Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Miljoenen voor verdere groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1085 
|
 telegraaf.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

DEN HAAG - Het station van Schiphol gaat flink op de schop om meer mensen te kunnen verwerken. Hiervoor trekken Rijk, NS en Amsterdam 200 tot 600 miljoen euro uit. Het is een van de plannen van het kabinet om de luchthaven de komende jaren verder te laten groeien.

De positie van de nationale luchthaven staat onder druk door concurrentie uit onder meer Turkije en de Golfstaten. De ministerraad stemde vrijdag in met een Actieplan Schiphol om de bereikbaarheid te verbeteren en de kosten van de luchthaven terug te brengen.

Heffingen gaan omlaag of worden stopgezet. Om luchtvaartmaatschappijen tegemoet te komen daalt de securityheffing. Deze toeslag vormt een aanzienlijk deel van de totale luchthavengelden. Verder hoeft Schiphol niet meer op te draaien voor planschade aan woningen in de omgeving. Dat scheelt 10 miljoen euro per jaar.

Eerder deze maand ging het kabinet al akkoord met meer woningbouw rond Schiphol. Daar staat nu nog een rem op.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Schiphol gaat groeien tot in de hemel - Dit terwijl gelijktijdig de herrie, het gevaar en de gezondheidsrisico's afnemen voor de omwonenden - Meer woning rond Schiphol - Schiphol is een stevige partij die het gevecht met de giga concurrentie gaat winnen - (Ultra) fijnstof is geen probleem - de HSL treinen in de EU zijn geen slim alternatief voor vliegtuigen - Het mondiale milieu-akkoord vaart wel bij een groei van Schiphol - Er gaat geen (weggegooid) gemeenschapsgeld naar Schiphol. Wellicht dat u er ook nog een paar weet?
Wat klopt er niet aan dit rijtje? Bij de juiste, meest gewenste antwoorden in de ogen van de politiek en vliegtuigsector, kunt toetreden tot deze elitegroep aan leugenaars.

Geplaatst door Erwin von der Meer

"Verder hoeft Schiphol niet meer op te draaien voor planschade aan woningen in de omgeving. Dat scheelt 10 miljoen euro per jaar."
Leuk voor Schiphol om het eigen financiële resultaat te kunnen oppoetsen, maar deze kosten blijven wel bestaan. De aandeelhouders (de staat en de stad Amsterdam) zullen dat als positief ervaren. Wie betaalt dan deze kosten? Juist ja, de staat en dat zijn wij met zijn allen als belastingbetalers. Wat is het voordeel van deze vestzak/broekzak operatie? Die is er niet behoudens het cosmetisch oppoetsen van het Schioholplaatje en daarmee het beduvelen van de het Nederlandse volk.

Geplaatst door Wobbe


Geplaatst door Elodie

De Schiphol Group is tevreden over de plannen van het Kabinet! Lijkt me nogal voor de hand liggend, de overheid is voor 70% eigenaar van Schiphol.
Het is jammer dat er niet geïnvesteerd wordt in hogesnelheidstreinen, daar valt de meeste milieuwinst te behalen (reizen tot 1500 km) en dat willen we toch allemaal. Helaas speelt het geld de belangrijkste rol en zijn de spotgoedkope vliegtickets (mede gefinancierd door de staat en dus door onszelf) de aanleiding dat er zoveel wordt gevlogen. De Schiphol Group doet hetzelfde spelletje bij Lelystad Airport, Eindhoven Airport en waarschijnlijk ook bij Rotterdam The Hague Airport. Het blijft raar, we stellen allerlei milieu doelstellingen en vervolgens handelen we er niet naar.

Geplaatst door Wobbe

Er komt een extra vliegveld in de Haarlemmermeer, als het aan Schiphol ligt. Deze dependance ’West’ moet Schiphol Centrum na 2030 ontlasten.

Een nieuwe A-terminal op de huidige locatie en Lelystad Airport als ’overloop’ kunnen de groei van Schiphol in de verre toekomst niet opvangen, is de verwachting. „We voorzien in de regio Amsterdam uitbreiding met een tweede aankomst- en vertrekgebouw en een zevende baan”, aldus Schiphol tegen de Telegraaf.

Het ministerie van Infrastructuur bevestigt het scenario tegenover De Telegraaf. Schiphol West zou tussen de A4 en A5 moeten verrijzen als meer ’stadsgerichte terminal’.

Pikant is dat gebiedsontwikkelaar Chipshol in dat gebied een zogeheten Airport City had willen bouwen. Na een jarenlange strijd met Schiphol en autoriteiten heeft de familie Poot die plannen opgegeven.

In een reactie in Trouw noemt een woordvoerder van de luchthaven “heel ver weg en heel prematuur. Tot 2020 is de groei van Schiphol vastgelegd volgens concrete afspraken en criteria. Niemand weet wat er daarna gebeurt. Over de invulling van de groei wordt uiteraard gesproken, maar die is afhankelijk van veel factoren en partijen”