Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Minder pretvluchten Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 349 
|
 telegraaf.nl - 19-08-2019 
hs.png

Door Yteke de Jong

Minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) wil het aantal pretvluchten op Schiphol aan banden leggen. Daarmee wil ze de toekomstige schaarse ruimte op de luchthaven gebruiken voor routes die economisch het meest opleveren in plaats van de zoveelste pretvlucht naar Barcelona of Praag.

De minister ging maandag in gesprek met bedrijven en omwonenden in Aalsmeer over Schiphol in verband met de groeidiscussie rond de luchthaven. „We kunnen nu niet sturen op het soort bestemming. Als een luchtvaartmaatschappij zich aanmeldt op Schiphol voor een route die al twintig keer per dag wordt gevlogen, krijgt deze het landingsslot toegewezen. Ik wil kijken in Europees verband of het mogelijk is om ook te differentiëren naar bestemmingen die het meest aan de economie bijdragen”, zegt Van Nieuwenhuizen tegen De Telegraaf.

De nieuwe Europese Commissie zal een besluit nemen over een nieuwe zogeheten slotverordening, aldus de minister. Met deze regels wordt bepaald hoe landingsrechten uitgegeven worden. Tot nu toe is deze vooral gericht op een gelijke behandeling van luchtvaartmaatschappijen, niet op de routes die ze willen vliegen.

Moeilijk pad
De minister beweegt zich met dit plan op een moeilijk pad. Tot nu toe kreeg ze nul op rekest van de Europese Commissie in Brussel bij het verplaatsen van pretvluchten van Schiphol naar Lelystad Airport, de zogeheten verkeersverdeelregel. Hiermee moest ruimte gecreëerd worden op Schiphol voor verbindingen naar andere economische centra in de wereld, bijvoorbeeld India. Brussel oordeelde tot nu toe steeds dat Lelystad Airport voor nieuwe toetreders gebruikt moet worden, in plaats van bestaande klanten van Schiphol.

„Het lijkt inderdaad op de verkeersverdeelregel van Lelystad Airport. Maar toch wil ik proberen om steun te zoeken bij andere Europese landen om dit te veranderen. Veel andere luchthavens in Europa zitten aan hun plafond. Voor hen kan dit ook een uitkomst zijn”, zegt Van Nieuwenhuizen.

Ze krijgt op dit punt bijval van de inwoners en bedrijven in Aalsmeer. „Gebruik de ruimte op Schiphol bijvoorbeeld voor vrachtvluchten, daar hebben we iets aan”, zei ondernemer John Celie. De inwoners vrezen dat het toekomstige luchtverkeer via de Aalsmeerbaan moet. „Aan vergoedingen of nog meer isolatie heb ik niets. In de zomer wil ik ook lekker in mijn tuin kunnen zitten”, zegt Chris de Kivit. Er was een handjevol demonstranten naar de bijeenkomst gekomen.

"Ik wil ook lekker in de tuin zitten"


In juni baarde de bewindsvrouw opzien door te stellen dat groei voor de luchtvaart na 2021 alleen nog mogelijk is, als aangetoond kan worden dat de hinder minder wordt. Dit is in strijd met het regeerakkoord, waarin deze groei onvoorwaardelijk was. „Het is tijd om dieper te graven in de economische betekenis van de luchthaven. De gematigde groei moet wel in balans met de omgeving zijn”, zegt wethouder Robbert-Jan van Duijn, die de minister had uitgenodigd.

De bewoners gaven verschillende wensen mee aan de minister, zoals krimp. „De leefomgeving is hier al naar de filistijnen. Het is tijd voor harde keuzes. En laat Lelystad ook maar iets van de overlast nemen. Waarom moeten wij alles verdragen?”, zei inwoner Joop Fluit.

Vliegveld in zee
De minister stelde in juni te koersen op een plafond van 540.000 starts en landingen op Schiphol. „In de huidige veiligheidsomgeving is dat het maximum. We moeten kijken hoe we verder kunnen”, zo hield Van Nieuwenhuizen in Aalsmeer de deur op een kier. Ze sluit daarbij een luchthaven in zee niet uit, zo bleek maandag. „Het is niet eenvoudig, het is soms één stap naar voren en twee naar achteren. Maar we willen blijven vliegen en ook onze economie blijven stimuleren.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 19-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

" Maar we willen blijven vliegen en ook onze economie blijven stimuleren.”

Tja, de economie van Nederland die drijft op herrie en vervuiling veroorzaakt door de luchtvaartsector, waardoor vele mensen ziek zijn geworden of nog worden en die arm zijn geworden in een rijk land, door de exorbitante zorgkosten............
Wat klopt er niet?
Al dat geld dat wordt 'verdient' door de luchtvaartsector wordt dus niet gebruikt voor de bevolking...........
Maar dat wisten we al wat langer.

Dus: donder op met al die schijnheilige praatjes, Van Nieuwenhuizen.
Dit kabinet heeft al zijn betrouwbaarheid al aan de duivel verkocht.


Geplaatst door Ed

Wederom wordt duidelijk dat deze minister niet geïnteresseerd is in de burger. Niet in de Nederlander die na een jaar hard werken op vakantie wil in Antalya, zoals zij eerder beweerde in Elsevier, nog in de hard werkende Nederlander die al genoegen neemt met even bijkomen in z’n achtertuin - de laatste wordt ook nog even weggezet als linkse klimaat activist. Nee, deze minister is er alleen voor de luchtvaart, in het bijzonder KLM/Schiphol. Dit geheel in lijn met het heldere betoog van Hans Buurma en Matt Poelmans in het NRC van 12 juli jl. Pijnlijk was haar optreden bij Jinek rond de droogte in met name het Oosten van het land. Ze kwam niet verder dan dat “we er allemaal de schouders onder moeten zetten”. Waaronder bleef volstrekt onduidelijk. En die boeren die nu voor het 2e jaar op rij de oogst verloren zien gaan en het bedrijf niet langer overeind kunnen houden? Haar antwoord was veelzeggend: “tja, dat is natuurlijk gewoon ondernemersrisico”. Kennelijk gelden bij haar voor Schiphol/KLM andere markt regels. Een klassiek voorbeeld van cognitieve dissonantie.

Geplaatst door Bas van den Born

Ze wil ook minder pretvluchten vanaf Schiphol, daar moeten we ook niet blij mee zijn, want die worden door grotere vliegtuigen vervangen
Dus in alle opzichten veel meer en vaker overlast

Geplaatst door Bas van den Born

Minder lawaai tijdens starten is zeer goed mogelijk, en wel een andere methode.
Nu wordt er niet met vol vermogen gestart, dit bespaard de slijtage.
Gevolg dat vliegtuigen veel te laag over de huizen weg klimmen
Het komt regelmatig voor dat ze de nederlandse kust overvliegen en amper op 1000 meter zitten.
Ze kunnen met gemak twee tot drie keer zo hoog zitten daar.
We weten ook dat twee keer zo hoog 4x minder lawaai is