Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Minder gehinderden’ is niet ’minder hinder’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 229 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
schiphol-pixabay_1280.jpg
Schiphol
Credit: hpgruesen

Door Annet van Aarsen

OEGSTGEEST - De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol maakt korte metten met de trotse boodschap van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die donderdag overschakelde van fysieke bakens op de grond naar innovatieve satellietnavigatie.

,,Minder geluidshinder’’, belooft LVNL bij de ingebruikname van het nieuwe systeem: vliegtuigen kunnen nauwkeuriger naar de landingsbanen van Schiphol en andere vliegvelden in Nederland navigeren, waar mogelijk om woonkernen heen. Maar Matt Poelmans van de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol vindt dat een verkeerde voorstelling van zaken. ,,Minder gehinderden is niet hetzelfde als minder hinder’’, zegt hij.

Precisienavigatie kan volgens hem voordelen hebben, maar niet in het dichtbevolkte Nederland. ,,Het werkt als het wordt toegepast boven onbewoond gebied. Maar dat bestaat nauwelijks meer in Nederland’’, zegt hij. ,,Wat er nu zal gebeuren is een concentratie van vliegtuighinder, van drukker bebouwd gebied naar gebieden waar iets minder mensen wonen. Maar de mensen die daar wonen, krijgen méér overlast. Minder gehinderden is niet hetzelfde als minder hinder. Het gaat hier om een verplaatsing van hinder en dat wordt dan beloond met een groeiverdienmodel waardoor meer vliegbewegingen worden toegestaan. Ik noem dat een pervers model.’’

Onbewoond gebied bestaat niet meer in Nederland, stelt Poelmans: niet in de Randstad maar ook niet in andere delen van het land. ,,Het wordt nu voorgesteld alsof vliegtuigen straks om de bebouwing heen slalommen. Dat kan niet en dat gebeurt niet.’’ Hij voorspelt meer hinder voor mensen onder de aanvliegroute wonen van de twee preferente banen: ten zuiden van de Kaagbaan en ten noorden van de Polderbaan.

,,Door geconcentreerd te gaan vliegen op die preferente banen, neemt voor de mensen die in de aanvliegroute wonen de hinder toe. Als we bijvoorbeeld naar de Kaagbaan kijken zien we dat de vliegtuigen - ze komen uit het westen, het oosten en het zuiden - boven Leiden moeten ritsen. Niet 2D maar 3D, want er zijn ook hoogteverschillen. Sommige vliegtuigen moeten gas bijgeven om goed in het rijtje te kunnen aansluiten. Meer hinder.’’

De bewonersdelegatie opende onlangs samen met onder andere milieuorganisaties en andere belangengroepen een eigen meldpunt voor overlast: vliegherrie.nl. Sindsdien zijn er al meer dan 11.000 klachten verzameld, soms vergezeld van complete ’opstellen’. Een bewoner uit Akersloot schrijft donderdag: ,,Ook hier meer nachtvluchten dan ooit tevoren, met de daarbij gepaard gaande overlast. Terwijl ik dit schrijf is er weer een colonne laagvliegende herriemakers overgekomen.’’

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht