Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Minder geluidshinder door nieuwe aanvliegprocedure Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 534 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

SCHIPHOL - Inwoners van Castricum en Limmen moeten vanaf mei minder nachtelijke geluidshinder gaan ondervinden van vliegtuigen die Schiphol naderen. Door een nieuwe procedure komen toestellen hoger aangevlogen, waardoor de overlast volgens LVNL wordt verminderd.

In de nieuwe procedure onderscheppen vliegtuigen die op de Polderbaan of de Zwanenburgbaan willen landen het NIRSI-navigatiepunt straks niet op 1.676 meter hoogte, maar op minimaal 1.676 en maximaal 2.133 meter hoogte. De route blijft daarbij hetzelfde.

Door het hogere vliegen zijn vliegtuigen volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) beter in staat gelijkmatig te dalen naar de landingsbaan, en daarbij minder motorvermogen te gebruiken. Gemiddeld gaat het om 7.500 vluchten per jaar naar de Polderbaan en 500 vluchten per jaar naar de Zwanenburgbaan.

“Ook in deze tijd waarin door de coronapandemie het verkeersaanbod sterk is afgenomen, blijft LVNL zich onverminderd inspannen om geluid en emissies in de omgeving van Schiphol terug te dringen. Dat doen wij in nauwe samenwerking met Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en in overleg met bestuurders en bewoners in de omgeving van Schiphol. Met de introductie van de nieuwe procedure voor hoger aanvliegen richting Schiphol vanuit het noorden, zorgen we voor een afname van het geluid van nachtvluchten voor bewoners in Castricum en Limmen en creëren daarmee waarde voor de mensen in de omgeving van Schiphol”, aldus LVNL-topman Michiel van Dorst.

In mei 2020 wordt de procedure in het huidige luchtverkeersleidingssysteem opgenomen. Dat gebeurt gelijktijdig met de nieuwe vaste nachtnaderingsroute naar de Zwanenburgbaan, die zoveel mogelijk om woonkernen heen loopt. Berekeningen laten zien dat met de invoering van beide maatregelen circa 600 minder ernstig gehinderden en 600 minder ernstig slaapverstoorden wordt gerealiseerd.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"In de nieuwe procedure onderscheppen vliegtuigen die op de Polderbaan of de Zwanenburgbaan willen landen het NIRSI-navigatiepunt straks niet op 1.676 meter hoogte, maar op minimaal 1.676 en maximaal 2.133 meter hoogte. De route blijft daarbij hetzelfde."

Als ze op minimaal 1676 meter blijven vliegen omdat dat wel zo makkelijk is, wat is dan de verbetering. Waarom niet structureel hoger vliegen? Het is een raadsel. Of een trucje, zie onderstaand.

"Berekeningen laten zien dat met de invoering van beide maatregelen circa 600 minder ernstig gehinderden en 600 minder ernstig slaapverstoorden wordt gerealiseerd."

Deze claim is als gevolg van bovenstaande boterzacht.

Als ik het verkeerd zie, hoor ik dat graag.


Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Zoals Freek ooit zei: "het is het verschil tussen niets en helemaal niets"

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tja, ik lees ‘gemiddeld gaat het om’ en dan denk ik meteen besodemieterd een dombo maar niet de bewoners die met die vliegterreur te maken hebben!
Die weten wel beter.......

Dan de vlieghoogten en emissie van die terrorbakken en dat dat gespuis van lvnl zijn best doet ......
Een banaan krijg je niet recht.......

Nee dit sprookje met een hoog bla bla bla gehalte hoort thuis in een sprookjesverzamelboek!
Gewoon 200.000 minder vluchten minimaal!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Intussen lieten deze heren plannen opstellen voor het "super preferent" maken van de Polderbaan:

Daarbij dreigt via vaste route urenlang met EEN FREQUENTIE VAN OM DE 70 SEC de nadering naar de Polderbaan te worden ingezet. Dit alles uiteraard ten koste van gezondheid en leefomgeving.

Het bovenstaande verhaaltje slaat slechts op die keren dat de Zwanenburgbaan voor nachtvluchten wordt ingezet, maar wordt in de media steeds breed uitgemeten............

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Praktijk van de afgelopen jaren heeft aangetoond dat vliegtuigen altijd op de minimale hoogte zitten bij het aanvliegen voor de landing en vaak nog daaronder,zowel overdag als s,nachts.
Nu mag men hoger maar het hoeft blijkbaar niet. Dit gaat geen enkele verbetering geven. Waarom niet de 2133 als harde ondergrens stellen of fixeren op 2133 ? Fixeren op 1676 kon blijkbaar ook dus waarom zou dat dan niet bij 2133 kunnen.
Dan ook handhaven want ook daar schort het aan.
Een teleurstelling deze maatregel,had er meer van verwacht. Als men op deze manier de geluidswinst gaat claimen dan belooft dat niet veel goeds.

Geplaatst door klaar uit Oegstgeest

De afgelopen nachten boven Oegstgeest landende vliegtuigen met ENORME herrie.
Waarom kan dat niet overdag?
Omdat men lak heeft aan bewoners.
Het verhaaltje van minder geluidshinder is een leugen.
Zoals zovele leugens waar we telkens doorheen prikken.
Kaagbaan is overigens preferente baan voor nachtvluchten.
Overlast blijft, wat voor leuke verhaaltjes luchtvaartnieuws ook hierover schrijft.....

Geplaatst door Iep uit Almere

Naderende vliegtuigen.....? De meeste herrie wordt veroorzaakt door uitklimmend verkeer!


Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Dalen op 2100 meter of op 1600 meter hoogte, maakt voor de waarnemer op de grond niets uit. Wel 600 BEREKENDE ernstig gehinderden minder (lees ik). Zeggen na deze maatregel 600 mensen, 'wat een verademing, nu voel ik mij niet ernstig gehinderd meer'? Nee natuurlijk niet!. Duidelijker kan de perversiteit van de rekenmethodiek toch niet worden geïllustreerd…..

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

“… blijft LVNL zich onverminderd inspannen om geluid en emissies in de omgeving van Schiphol terug te dringen.” Die inspanningen van LVNL stellen niets voor, in het verleden wilde men ook niet af van landen op 2000 voet over heel Nederland, omdat dat de capaciteit zou verminderen.

En inderdaad als de ‘Polderbaan’ en de Kaagbaan meer worden ingezet, wat men wil, dan is het nog maar de vraag of de hinder afneemt, ik vrees van niet. In de nieuwe plannen mogen velen driedubbel worden gepakt als ‘tweederangsburger’. Dit geldt voor ieder in Noord en Zuid Holland die aan de rand van en dorp of stad woont. Oppassen dus!

Geplaatst door baard uit heiloo

Feit is wel dat de noordelijke nachtroute dus blijft waar hij is ? . En iedereen slikt dit voor zoete koek ! . Af en toe een vliegtuig 300 meter hoger de landing in laten zetten en klaar is kees. En dan wel meteen de landingen van de Zwanenburg erbij voegen. Zijn we weer mooi klaar mee.
Verbazingwekkend hoe weinig weerstand er is in onze Regio.
En dan straks de ,, super preferent ,, actie die er voor gaat zorgen dat Regio Leiden en Alkmaar onbewoonbaar worden .
Investeer die 10 miljard in een nieuw vliegveld , dan hebben we een begin!

Geplaatst door John uit Baarn

Zonder de klm kunnen we niet. Toename vliegverkeer is in baarn door een ieder kenbaar. Gevolg. Geluidshinder. Daarnaast roep ik al 30jaar dat daar ook vervuiling aan kleeft. Linkse partijen wilde daar niet aan, en wees de vinger naar de boeren en wegverkeer. Ik hoop dat nu ook deze groep om is, en dat het klimaat snel verbeterd door de lockdown. Het laatst wat ik me kan herinneren aan de huidige blauwe luchten met dito boslucht is de jaren 60.
Bij deze dank ik de linkse partijen met mijn nutteloze aanbestedingen van elektrisch rijden tot en met de gaskraan dichtdraaien. Kosten 10000euros

Geplaatst door Ed uit Bergen

Schokkend. Dat de LVNL dit mag doen is eigenlijk crimineel. Onder valse voorwendselen werd 5 jaar geleden afgeweken van vaste oostelijke naderingsroute vanwege noodzakelijke IT aanpassingen. Feitelijk was het een bezuinigingsactie. Iedereen wist toen al dat is een list. En ja hoor, nu krijgen bepaalde mensen nog meer overlast. Zelfs een heel gebied dat nooit overlast heeft gehad krijgt nu een aanvliegroute op zijn dak, gemeente Bergen. Werkelijk een falende lagere overheid. Afschaffen nachtvluchten is nu enige oplossing. Daar hoor je natuurlijk niemand over.