Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt klachten Schiphol serieus te nemen
Door Hans-Paul Andriessen
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Rijkswaterstaat heeft gisteren in het gemeentehuis van Bodegraven gesproken met bewoners en bestuurders uit het Groene Hart over de toenemende overlast van Schiphol. Dan gaat het om lawaai en de uitstoot van fijnstof, stikstof en CO2.
De minister deed geen concrete toezeggingen, maar zei de mening van de regio zeer serieus te nemen bij het vaststellen van de nieuwe luchtvaartnota. Ze beklemtoonde dat de 40.000 extra vluchten die het kabinet aan Schiphol wil toestaan de komende jaren gekoppeld zijn aan het terugbrengen van de overlast voor omwonenden.
Gezondheidsonderzoek
Door de groei van Schiphol is vorig jaar het aantal klachten over met name lawaai met 35 procent gestegen. Gemeenten in het Groene Hart hebben de koppen bij elkaar gestoken en voerden actie onder de leuze Geef stilte een naam. Bewonersgroepen zijn al veel langer actief.
Wij hebben vooral het gezondheidsaspect beklemtoond. Dat komt amper aan bod in de luchtvaartnota
Rob Loekenbach
De minister sprak eerst met bestuurders, daarna met bewoners. De bestuurders hadden een wensenlijstje: langere rustige periodes op een dag, verder onderzoek naar een luchthaven op zee, voorkomen van onnodig laag vliegen en beperking van het aantal nachtvluchten. Ook drongen ze aan op hervatting van het gezondheidsonderzoek naar de effecten op de gezondheid van omwonenden.
Burgemeester Van der Velde van Kaag en Braassem was blij met het gesprek. ,,Het is belangrijk dat de minister ook de ervaringen hoort uit onze regio. Wij hebben veel last van het lage vliegen bij het starten, wat ook in de nacht gebeurt. Dit leidt tot slaapverstoring en is zeer slecht voor de gezondheid van onze inwoners.’’
Ritueel nummer
Wethouder Jan Leendert van den Heuvel van Bodegraven-Reeuwijk vond het een goed gesprek. ,,Ik heb niet het gevoel dat dit een ritueel nummer is voor de minister. We zijn ons er natuurlijk van bewust dat daadwerkelijke verbetering van de situatie een kwestie van de lange adem is. Zo zijn we met onze buurgemeenten sinds 2014 bezig binnen de Omgevingsraad om een vliegroute boven Bodegraven iets meer naar het oosten te verleggen.. Dat zou al veel schelen’’
Leimuidenaar Rob Loekenbach (69) was een van de bewoners, die met de minister sprak. ,,De minister had een open houding. Ze begon met de constatering dat het vertrouwen in de luchtvaart verdwenen is. Wij hebben vooral het gezondheidsaspect beklemtoond. Dat komt amper aan bod in de luchtvaartnota. Er is helemaal niets gedaan met het rapport van de Gezondheidsraad uit 1999, dat geeft te denken.’’ Zelf slaapt hij slecht door de vliegtuigen en gebruikt daarvoor medicijnen. Bekijk bericht op "ad.nl - 14-11-2019"
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
De enige echte manier is het aantal vluchten terugbrengen. Dat gaat ze niet doen, dus liggen de volgende trucs voor de hand:
1. De overlast brengen naar minder mensen door vaste vliegroutes, jammer voor diegenen die daar onder wonen, die komen echt in de hel.
2. Zgn. de nachtvluchten verminderen, maar die gaan dan allemaal naar de hele vroege ochtend (vanaf 05:00 h) en de late avond en begin van de nacht (23:00-01:00 h). Dus nachtrust niet langer dan vier uur! Moet kunnen toch!?
3. Beloven dat door innovaties (CORSIA) overlast zal gaan afnemen. Jammer dat dit dertig jaar gat duren en alle winst door groei wordt ingehaald.
4. Hier en daar een vliegroute verleggen (maar dat zal weer anderen zwaarder belasten).
5. Niets doen aan de te hoge grenswaarden in Totaal Volume Geluid (Lden en Lnight) en zich beroepen op de wet die dit heeft goedgekeurd.
6. Lelystad Airport doordrukken, onder het mom van ‘vakantievluchten’ en ‘Schiphol ontzien’, zodat daar ook velen voor altijd in de herrie komen te zitten.
7. Schiphol als ‘mainport’ laten groeien met 40000 extra vluchten (ruim 100 per dag erbij dus), wat met Lelystad erbij betekent op den duur gewoon 85000 extra vluchten op de ‘hub’ voor het ‘KLM-netwerk, zo belangrijk voor BV Nederland’.
8. Verder onderzoek naar fijnstof, gezondheidseffecten en de luchthaven op zee aankondigen, wat ‘helaas wat meer tijd gaat duren, maar de beslissing kunnen we niet uitstellen’.
9. Niets doen aan de idiote laagvliegerij op ca. 600 m hoogte van Schoorl tot Rotterdam aan toe, omdat dit ‘helaas ten koste gaat van de capaciteit van de luchthaven’.
10. Niets doen aan de NADP2 startprocedure, die veel extra herrie geeft verderop van de luchthaven.
PS: Ik geloof niet in een goed gesprek met deze minister, je hebt er niets aan, wat we nodig hebben is een echte afname van de herrie en minder vluchten (voor het klimaat).