Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Miljoeneninvestering in Groningen Airport Eelde staat op de tocht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 234 
|
 dvhn.nl 
Euro_banknotes.png

Door Mannus van der Laan en Johan de Veer

De miljoeneninvestering in Groningen Airport Eelde (GAE) is bij een definitieve breuk met vliegmaatschappij Nordica hoogst onzeker.

Dat stelt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) die behoud van de Nordica-lijnen met Kopenhagen en München buitengewoon belangrijk vindt. Brouns stelt dat de bodem onder ‘Eelde’ wordt weggeslagen als deze belangrijke ‘hubs’ verdwijnen.

Nieuwe terminal
,,Je moet je afvragen of je op dit moment nog wel geld in de bouw van een nieuwe terminal moet steken als Nordica vertrekt en er minder reizigers gebruik maken van de regionale luchthaven. De lijnen naar Kopenhagen en München zijn ontzettend belangrijk. Ze bieden de mogelijkheid om vanuit het Noorden via deze ‘hubs’ de hele wereld te bereizen’’, aldus Brouns.

De provincie Groningen is met Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo aandeelhouder van GAE. Samen besloten ze 46 miljoen euro te steken in de luchthaven. Belangrijke voorwaarde voor financiële steun was het zicht op reizigersgroei door aansluiting op prominente Europese luchthavens met intercontinentale verbindingen.

Onderhandelen over nieuwe voorwaarden
De Estse vliegmaatschappij zoekt met de directie van ‘Eelde’ naar mogelijkheden om de verbindingen overeind te houden. Nordica zegde het contract met de luchthaven op om te onderhandelen over nieuwe voorwaarden.

Brouns: ,,Namens het Groningse provinciebestuur kan ik zeggen dat wij de miljoenen voor GAE voorlopig op de plank houden. Het geld nu al uitgeven aan moderniseringen van de luchthaven lijkt me onder de gegeven omstandigheden echter ongewenst. Het is aan de directie en de Raad van Commissarissen om te komen tot realistische plannen.’’

GAE-directeur Marco van de Kreeke is al enige tijd in gesprek met Nordica. ,,Het komt allemaal niet uit de lucht vallen. De bezettingsgraad van het lijntoestel met 70 stoelen lag gemiddeld tussen de 55 en 60 procent. Dat is te weinig om nu al rendabel te zijn. De kosten zijn hoger uitgevallen dan waarop we in het begin hadden gerekend. We zijn in gesprek met Nordica om de businesscase om te draaien in iets winstgevends. Ik verwacht binnen twee weken duidelijkheid.’’

Zakelijke passagiers
Volgens commercieel-manager Bowy Odink laten vooral zakelijke passagiers die relatief kort van te voren duurdere tickets boeken het afweten. ,,We verkopen te weinig premium-tickets.’’

De vraag of het goed komt is volgens Odink ‘niet 100 procent zeker’. ,,Het gaat wel of niet gebeuren. En dat is geen kwestie van fifty-fifty. Het heeft met zoveel factoren te maken, daar kun je geen percentage aan koppelen. We hopen er samen uit te komen.’’

Bekijk bericht op "dvhn.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Ze moeten stoppen met zoveel belasting geld geven aan de vervuilende luchtvaart.
Ik hoop dat Airport Eelde failliet gaat, zodat ik nog de mogelijkheid hou om soms uit de randstad te vluchten naar het nog rustige Drenthe.
Het is toch niet uit te leggen dat er geen belasting wordt geheven op vliegtickets, maar dat er zelfs veel geld wordt betaald met belasting geld. Onder tussen lopen de kosten ook uit de hand met stikstof uit de natuur verwijderen (PAS), stijgende zorgkosten door fijnstof, zo kan ik nog wel even doorgaan met negatieve effecten van de luchtvaart.

Stukje uit 29 augustus 2016:
Het bedrijfsleven maakt vrijwel geen gebruik van het vliegveld. GAE vervoert alleen vakantiegangers, die hun geld naar het buitenland brengen. Inkomend toerisme is nihil. De laatste 15 jaar is 50 miljoen euro belastinggeld in GAE gepompt (80 miljoen inclusief de kosten luchtverkeersleiding). Dat komt neer op 50 à 80 euro subsidie per vakantieganger.

Bron: https://www.dvhn.nl/drenthe/Opinie-Groningen-Airport-Eelde-valt-terug-op-oude-mythen-21592141.html

Geplaatst door M.

Dit laat weer duidelijk zien hoe ziek de politiek is met luchtvaart.

Geplaatst door Peter

Zakenvluchten zijn niet veel beter. Feitelijk subsidieren we al die bedrijven die gewoon zelf een eerlijke prijs zouden moeten en kunnen betalen.

Geplaatst door Michiel

Vliegveld Eelde heeft nooit rendabel gedraaid en is met subsidies kunstmatig overeind gehouden. Toch hebben ze nog een baanverlenging naar 2500 m in 2013 er doorheen gekregen. Om grotere herriebakken te kunnen ontvangen. Maar de reiziger aantallen in het Noorden bleven tegenvallen en een grote luchtvaartmaatschappij had er geen trek in. Zinloze investering voor zo'n smerige fossiele transportvorm. Maar de groeiverslaafden in de Provincie en gemeenten konden hun zin gewoon doordrijven. De bewonersvereniging VOLE is tot aan de Raad van State geweest om deze natuur en recreatie verpestende luchtvaarthobbyisten tegen te houden. Echter je weet dat je van dit soort overheidsmolochen verliest.
Zo snel mogelijk dicht dit gewrocht, terrein omploegen en omvormen tot een natuurgebied.
Want de grootste financiele crisis in de geschiedenis komt langzaam dichterbij en zal de luchtvaart doen vervliegen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.