus Kröger. Daarom klopt volgens haar de verkeersverdelingsregel voor Schiphol en Lelystad niet meer en is een nieuw marktonderzoek nodig. SP en PvdD steunden dat verzoek.
'Beleid niet wijzigen op basis van crisis'
De minister zegt dat nu niet te voorspellen is hoe de luchtvaart zich na de coronacrisis ontwikkelt. Ook heeft Schiphol nog geen meldingen gehad van luchtvaartmaatschappijen die van hun landingsrecht, het zogeheten slot, afzien. "Het langetermijnbeleid gaan we niet op basis van crisisbeleid wijzigen", stelt de minister. Een nieuw marktonderzoek is zinloos, omdat niemand weet hoe de luchtvaart zich ontwikkelt.
Schiphol en de zogeheten slotcoördinator stellen dat er ondanks het kleinere aantal vluchten nog steeds schaarste is op Schiphol. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen vasthouden aan hun rechten op vluchten, de zogeheten slots. Vergelijk het met iemand die tien parkeerplaatsen heeft en er maar eentje gebruikt. Toch kunnen anderen die overige negen niet gebruiken, omdat ze van de ene eigenaar zijn.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Corona is een bijkomend probleem. De echte problemen zijn Stikstof (ontbreken van een natuurvergunning), CO2, geluidsoverlast/laagvliegen en niet te vergeten de bij 14.000 schadeclaims die in de wachtstand staan.
Als het een man had geweest had ik de goed Nederlandse uitdrukking geschreven "maak je borst maar nat".