Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder vlieglawaai geëist

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 225 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
oren_dicht.png

Door Ivo Laan

Omwonenden bundelen krachten met dreigende rechtszaak tegen minister


Na de Urgenda klimaatrechtszaak, de rechtszaak tegen Shell en een dreigende strafzaak tegen staalbedrijf Tata, is de minister van Infrastructuur en Waterstaat misschien de volgende gedaagde. Een groep belangenorganisaties eisen dat de overheid het vlieglawaai drastisch vermindert.

SCHIPHOL - Als het vliegtuiglawaai niet drastisch wordt teruggebracht, dan stappen omwonenden van Schiphol, verzameld in de stichting Recht op Bescherming Vliegtuighinder (RBV), naar de civiele rechter. ,,Ik heb ook behoefte aan rust’’, zegt Winnie de Wit van SOS Zaanstreek, een van de ruim dertig organisaties die het ultimatum van RBV steunt.

Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat, die onlangs de portefeuille overnam van Cora van Nieuwenhuizen, heeft nog niet gereageerd op de zogenoemde sommatiebrief van RBV. Als er geen bevredigend antwoord komt, dan moet de civiele rechter zich over de zaak buigen. De brief heeft steun gekregen van een dertigtal organisaties in Noord- en Zuid-Holland. Zoals organisaties uit de Zaanstreek, Kaag en Braassem, Hoofddorp en lokale milieuverenigingen. Ook Urgenda en Greenpeace steunen de brief.

Initiatiefnemer Jan Boomhouwer van RBV benadrukt dat het niet per se gaat om het inperken van het aantal vluchten. ,,We willen minder geluidsoverlast, en hoe ze dat voor elkaar krijgen, mogen ze zelf weten. Wij willen alleen worden beschermd door de overheid’’, aldus Boomhouwer, die zelf in Aalsmeer woont en kampt met de toenemende overlast van Schiphol. Meer dan 200.000 omwonenden ondervinden ’ernstige hinder’ van luchtvaartlawaai, stelt de stichting in de brief. Een van de eisen is dat de overheid het vlieglawaai terugbrengt tot maximaal 45 decibel Lden (level-day-evening-night), zoals de WHO adviseert voor vluchten overdag. En de WHO adviseert 40 decibel voor ’s nachts. Winnie de Wit van SOS Zaanstreek uit Assendelft: ,,Wij hebben hier 50 decibel. Enorme herrie. Het gaat bijna constant door. We zaten eerst op twintig vliegtuigen per etmaal, nu op 57.’’ Dat komt allemaal doordat gekozen is om Schiphol te bestempelen als hub voor overstappers, zegt ze. ,,Waarom moeten we hier een hub zijn? Dat kan helemaal niet in zo’n dichtbevolkt land.’’

Grotere hinder

In de brief aan het ministerie stelt de RBV dat er 1,4 miljoen omwonenden van Schiphol zijn die worden blootgesteld aan hogere geluidsniveaus dan de WHO-adviesnormen. De manier waarop de overheid de hinder berekent, klopt ook niet waardoor de werkelijk ervaren hinder groter is dan de berekeningen laten zien, stelt RBV. Dat leidt tot gezondheidsschade. RBV verwijst naar een onderzoek van de GGD Kennemerland waaruit blijkt dat inwoners die slecht slapen door Schiphol veel meer stress ervaren. En een deel heeft luchtwegklachten en hart- en vaatziekten. ,,En hoe is dat over een aantal jaar?’’, zegt De Wit. ,,Het duurt altijd even voordat de gezondheidseffecten zichtbaar worden.’’

RBV heeft ervoor gekozen om het ministerie aan te schrijven en niet Schiphol zelf of luchtvaartmaatschappijen. Bestuurslid Sietske Bon van RBV: ,,Het gaat erom dat de overheid de voorwaarden stelt aan de luchtvaart voor onze gezondheid. En vergeet niet dat de overheid ook weer aandeelhouder is van Schiphol. We zijn trouwens niet tegen vliegen hoor, wat je wel eens hoort zeggen, dat is echt onzin.’’

Ik heb ook behoefte aan
rust

Donateurs

Behalve de steunbetuigingen van andere belangenorganisaties, heeft de stichting Recht op Bescherming Vliegtuighinder( RBV) nu zo’n 700 donateurs die meedoen met de rechtszaak. Het ministerie heeft nog tot 12 oktober om te reageren op de sommatiebrief.

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Lijkt mij de zoveelste zinloze aktie . Ze zijn niet tegen 500000 vliegbewegingen?.
Dan gaat de LVNL straks gewoon een nog groter gebied volvliegen , geheel in balans met de omgeving!
Drones , laserpennen , stroomstoringen , software ,
Olie op de landingsbanen , blokkades , vulkaanuitbarstingen , vliegtuigcrash , pandemieen zijn zomaar wat dingen die bij me opkomen !

Geplaatst door Frans uit Assendelft

Het in het artikel genoemde aantal van eerst 20 vliegtuigen en nu 57 vliegtuigen per etmaal lijkt mij niet correct. Dan zou je ons niet horen. Moet dit niet per uur of wellicht per nacht zijn? Of wordt hier wat anders bedoeld?

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Goed initiatief van RBV, hier wachten de bewoners al jaren op! Ik wens RBV veel succes.
Wellicht wordt de geluidshinder rekenmethode nu tegen het licht gehouden!
Wellicht ziet de rechtspraak in dat het beroemde ‘geluidscontour gebied’ voor geen kant klopt.o
Feit is dat er tijdens deze zaak feiten boven tafel komen die bewoners schade berokkenen.
Niet alleen geluid of herrie maar ook de vervuiling zal ter sprake komen.
Ik ben donateur, succes RBV

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.