Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minister belemmert zorgvuldige ontwikkeling van haar eigen luchtvaartnota

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 717 
|
 Hans Buurma 
HvS_2e_Kamer_(3).JPG

Minister Van Nieuwenhuizen legt de opinie van de meerderheid van het volk tegen luchtvaartgroei naast zich neer en beschouwt verdere volumegroei van Schiphol na 2020 als onvermijdelijk. Sommige politici en journalisten noemden het verkiezingsretoriek, maar gezien die meerderheid lijkt dat niet waarschijnlijk. Zo stimuleer je de miljoenen tegenstanders van luchtvaartgroei juist om niet meer voor de VVD te stemmen.

Deze VVD-minister kiest niet voor het volk, maar voor de luchtvaartsector. Haar argumenten “anders missen we de boot” en “stilstand is achteruitgang” zijn een typische weerklank van een luchtvaartsector die al 100 jaar uitsluitend in termen van groei denkt en dat de komende 30 jaar wil blijven doen. Dit soort termen horen we al jaren van de KLM en de Schiphol Group. Het lijkt dus meer op de retoriek van de sector.

Ondanks het feit dat de hinder van Schiphol voor de omwonenden alle perken te buiten gaat en dat het klimaat een uitstootreductie vergt die alleen bereikt wordt als groei achterwege blijft, probeert de sector op alle mogelijke manieren voortgang van de groei voor te stellen als een onoverkomelijke noodzaak. Dit lijkt de minister te ondersteunen.

Tegelijk zegt zij te streven naar een luchtvaartnota 2020-2050 waarin alle strijdige belangen zorgvuldig worden afgewogen aan de hand van een indrukwekkende reeks criteria. Dit stelt zij voor als het zoeken naar “balans” tussen profit, people en planet. Tot nu toe hebben externe betrokkenen bij dit proces verondersteld dat de vraag of Schiphol al of niet moet groeien, pas beantwoord kan worden op grond van die afweging. Misschien komt er matige groei uit, maar een groeistop of zelfs krimp zijn ook niet uitgesloten. Met zo’n open benadering is de kans op een echt optimale balans veel groter. Nu de minister ons laat weten feitelijk alleen in groei te geloven, is die zorgvuldige afweging in de lucht komen te hangen. Met deze uitspraak ondergraaft zij haar eigen voorbereidingsproces. We zijn benieuwd of en hoe zij het vertrouwen in dat proces wil herstellen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is de hoogste tijd dat het politieke systeem in Nederland op de schop gaat.
Het politieke systeem moet zo zijn als in Zwitserland.
Het parlementaire systeem nekt ons, de minister kan in dit systeem vrijwel haar gang gaan.
Moeten we dat nog willen?
Nu is het Cora van Nieuwenhuizen, dan weer een andere minister, maar ze 'vergeten' dat zij in dienst staan van het volk.
En wat zeker niet normaal is: het feit dat de grote bedrijven in Nederland de ministers kunnen beïnvloeden en dat ook zeker doen.
Geld is macht, macht die de luchtvaartsector vanwege de mogelijkheden die in Nederland aanwezig zijn, gretig misbruikt.

Het is de hoogste tijd dat het volk de macht grijpt.

Geplaatst door Jaap

Kan de KLM de slots van Transavia niet gebruiken om hun netwerk te laten groeien? De KLM is toch tegen prijsvechters? Of schrijf ik hier iets op wat heel dom is?

Geplaatst door anomiem2

Volgens mij was dat ook het plan van de KLM als lelystad open gaat.
Maar KLM kan ook prima europese vluchten opheffen en beter gebruiken voor hun netwerk.
Vaak vliegen ze naar bestemmingen die 1 uur rijden van een andere bestemming zijn. Ik vraag me af wat voor economisch nut dat heeft.

Geplaatst door Jaap

Maar waarom pas als Lelystad opengaat? Ik zou zeggen dat het juist heel gunstig is voor de KLM als Schiphol (inclusief Lelystad) niet groeit, want dan kunnen ze die slots van Transavia inzetten zodra ze ze nodig hebben. Als Schiphol wel kan groeien, worden de vrijkomende slots gelijk door de prijsvechters weggekaapt en vist de KLM weer achter het net.

Geplaatst door Michel

Als die vakantievluchten naar Lelystad verdwijnen komen er alleen maar grotere en veel meer herrie producerende klimaatslopers voor terug........
Dus maak je geen illusies, de overlast en vervuiling zal alleen maar meer worden.

Geplaatst door Peter

Gaan we hier ook al de V&D van de luchtvaart KLM tegen alle eerlijke regels in voortekken en bewieroken?
Klm is een misdadige arrogante maatschappij, leeft al 100 jaar van subsidie maar is tussen nu en 10 jaar er niet meer.
Partner AF is mogelijk net zo erg maar verder van hetzelfde laken een pak. NL staat moet zo snel mogelijk het aandeel KLM van de hand doen, isgeen overheidstaak en stoppen met voorttrekken.

Geplaatst door anoniem2

Hoi Peter,

Ik bewierook helemaal geen KLM. Ik ben namelijk ook geen fan van KLM. Het is een arrogante maatschappij die vooral goed is voor zichzelf.
Het probleem is echter dat de overheid dit helaas wel doet. Vandaar mijn reactie over wat het plan van KLM/de overheid was.

Geplaatst door Michiel

Deze VVD Minister heeft het goed begrepen. Artikel 21 van de Grondwet is allang uitgefaseerd. Het negeren van de klimaatmaatregelen begon al vlak na het aantreden van Rutte I met het verhogen van de snelheid op de snelwegen naar 130 km/uur. De groei van Schiphol was het volgende stokpaardje voor het z.g. vestigingsklimaat. En het druist allemaal keihard tegen het Parijse accoord in. Kabinetten Rutte negeren dit totaal en NL is nu al smerigste hol van Europa.
Maar eigenlijk is de politiek inzake het Schiphol dossier al sinds de kabinetten Kok(hals) zo hypocriet als maar wat. Steeds maar die kulverhalen dat groei en bescherming van de leefomgeving en het milieu best samen kunnen.
Voor de bevolking is de grens nu bereikt. Groene hesjes liggen klaar. #Rutte-Demission kan maar beter zorgen dat ie snel zijn topbaan in Brussel geregeld heeft.