Minister: Alleen meer vluchten vanaf Lelystad als laagvliegen stopt
Door Edwin van der Aa
Lelystad Airport mag alleen toegroeien naar de geplande maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar als langdurig lage vliegroutes zijn geschrapt. Dat zal volgens minister Cora van Nieuwenhuizen een belangrijke voorwaarde zijn bij de beoogde herindeling van het luchtruim.
De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat de laatste maanden op losse schroeven door onbetrouwbare cijfers en rapporten. Daarnaast werd niet lang geleden plotseling duidelijk dat de eerste jaren niet alleen bij start en landing met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, waardoor omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast en de politiek op stelten gezet.
Volgende maand komt er een kloppende milieu-effectrapportage (mer) over de nieuwe luchthaven, heeft minister Van Nieuwenhuizen eerder toegezegd (Lees hier ). Pas dan kan ze beslissen over de openingsdatum. De Kamer wacht daar nu op, maar verschillende partijen vragen zich wel af met welke vliegroutes en hoogtes er dan wordt gerekend. Er is namelijk een herindeling van het overvolle luchtruim nodig en die zal pas in 2023 helemaal klaar zijn.
Over een jaar of twee ligt er waarschijnlijk wel een voorlopig plan. Het is echt een belangrijke voorwaarde voor de overheid bij de geplande herziening dat langdurig lage vliegroutes dan tot het verleden behoren, aldus de VVD-bewindsvrouw. Pas als de herziening wat dat betreft rond is, zal het aantal vliegbewegingen volgens haar kunnen toenemen vanaf de 10.000 bewegingen per jaar die voorlopig gelden.
Vertrouwen
Regeringspartij ChristenUnie zei begin deze maand in deze krant dat de overheid in de casus Lelystad Airport eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen (Lees hier ). ,,Uitstel ligt voor de hand'', aldus Kamerlid Eppo Bruins destijds. Zijn opmerkingen leverden een flinke botsing (Lees hier ) op tussen de coalitiepartijen, omdat vooral de VVD, maar ook het CDA, gebrand is op snelle opening van Lelystad Airport.
Maar ook D66 vraagt zich af of opening volgend jaar überhaupt realistisch is: volgens de democraten zijn alle voorbereidingen enorm vertraagd door het 'foutenfestival' in de mer. Het CDA sprak vanmiddag over een 'wanprestatie'. Minister Van Nieuwenhuizen heeft eerder aangegeven zich '100 procent' in te zetten voor de opening in april 2019. Zorgvuldigheid en veiligheid staan echter voorop, herhaalde ze vanmiddag.
Geplaatst door gerard uit Castricum