Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder hinder nachtlandingen Zwanenburgbaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 224 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 25-11-2019 
logo_ORS.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Met ingang van komende zomer zullen vliegtuigen die in de nacht op de Zwanenburgbaan landen, een vaste route over de IJmond volgen.

In de nacht mogen alleen de Polderbaan en Kaagbaan worden gebruikt, tenzij dat door weersomstandigheden of werkzaamheden niet kan. De Zwanenburgbaan wordt ’s nachts ingezet wanneer de Polderbaan niet beschikbaar is. Gemiddeld gaat het om 500 landingen per jaar.

Probleem was dat die vliegtuigen niet via een vaste route vliegen, maar overal vandaan kwamen. Zodoende ontstaat in een ruim gebied overlast. Tijdens het overleg in de Omgevingsraad Schiphol had de regio IJmond-Alkmaar een voorstel ingediend voor een vaste naderingsroute die minder overlast geeft.

Uniek
De luchtverkeersleiding heeft dat plan nader uitgewerkt. Daarbij wordt een innovatieve naderingstechniek toegepast: een zogenoemde gekromde eindnadering. Die wordt hier voor het eerst in Nederland toegepast. De toestellen vliegen aan vanaf de Noordzee en komen ten noorden van Castricum aan land, maken een bocht en vliegen boven de weilanden. Bij een normale route zou dan over Krommenie en andere Zaanse gebieden worden gevlogen. Door gebruik te maken van een kromming, wordt om Uitgeest heen gevlogen en wordt voor Krommenie afgebogen. Pas op het laatste stuk zitten de piloten recht voor de Zwanenburgbaan.

Glijvlucht
Daarnaast vindt op de route de landing met glijvluchten plaats. De nieuwe nachtnadering van de Zwanenburgbaan kan vanaf de zomer van 2020 toegepast worden.

De vernieuwde aanpak leidt tot minder hinder in de nacht. Niet alleen Beverwijk heeft voordeel daarvan, ook de kern Castricum, Uitgeest en Heemskerk. Met de gekromde route wordt Zaanstad grotendeels vermeden.

Voor Castricum-Noord en Limmen betekent het geen verlichting: het verkeer blijft in dit voorstel, net als in de situatie waarin de Polderbaan in gebruik is, in de nacht over het gebied vliegen. Wethouder Sebastiaan Dinjens vroeg daarom onder meer voor dit gebied aandacht voor de spoedige heropening van de oostelijke nachtnadering op de Polderbaan.

Opmerking redactie vlieghinder.nl
Aan het originele artikel, te zien via onderstaande link, is een plaatje toegevoegd dat betrekking heeft op de oude en de nieuwe situatie.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 25-11-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit castricum

Hier dienen Castricum Noord en Limmen zich extra op te offeren voor Castricum centrum, Heemskerk en Beverwijk en Womerveer. De hinder daar is maar een paar dagen per jaar en ook nog eens gespreid waardoor ieder individu slechts sporadisch met nachtelijk vliegverkeer geconfronteerd zal worden. Als je dat vergelijkt met wat er onder de nachtroute gebeurd, is de hinder in genoemde plaatsen bijzonder mild.
De impact van 20.000 (!!) nachtvluchten onder de nachtroute is al ondragelijk. Waarom dan nog meer nachtvluchten over deze mensen jagen??

Het leidt tot perverse situaties om te streven een zo laag mogelijk aantal gehinderden. De hinder wordt dan zo veel mogelijk richting reeds gehinderden gestuurd met alle negatieve gevolgen van dien. Die mensen zijn in feite rechteloos. De wet moet af van het denken in 'aantallen gehinderden'.




Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Gerard. Je slaat de spijker op de kop; de wet deugt niet en daar maakt de sector op een legale manier misbruik van.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Inderdaad mogen burgers in Nederland als tweederangs worden behandeld en dan alle herrie over zich heenkrijgen ten gunste van anderen. De enige echte oplossing is minder vluchten!

Bedenk daarbij ook, dat de CO2-emissies alleen nog maar zijn toegenomen en u zult inzien, dat luchtvaartgroei gewoon niet meer kan.