Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder nachtvluchten is een goede eerste stap voor Castricum en Uitgeest. Maar… ’die pretvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 764 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 26-06-2020 
hvs_castricum_DSC_2563.jpg

Castricummers en Uitgeesters slapen straks een stuk beter, nu het aantal nachtvluchten op Schiphol met bijna 22 procent wordt teruggeschroefd (Lees hier).. „Dit is een goede eerste stap op weg naar een algeheel verbod op nachtvluchten”, zegt milieuwethouder Jelle Brouwer (PvdA) van Uitgeest.

Ook zijn Castricumse collega Paul Slettenhaar (VVD) is blij met de maatregel. Veel Castricummers klagen steen en been over nachtelijk vliegverkeer. Slettenhaar: „De staat is bereid om met belastinggeld KLM te steunen en stelt daar tegenover dat KLM en Transavia minder overlast voor diezelfde belastingbetaler moeten veroorzaken. Dat vind ik heel redelijk.”

Brouwer: „Uitgeest heeft ontzettend veel overlast van nachtvluchten. Dat blijkt iedere keer weer uit GGD-onderzoek. Minder nachtvluchten is dus goed nieuws. Maar echt een eerste stap. Er moet een algeheel verbod komen. Dat is ook de strekking van een motie die de raad van Uitgeest vorige week aangenomen.”

Coronacrisis
De afspraken ’passen goed in het aangrijpen van de coronacrisis om Nederland duurzamer te maken’, aldus Brouwer. „We blijven wel op ons hoede. Het moet niet zo zijn dat de overlast zich verplaatst naar de dag. We zijn echt geschrokken van de luchtvaartnota van de minister waarin eigenlijk staat dat alles gewoon doorgaat. Dat was een slecht signaal. Dus: goed nieuws, maar eerst zien en dan geloven.”

Ook voor Slettenhaar is de kous nog lang niet af. „Deze ontwikkeling staat eigenlijk buiten de gesprekken die we als gemeenten en regio met Schiphol voeren. De overheid heeft het moment aangegrepen om dit bij KLM af te dwingen. Voor ons is dit gefundenes Fressen. Ook de stikstof is een probleem waar we over praten met Schiphol, de manieren van aanvliegen, hoe hoog et cetera.”

En dan nog de pretvluchten. „Die moeten echt stoppen”, aldus Slettenhaar. „Voor zes tientjes vliegen naar Barcelona en dat in zo’n dichtbevolkt gebied als dit. Echt waanzin, mijn grootste irritatie. Schiphol heeft een functie als hub, als economische motor. Daar dragen Easyjet en de Ryanair niets wezenlijks aan bij. Verplaatsen dus naar elders.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 26-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door @kabinet_klm volg mij op twitter uit Badhoevedorp

Vol tekeer gaan tegen pretvluchten maar de nutteloze en overlastgevende overstapfunctie van Schiphol roemen. Moet niet gekker worden, wat een dom manneke die Slettenhaar.
En dan miljarden weggeven voor theoretisch fractioneel minder nachtvluchten een redelijke deal vinden Wat een sukkels daar in het bestuur in Castricum en Uitgeest.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Minder nachtvluchten........... 10% was al toegezegd, dus 10% is een sigaar uit eigen doos.
De sector is echt niet te vertrouwen, wanneer dat eens een keer tot de hersenen van bestuurders doordringt, kan er wellicht wat worden bereikt.
Er zijn altijd piloten die er schijt aan hebben, en remmen doodleuk in de nachten boven de bebouwde kom, dan maakt die 20% minder geen donder uit, want wakker word je toch.
Het enige wat helpt is: terug naar 300.000 vliegbewegingen per jaar en geen nachtvluchten meer.
Nu verwerkt dat vervloekte Schiphol bijna 80.000.000 mensen per jaar die enkel herrie en enorm veel vervuiling brengen.
Wat dat aantal opbrengt, gaat bijna geheel naar de aandeelhouders, met name de Nederlandse staat (73%).
Daarom is het kabinet er zo op gebrand om de sector in Nederland in stand te houden, ten koste van de inwoners en andere, veel minder vervuilende sectoren.
Nederland doorvoerland......... niets dan vervuiling en herrie en het geld dat het opbrengt gaat weer teug naar de sector om het spel vol te kunnen houden, terwijl de gezondheidszorg en het onderwijs bijna naar de kloten is geholpen door datzelfde kabinet Rutte.
Eerst 7 miljard in de KLM pompen (aandelen, die inmiddels nauwelijks wat waard zijn) en nu weer bijna 4 miljard...........
Persoonlijk wil ik helemaal niet meedoen met dit zooitje, dat van Nederland een bodemloze put maakt, want de inwoners draaien ervoor op.
De politiek in Nederland ligt al jaren aan het infuus en trekt de bevolking mee.
3x Rutte is 2x te veel, de VVD is niet liberaal maar asociaal.






Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Hoeveel vliegtuigpassages heb je nodig om wakker te worden? Ik denk dat 1 of 2 al genoeg zijn om je nachtrust te verzieken, dus ik weet niet of de 25000 gaan helpen, als ze er al zouden komen.

We lopen in dit land steeds meer keihard tegen grenzen van de groei, maar daar wil men maar niet aan geloven. Dit geldt voor stikstof, pfas, CO2, fijnstof, lawaai. Groei gaat ten koste van de gezondheid en het leefgenot van steeds meer mensen. De kansen die de coronacrisis biedt om de economie om te vormen worden niet aangegrepen.

“De netwerkfunctie van Schiphol is erg belangrijk voor de economie en werkgelegenheid en voor het vestigingsklimaat” wordt steeds weer gesteld. Dit is al aangetoond overdreven te zijn, met 386000 vtb’s is de economie gedekt. Niet meegerekend zijn alle externe en toekomstige klimaatkosten en de kosten voor gezondheids¬schade van Nederlanders, maar dat zegt men er niet bij!

“Omvallen van de maatschappij zou een bedreiging vormen voor onze open en op export gerichte economie”, aldus minister Hoekstra. Wat bovenal een bedreiging is voor ons allen is verdere groei!!

Een duurzame luchtvaart bestaat niet en komt er de komende dertig jaar ook niet, laten we inzetten op het zover mogelijk terugdringen van dit maatschappelijk kwaad.

Het begrip ‘pretvluchten’helpt ook niet, want de Chinees die hierheen komt om naar bv. de Zaanse Schans te gaan om een selfie te nemen, of de Nederlander die naar NewYork vliegt om daar te gaan hardlopen, mag je ook hiertoe rekenen. Het probleem is dat we veel te veel ernaar zijn gaan leven en dat we het vele en goedkope vliegen als een normaal iets zijn gaan zien waar we ‘recht op hebben’.