Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Miljoen vluchten Schiphol in 2050’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 290 
|
 NHD 
Schiphol_bord_hvs.JPG

’Miljoen vluchten Schiphol in 2050’

Wanneer de markt de vrije hand krijgt, zal het aantal vluchten op Schiphol verdubbelen naar ruim één miljoen in 2050. Dat blijkt uit een rapport dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opgesteld. Het onderzoek vormt samen met andere rapporten een van de bouwstenen van de Luchtvaartnota die dit najaar klaar moet zijn. Die nota geeft een doorzicht naar het jaar 2050.

Groei


Schiphol verwerkte vorig jaar met bijna 500.000 starts en landingen ruim 71 miljoen passagiers. Het is bekend dat de vraag naar vliegreizen groeit. Zonder restricties zou dat bij een scenario van weinig economische groei leiden tot 596.000 vliegbewegingen in 2030 en 89 miljoen passagiers. In 2050 is dat opgelopen tot 732.000 vluchten en 121 miljoen passagiers.

Bij grote economische groei zou dat in 2030 leiden tot 782.000 vluchten voor 119 miljoen passagiers. In 2050 zou Schiphol dan zelfs zitten op dik een miljoen vluchten en 181 miljoen passagiers. Niet alleen zouden de terminals op Schiphol dan uit hun voegen barsten, ook praktisch is het onhaalbaar. Het banenstelsel kan niet meer dan 731.000 vluchten aan.

Alternatief


In die doorkijkjes is alleen gekeken naar de marktvraag, niet naar belemmeringen als geluidsoverlast, vliegveiligheid, het banenstelsel en het klimaat. De verwachting is dat bij minder vluchten Nederlandse passagiers eerder zullen uitwijken naar alternatief vervoer zoals de trein, auto of een buitenlandse luchthaven. Transferpassagiers zullen eerder een overstap op een ander vliegveld maken.

De onderzoekers hebben ook gekeken wat het effect is wanneer er tot 2050 geen extra vluchten bijkomen, dat 500.000 de grens blijft. Met grotere toestellen kan het aantal passagiers nog altijd groeien van 71 naar 83 miljoen in 2050. Opvallend is echter dat er een verschuiving gaat optreden. Het aantal transferpassagiers zal fors dalen, terwijl het aantal passagiers dat Schiphol als begin- of eindpunt heeft, stijgt. Het marktaandeel van KLM en partners zal in dat geval dalen van 57 naar 30 procent.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"Het aantal transferpassagiers zal fors dalen met als gevolg dat het marktaandeel voor KLM en co in ieder geval zal dalen van 57 naar 30%."
Dit is in het geheel geen gevolg van de situatie als Schiphol 500.000 slots meer of minder heeft. Deze ontwikkeling van rechtstreeks vliegen is al een tijdje aan de gang en zal naarmate er meer nieuwe (zuiniger) toestellen gebruikt gaat worden alleen maar toenemen.
1 miljoen vluchten in 2050. De opmaat naar een gematigde groei van 2% per jaar lijkt dan niet zo erg meer.

Geplaatst door Anoniem1

De vraag naar vluchten op Schiphol tot 32 jaar in de toekomst voorspellen,knap.
Als we 1 % per jaar nemen dan komen we hier op uit,als we 2% per jaar nemen dan komen we hier op uit en als we 3% per jaar nemen dan word het dit.
En waarom zou aandeel klm dalen bij 500k? Die hebben gewoon hun slots en historische rechten en niemand kan ze dwingen die in te leveren. Daalt hun aandeel in aantal vluchten of in aantal passagiers?. En wat is het aandeel van klm+partners in het 1m scenario?
Zou rapport wel willen zien,ben beniewd hoe ze op deze getallen zijn uitgekomen. Dit bericht kan je eigenlijk niks mee.


Geplaatst door Anoniem1

Zoals wim ook al zei:de groei in de sector die komt vooral van de lowcost. KLMAF heeft niet veel ruimte om te groeien,de concurentie word steeds sterker en de alternatieven steeds beter. Dat aandeel klm in toekomst af zal nemen lijkt onvermijdelijk. Ik denk dat in het 1m scenario het aandeel van klm nog kleiner zal zijn dan in het 500k scenario.