Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Miljarden nodig voor groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 602 
|
 De Telegraaf 03-07-2017 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Om de groei van de wereldluchtvaart bij te houden en als knooppunt een hoofdrol te blijven spelen voor de BV Nederland, moet Schiphol ‘duurzaam en veilig’ doorgroeien naar 800.000 vluchten in 2035.

Bij de formatie moet besloten worden of de regering deze ambitie wil neerleggen, zo stellen betrokkenen tegenover De Telegraaf. ,,Er moeten harde knopen worden doorgehakt. Wil Nederland economisch als internationale vestigingsplaats blijven floreren, dan moet Schiphol wel volop in de race blijven. Een beetje meedoen is geen optie”, zegt voorzitter René Klawer van VNO-NCW West.


Dat vergt een miljardeninvestering in de nationale luchthaven, die de komende jaren op slot gaat. Om de boel na 2020 vlot te trekken, moet het kabinet tot een integraal luchtvaartplan komen.

„Een ander besluitvormingsproces is nodig. Nu is men eindeloos aan het ’polderen’ middels de Alderstafel, waardoor je slagkracht mist ten opzichte van de concurrentie”, zegt luchtvaartconsultant Walter Visser. Hij werkte jarenlang voor luchtvaartmaatschappij Emirates. Ook Klawer maakt zich grote zorgen over de besluiteloosheid van de politiek en het trage ‘polderen’ in de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

Polderen


De vraag is wat dit polderen op heeft geleverd. Er zijn onjuiste groeicijfers aan de tafel gehanteerd en Schiphol zit vanaf volgend jaar op slot omdat het zogeheten selectiviteitsbeleid niet is nageleefd. Dat geeft intercontinentaal verkeer voorrang op pretvluchten.

PVV is als enige partij tot nu toe openlijk voor het afschaffen van de ORS. „Alders met tafel en al verhuizen naar een leuke camping in Pineda del Mar”, zegt kamerlid Graus (PVV). De partij wil het baangebruik intensiveren en stoppen met de ontwikkeling van de overloopluchthaven Lelystad, dat het verkeer naar Schiphol hindert. Dit geld wil de partij stoppen in de infrastructuur van Schiphol.

„Als je niet geld blijft pompen in de infrastructuur, dan loop je op een gegegeven moment achter. Dat zie je nu op Schiphol”, stelt een hoge bron in de Nederlandse luchtvaartsector op voorwaarde van anonimiteit.

Agenda's lopen niet gelijk


„De agenda’s van Schiphol, luchtvaartmaatschappij KLM, de luchtverkeersleiding lopen niet gelijk. Iedereen heeft een andere baas. Voor het belang van de BV Nederland zou het goed zijn als dit op één lijn komt”, zegt consultant Visser.

Volgens hem doet een volgend kabinet er goed aan goed aan doen om een staatssecretaris of een groep van wijzen het mandaat te geven voor de herontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart. „Nu is de staatssecretaris met de handen op de rug gebonden, omdat ze ook het milieu in de portefeuille heeft. Dat werkt niet”, zegt Visser.

Motor van economie


Het nieuwe kabinet zal met een luchtvaartplan ook de dividenden van Schiphol op moeten geven. Dit geld komt nu niet ten goede komt aan de infrastructuur van de luchthaven.

,,Geen melkkoe. Een rendementseis van 6,7% voor de schatkist is niet relevant en mag verdwijnen. Schiphol is juist een belangrijke motor van onze economie. Dat levert genoeg geld op”, zegt Klawer. De Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland wijst erop dat de dividenden in de crisis van de afgelopen jaren omhoog gingen. „En nu is alles vastgelopen, in plaats van dat er geïnvesteerd is”, zegt voorzitter Frank Allard.

De noodzakelijke investeringen in een groter Schiphol en de infrastructuur in de Randstad voor de aan- en afvoer van reizigers aan de landzijde kunnen volgens VNO grotendeels uit de opbrengsten van de verwachte groei worden gefinancierd.

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft pleit voor een twee-terminal-concept in de Haarlemmermeer, verbonden door lightrail. ,,Bij een grotere groei van Schiphol is één terminal niet langer haalbaar. Reizigersstromen moeten gescheiden worden, anders loopt het vast.”

Aparte terminal op Schiphol-West


Het plan voor een aparte terminal op Schiphol-West ligt al op de tekentafel. Daarnaast zijn er meer opstelplaatsen, taxibanen, parkeergelegenheid, wegen en een nieuw station nodig. Dit bovenop de nieuwe terminal die in 2023 klaar moet zijn. ,,Daar zijn wel forse investeringen voor nodig in infrastructuur, ik schat meer dan €10 miljard”, aldus Melkert.

Schiphol gaat nu uit van een lager groeitempo en denkt uit te komen op 600.000 vliegbewegingen. In de komende tien jaar is de luchthaven van plan om ongeveer €6 miljard te investeren, aldus een zegsvrouw.

Eind dit jaar geeft de ORS een advies aan de staatssecretaris voor de gewenste groei van Schiphol tussen 2020 en 2030. ,,Daarin nemen we geluidsruimte, veiligheid en woningbouw mee”, zegt secretaris Johan Weggeman.

„We moeten kijken of het sturen op het aantal vliegbewegingen nog de juiste is”, zegt kamerlid Visser (VVD). “Nu vliegtuigen steeds minder lawaai maken, kunnen we daar wellicht groeiruimte vinden.”

De milieuproblemen lossen zich volgens luchtvaartdeskundige Melkert vanzelf op door de techniek. ,,Nieuwe generaties vliegtuigen zijn veel schoner, zuiniger en stiller. Na 2030 komen die massaal in de lucht, dan hebben omwonenden minder last. In de Haarlemmermeer is het wel noodzakelijk om nieuwe woningbouw acuut te stoppen. Een kwestie van keuzes maken.”

Bekijk bericht op "De Telegraaf 03-07-2017"

Reacties op dit bericht