Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minister: Alleen meer vluchten vanaf Lelystad als laagvliegen stopt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1325 
|
 destentor.nl - 25-01-2018 
wp_politiek_3707.JPG

Door Edwin van der Aa

Lelystad Airport mag alleen toegroeien naar de geplande maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar als langdurig lage vliegroutes zijn geschrapt. Dat zal volgens minister Cora van Nieuwenhuizen een belangrijke voorwaarde zijn bij de beoogde herindeling van het luchtruim.

De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat de laatste maanden op losse schroeven door onbetrouwbare cijfers en rapporten. Daarnaast werd niet lang geleden plotseling duidelijk dat de eerste jaren niet alleen bij start en landing met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, waardoor omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast en de politiek op stelten gezet.

Volgende maand komt er een kloppende milieu-effectrapportage (mer) over de nieuwe luchthaven, heeft minister Van Nieuwenhuizen eerder toegezegd (Lees hier ). Pas dan kan ze beslissen over de openingsdatum. De Kamer wacht daar nu op, maar verschillende partijen vragen zich wel af met welke vliegroutes en hoogtes er dan wordt gerekend. Er is namelijk een herindeling van het overvolle luchtruim nodig en die zal pas in 2023 helemaal klaar zijn.

Over een jaar of twee ligt er waarschijnlijk wel een voorlopig plan. Het is echt een belangrijke voorwaarde voor de overheid bij de geplande herziening dat langdurig lage vliegroutes dan tot het verleden behoren, aldus de VVD-bewindsvrouw. Pas als de herziening wat dat betreft rond is, zal het aantal vliegbewegingen volgens haar kunnen toenemen vanaf de 10.000 bewegingen per jaar die voorlopig gelden.

Vertrouwen
Regeringspartij ChristenUnie zei begin deze maand in deze krant dat de overheid in de casus Lelystad Airport eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen (Lees hier ). ,,Uitstel ligt voor de hand'', aldus Kamerlid Eppo Bruins destijds. Zijn opmerkingen leverden een flinke botsing (Lees hier ) op tussen de coalitiepartijen, omdat vooral de VVD, maar ook het CDA, gebrand is op snelle opening van Lelystad Airport.

Maar ook D66 vraagt zich af of opening volgend jaar überhaupt realistisch is: volgens de democraten zijn alle voorbereidingen enorm vertraagd door het 'foutenfestival' in de mer. Het CDA sprak vanmiddag over een 'wanprestatie'. Minister Van Nieuwenhuizen heeft eerder aangegeven zich '100 procent' in te zetten voor de opening in april 2019. Zorgvuldigheid en veiligheid staan echter voorop, herhaalde ze vanmiddag.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 25-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit Castricum

Ik zou willen voorstellen om eerste het langdurig ZEER laag vliegen van het vliegverkeer van Schiphol te stoppen bij het herindelen van het luchtruim. Dat 'laag' vliegen van Lelystad is, als je dat vergelijkt met dat wat er rond Schiphol gebeurt, helemaal niet laag. Het is eerder 'hoog'! Ik denk dat veel mensen rond Schiphol de vlag zouden uitsteken als ze in het wijde gebied rond Schiphol voortaan zo hoog zouden aanvliegen.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Beste Gerard,
Ik raad je aan om eens goed te kijken naar hoe de vliegtuigen aanvliegen. Alvorens echt te gaan dalen naar 3000 foot, hebben ze al kilometerslang op zo’n 6000 foot gevlogen (dat hoop je dan) Dat is het werkelijke probleem. Bovendien zijn er ook nog uitvliegroutes die eveneens op 6000 foot liggen en zeer lang aanhouden. Bovendien: dit gebeurt boven relatief stille gebieden. Dat maakt dat de impact van het geluid veel indringender is. Het is heel dom om geluid te exporteren naar stille gebieden. Uit berekeningen blijkt dat het verplaatsen van 45000 vluchten een te verwaarlozen impact heeft op de geluidscontouren bij Schiphol. Dus de bewoners rond Schiphol schieten er niets mee op en de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel, Friesland al helemaal niet.

Geplaatst door gerard uit Castricum

Beste Frans,

Ik raad je aan om eens goed te kijken naar hoe de vliegtuigen van Schiphol aanvliegen. Alvorens echt te gaan dalen, hebben ze al kilometerslang over de halve Randstad op zo’n 2000 foot gevlogen. Dat is het werkelijke probleem. Bovendien zijn er ook nog uitvliegroutes die eveneens laag gevlogen worden over dicht bewoond gebied . Bovendien: dit gebeurt boven van oorsprong relatief stille gebieden die iets verder van Schiphol liggen. Dat maakt dat de impact van het geluid veel indringender is. Het is heel dom om geluid te exporteren naar stille gebieden. De bewoners rond Schiphol zouden er veel mee opschieten schieten als er iets zou worden gedaan aan dat extreme laagvliegen.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Ben ik volledig met je eens. Ik wist niet dat het zo gesteld was in de verder gelegen gebieden in de omgeving van Schiphol. Ik zie wel dat de gebrieden in de directie nabijheid van Schiphol het zwaar te verduren hebben. En dan zegt die Remco Dijkstra van de VVD dat 75% van de klachten maar van een klien groepje klagers komt, dus, vindt hij, valt het allemaal wel mee. Daar geloof ik dus helemaal niets van. Ik denk dat veel bewoners onder de laagvlieggebieden al meldingsmoe zijn, omdat er toch helemaal niets mee gedaan wordt. Bovendien: als je ‘veelklager’ bent worden je klachten tot een kleiner aantal gegroepeerd (????) Niet te geloven. Natuurlijk is het schandalig dat ook boven grote gebieden veel verder weg van Schiphol ook al zo schandalig laag wordt gevlogen met veel overlast. Ik heb vorig jaar eens gevraagd aan BAS waarom er zoveel meer overlast is. Antwoord: veel meer vliegbewegingen in een (te) kleine vliegrumte. We hebben, denk ik, als klein land, een veel te grote broek aan als we streven naar een heel belangrijke positie als Mainport. Het gaat ten koste van een leefbaar Nederland. Steeds meer herrie en milieuvervuiling!

Geplaatst door gerard uit Castricum

In het verleden vond men het buiten de Randstad wel prima zo met dat vliegen. Niemand die zich er druk over maakte. Wat je nu ziet gebeuren is dat - eindelijk- een groot deel van NL wakker wordt en inziet dat vliegen overlast en milieuschade veroorzaakt. En niet zo'n beetje ook. Dat besef dringt pas echt door nu het ook in de eigen achtertuin dreigt te gebeuren. Ik hoop van harte dat het in de eerstvolgende volgende stemronde nu eens echt zichtbaar wordt dat partijen die rucksichtlos vóór méér, méér, méér vliegen zijn de pin op de neus gedrukt krijgen. Nederland kan best toe met 250.000 vluchten. Dat kan ook, met minder zelfs, in de ons omringende kleine en eveneens rijke landen. De winst die een veel kleiner Schiphol oplevert voor ons land, denk alleen al aan mogelijke woningbouw en CO2 reductie, is immens. Dat inzicht moet nog wat rijpen?

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Gerard, volledig mee eens

Geplaatst door M uit U

Het langdurig laagvliegen lijkt inderdaad steeds erger te worden. Ik woon op 30km afstand van Schiphol en had nooit last van vliegverkeer. Een jaar geleden echter ging er een baan dicht voor onderhoud, en toen werd Utrecht opeens dagelijks lastig gevallen met grote hoeveelheden vliegtuigen die laag overkwamen. Normale bedrijven produceren minder als een van de productielijnen buiten gebruik is, maar Schiphol natuurlijk niet: zij gooien een baan dicht en nemen dan extra vluchten aan...... Dus het hele voorjaar was het vliegtuigen spotten, raampjes tellen, maatschappijen herkennen etc. En toen de baan weer in gebruik werd genomen, bleef de herrie. Kennelijk had men zich bedacht dat Utrecht, Vleuten, Woerden etc een prima wachtruimte is voor het overschot aan vliegtuigen?
Onze rustige woonwijk die dankzij geluidsschermen en een dure tunnel nauwelijks overlast heeft van de snelwegen en spoorlijnen, heeft nu elke dag gebulder boven het hoofd. Juist door de relatieve stilte in onze wijk valt het vliegtuiglawaai zo op. Net als in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug, 40km van Schiphol vandaag: je kunt er niet meer wandelen zonder dat eeuwige onweer boven je hoofd.....

Met mijn rust is het gedaan. Het lijkt wel alsof ik in Amstelveen of Badhoevedorp woon.....