Minder laagvliegers naar Schiphol - UPDATE
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Vliegtuigen die de landing inzetten op Schiphol, zitten meestal hoger dan verschillende websites aangeven. Het aantal van twintig procent te laag zittende toestellen blijkt dan ook niet te kloppen.
De vereniging Oegstgeest Zonder Vlieghinder presenteerde onlangs een eigen onderzoek naar laagvliegers. Daaruit bleek dat ruim twintig procent van de vliegtuigen onder de grens van 600 meter (2000 voet) over de Leidse regio komt bij de landing op de Kaagbaan.
De vereniging had zich daarbij gebaseerd op de cijfers van Sensornet. Op die site kan iedereen vliegtuigen volgen en zien hoe de geluidmeters op de grond uitslaan. ,,Maar wat zien we? Dat zijn de gegevens over hoogte, snelheid en positie die door de transponder uit het vliegtuig worden uitgezonden. Maar die uitgezonden vlieghoogte is altijd gerelateerd aan de standaard luchtdruk. Maar de luchtdruk verschilt per hoogte en per dag en wordt daarom aan boord en bij de luchtverkeersleiding altijd gecorrigeerd’’, legt luchtvaartdeskundige Timo Luiting uit.
Die uitleg wordt niet alleen bevestigd door de luchtverkeersleiding, maar na lang intern onderzoek ook door Sensornet. ,,In grote lijnen klopt het verhaal van Luiting. Op onze site en in onze rapportages staat dat ook gemeld’’, verwijst Ron Maas naar de disclaimer op de site. Daarin staat inderdaad dat ’de getoonde hoogte van het vliegtuig niet is gecorrigeerd voor de lokale barometerstand/luchtdruk.’
Ook vergelijkbare vliegtuigvolgsites zijn niet altijd betrouwbaar en wijken fors af. Maar op deze site, evenals op deze radarapplicatie in google earth wordt de hoogte wel degelijk gecorrigeerd voor de lokale luchtdruk.