Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister: Cijfers geluidsoverlast Schiphol moeten duidelijk zijn

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 167 
|
 ad.nl 
Minister: Cijfers geluidsoverlast Schiphol moeten duidelijk zijn

Door Maarten van Ast

Over de mate van geluidsoverlast rond Schiphol mag geen onduidelijkheid bestaan. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in reactie op het nieuws van bewonersvereniging Spaarndam, die zeggen dat ze meer last van het geluid hebben dan de luchthaven aangeeft.

De bewindsvrouw wil het gesprek met de bewonersvereniging aangaan. Ze wil uitzoeken waar de verschillen zitten en staat open voor verbeteringen, liet ze vanmiddag tijdens het wekelijkse vragenuurtje weten op vragen van SP-Kamerlid Cem Laҫin.

De bewonersvereniging in Spaarndam, een plaatsje dicht bij de luchthaven, vroeg de gegevens van de meetpalen rond Schiphol op. Hoewel er volgens afspraak maximaal 180.000 omwonenden ernstige geluidshinder mogen ervaren, zou uit de meetingen van de palen blijken dat maar liefst 210.000 mensen dagelijks last hebben van het geluid. Schiphol heeft bij het bepalen van de overlast de meetpalen echter vervangen door berekeningen en modellen, waarbij wél binnen de marges werd gebleven. In reactie liet de directie weten graag met omwonenden te gaan praten om de berekeningen toe te lichten.

,,Ik wil het naadje van de kous kennen", aldus Van Nieuwenhuizen. ,,Modellen en berekeningen zijn weliswaar nodig om de toekomst te voorspellen, maar naderhand moeten de gemeten gegevens er wel naast gelegd worden om te kijken of er verschillen bestaan."

De bewindsvrouw gaat na of de verschillen inderdaad zo groot zijn. Van Nieuwenhuizen wil de Kamer begin volgend jaar over de uitkomst informeren.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

... Dan moet ze haar oor maar eens te luister leggen in de 'hinderloze' regio Castricum. Buiten alle hindercontouren, maar wel 24 uur per dag gejank van vliegverkeer. 100% slapeloosheid! Daar zit een flink stuk van het naadje van de kous.

Geplaatst door thijs

En waarom is onze bewonersvereniging omtrent vliegtuighinder niet zo actief om ook eens de misstanden aan de kaak te stellen? het is geen hogere wiskunde dat toestellen op 600 meter hoogte boven onze leefomgeving voor overlast zorgen, anders dan wat schiphol blijft beweren.
Als individu wordt je gewoon genegeerd wanneer je er vragen over stelt bij de overheid of alle betrokken partijen van schiphol.

Geplaatst door gerard

@ thijs: Denk je dat dat niet gebeurd is? In de beginjaren van de Polderbaan (2003 - 2006) was er een groot offensief vanuit onze regio. Onze toenmalige voorzitter heeft destijds de oren gewassen van verantwoordelijk staatssecretaris Schultz. Zie deze link: https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/Bijvoet-tot-Schultz-U-heeft-ons-iets-uit-te-leggen-Schulz-Hinder-was-niet-v
Maar denk je dat het geholpen heeft? De politiek heeft tot op de dag van vandaag maling aan zijn burgers als het om vliegtuigoverlast gaat.

Geplaatst door Thijs

Dat de overheid maling aan de leefomgeving van de burger heeft, is iedereen wel duidelijk. Alleen al het feit dat het tot een rechtszaak moet komen om op te komen voor schone lucht is eigenlijk al te gek voor woorden.
De laatste tijd is er veel te doen omtrent de overlast van Schiphol, daarbij komt ook dat de mer van Lelystad van tafel is geveegd door een aantal bewoners die zelf de berekeningen hebben gemaakt. Nu is het moment om in te springen, door ook voor onze regio de geluidsoverlast werkelijk in beeld te brengen.
In Lelystad zouden ze op 900 meter hoogte over gaan vliegen wat meer kabaal maakt dan Schiphol zegt, boven Heiloo komen ze op 600 meter hoogte over en Schiphol erkent geen eens dat er sprake is van overlast.
Als individu vang ik telkens bot, ik word afgewimpeld door ambtenaren die een standaard antwoord sturen waar uit blijkt dat het ze niets interesseert. Een platform kan hier meer mee bereiken. Dat het in 2005 een keer is gebeurt, wil niet zeggen dat er alles aan is gedaan, dat had het begin moeten zijn en daar hadden we mee door moeten gaan. De aanhouder wint.

Geplaatst door anoniem

De minister zegt: ,,Modellen en berekeningen zijn weliswaar nodig om de toekomst te voorspellen, maar naderhand moeten de gemeten gegevens er wel naast gelegd worden om te kijken of er verschillen bestaan." Haar ministerie verzet zich met hand en tand tegen meten. Een omslag?

Geplaatst door Kleverlaan

Dat "naadje vd kous" kan ze ondervinden hier in Wijk aan Zee! Kom eens logeren dametje en stoot dan vooral uw hoofd niet aan al die te laagvliegende herrie producerende vliegdingen! Onbegrijpelijk dat deze herrie legaal is!

Geplaatst door BS

@anoniem
Als de Minister doorkrijgt wat haar uitspraak betekent zal ze als een blad aan de boom omdraaien. Vooral als de gemeten waarde een gebied betreft 'waarvoor geen modellen en/of berekeningen nodig zijn'. De tijd is inderdaad rijp voor een hernieuwde poging om de overlast weer op de kaart te krijgen, met name het idiote gevlieg boven de CAL gemeente. Een grote bocht draaien op 600 meter hoogte en dat ook s'nachts.
Geregeld wordt ik midden in de nacht wakker als een piloot vergeet dat het nacht is en vol corrigerend overkomt. Over de viezigheid heb ik het dan nog niet eens.

Geplaatst door Thijs

Misschien kan de PVRC eens contact opnemen met Leon Adegeest van actiegroep hoog Overijssel? Hij is de gene die de fouten in de MER heeft blootgelegd waardoor nu de heisa om lelystad is ontstaan. Wellicht kan hij ook de manipulatie van de overlast tussen Castricum en Alkmaar eens aan het licht brengen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.