Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder lawaai bij Schiphol, maar meer klachten

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 224 
|
 parool.nl - 12-04-2024 
mannetje_zonder_kreet.jpg

Door Herman Stil

Minder lawaai bij Schiphol, maar meer klachten: ‘Minder geluid is niet hetzelfde als minder hinder’

Volgens cijfers die BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) vrijdag presenteert, steeg in 2023 het aantal klachten over vliegverkeer 7 procent, tot ruim 187.000 klachten.Beeld ANP /
Er klinkt minder vliegtuiglawaai rondom Schiphol, maar er wordt meer geklaagd. Dat is opvallend, zeker omdat de klachten deze week in Den Haag werden aangedragen als reden om het aantal vluchten op Schiphol fors te verminderen.

Volgens cijfers die het BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) vrijdag presenteert, steeg in 2023 het aantal klachten over vliegverkeer 7 procent, tot ruim 187.000. Dat loopt vrijwel gelijk met de toename van het aantal starts en landingen op Schiphol. Het aantal klagers nam 1 procent toe, tot 10.600.

Het groeiende aantal klachten is opmerkelijk. Deze week meldde luchtvaartinspectie ILT dat door de inzet van nieuwe, stillere vliegtuigen de geluidsbelasting rondom Schiphol sinds 2018 6 procent is gedaald, tot gemiddeld 95,4 decibel. TU Delft stelde onlangs dat het geluidsniveau nu ruwweg een kwart is van wat het in 2008 was.

Ook andere cijfers wijzen op een sterke afname van gehinderden. Volgens de ‘gebruiksprognose’ van Schiphol ondervinden dit jaar 92.000 omwonenden ernstige hinder van vlieglawaai. Het maximaal toegestane aantal is 166.500. ’s Nachts wordt van 18.000 omwonenden de slaap ernstig verstoord. Dat mogen maximaal 45.000 omwonenden zijn.

Relatief meer meldingen
Onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) meldt dat het aantal gehinderden sinds 2005 wel is gestegen (15 procent) maar wijst daarbij naar de nieuwe huizen en nieuwe bewoners rondom de luchthaven.

ILT stelt op basis van het groeiende aantal klachten dat het verminderen van geluid door vliegtuigen niet hetzelfde blijkt als het terugdringen van geluidhinder. “Het lijkt erop, beredeneerd vanuit meldingen van omwonenden, dat de hinderbeleving de komende jaren groeit.” De inspectie ziet dat er ‘relatief veel meer wordt gemeld dan 10 jaar geleden’.

De luchtvaartsector, gesteund door een aantal vakbonden, universiteiten en maatschappelijke organisaties, lanceerde in 2023 een plan voor geluidsreductie dat volgens hen meer oplevert dan krimp en nachtsluiting. Vooral de inzet van nieuwe vliegtuigen zou meer opleveren. De bijbehorende onderzoeken werden onlangs in een door milieugroep Natuur & Milieu besteld rapport in twijfel getrokken.

Stillere Airbussen
Uit de cijfers van de luchtvaartinspectie blijkt dat met de vervanging van oude toestellen met name door grootgebruikers KLM, Transavia en Easyjet de hinder zowel op papier als in werkelijkheid daalt. De komende jaren telt dat dubbel als Transavia en KLM al hun oude Boeing 737’s vervangen door stillere Airbussen.

Volgens de inspectie zou Schiphol dat verder moeten aanjagen door de tarieven voor oude lawaaimakers nog eens flink te verhogen. De luchthaven uitte dat voornemen al in 2023.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die bewonersgroepen rondom de luchthaven vertegenwoordigt, stelt dat stillere vliegtuigen niet tot minder hinder leiden ‘omdat ze nog steeds veel geluid produceren’.

“Hinder onder vliegroutes in de Schipholregio worden niet alleen veroorzaakt door het geluidsniveau, maar ook door aantallen vliegbewegingen, grondgeluid, het aantal vluchten in piekperioden, het aantal pieken en de periodes daartussen,” schrijft MRS-voorzitter Khadija Arib aan de informateurs van het nieuwe kabinet.

In de politiek zet deze klachtenstijging de toon. Woensdag bleek een grote meerderheid van de Tweede Kamer tijdens een debat over luchtvaart vóór ingrepen, waaronder minder vluchten en nachtsluiting van Schiphol.

Niet trots op Schiphol
MRS-voorzitter Arib ziet de oplossing in een krimp. “Schiphol is op dit moment niet meer de luchthaven waar Nederland trots op was. De negatieve effecten van luchtvaart zijn daarvoor simpelweg te groot. Er is een daadwerkelijke vermindering van de geluidshinder nodig door het totaal aantal vluchten te verminderen waardoor ruimte ontstaat om rustperiodes te creëren.”

De oud-Tweede Kamervoorzitter roept Den Haag op ‘Schiphol in omvang terug te brengen tot een niveau dat past bij de Nederlandse economie en door de omgeving gedragen kan worden’. “Dit helpt niet alleen de directe omwonenden van Schiphol, maar vergroot ook het vertrouwen in het landsbestuur.”

Vrachtjumbo’s grote lawaaimakers
Waar de groei van het aantal klachten over vlieghinder gelijke tred hield met de toename van het aantal starts en landingen, steeg volgens klachtendienst BAS het aantal klachten over nachtelijk vlieglawaai sneller. Terwijl het aantal starts en landingen tussen 23.00 uur en 07.00 uur 3 procent groeide, nam het aantal meldingen daarover 12 procent toe, tot ruim 33.000.

Terwijl ten opzichte van 2022 het aantal klachten van Amsterdammers vorig jaar daalde – bijna 2000 inwoners dienden ruim 39.000 klachten in – explodeerde het aantal klachten en klagers vooral in Aalsmeer, Uithoorn, Rijsenhout en Hilversum. In die gebieden steeg het aantal vluchten tijdelijk sterk, door baanonderhoud en luchtruimsluiting vanwege de oorlog in Oekraïne.

De top 20 herrievluchten bestaat geheel uit starts van Boeing 747 vrachtvliegtuigen. Elke start van zo’n vliegtuig leverde vorig jaar gemiddeld 2,2 klachten op. Daaruit blijkt volgens de luchtvaartinspectie dat de perceptie van hinder enorm toeneemt. In 2012, toen veel meer werd gevlogen met de 747, werd op elke 4 starts gemiddeld 1 klacht ingediend. KLM vervangt haar vrachtjumbo’s in 2026.

Veelklagers
In de cijfers van BAS worden veelklagers niet meegerekend. 85 klagers waren vorig jaar goed voor nog eens bijna 140.000 klachten. ‘Beroepsmelders’ worden apart vermeld en niet meegenomen in beleid, ook omdat het kan gaan om actiegroepen die de meldingen hebben geautomatiseerd.

Volgens BAS-manager Vanessa de Boer-Vermeulen heeft melden zin, ook omdat een groot deel van de Tweede Kamer de klachtencijfers nu als leidraad neemt. “Afgelopen jaar kwam Schiphol op basis van aandachtspunten die BAS signaleert met een plan waarin minder hinder in de nacht, heldere normen voor geluidsniveaus en stillere vliegtuigen zijn meegenomen.”

Bekijk bericht op "parool.nl - 12-04-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan (36L - 18R)

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er gaat al geruime tijd geen melding meer vanuit mijn woning richting BAS.
BAS is een lakei van de luchtvaartsector en niet te vertrouwen.
De cijfers die BAS presenteert, zijn meestal geflatteerd.

KLM vervangt haar vrachtjumbo's in 2026........maar er komen nog steeds 747's van andere luchtvaartmaatschappijen en die zouden eigenlijk ook moeten worden geweerd.
En er geldt nog steeds: stille vliegtuigen bestaan niet!
De 737 is bijvoorbeeld zo'n herriemaker en daar vliegen er helaas nog vele van rond.

Geplaatst door Meer vliegtuigen, dus meer klachten uit Nieuwkoop

Het is een rare kop, "Minder lawaai bij Schiphol, maar meer klachten".

Hier wordt volledig voorbijgegaan aan de hoofdreden van de klachten, namelijk dat er STEEDS MEER vliegbewegingen zijn. Het aantal vluchten is in 2023 met 8% toegenomen t.o.v. 2022 en het aantal vluchten met 7%.

Goh, zou er dan misschien een verband zijn tussen het aantal vliegtuigen, en het aantal meldingen? En niet alleen tussen het geluid dat een individueel vliegtuig produceert, en het aantal meldingen?

De kop had beter kunnen zijn: steeds meer vliegtuigen en daardoor meer klachten!