Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Militaire luchtverkeersleiders verdienen veel minder dan hun civiele collega’s

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 830 
|
 nos.nl 
hv_overig_2692.jpeg

Door Ben Meindertsma en Hugo van der Parre
Researchredacteuren

Dat hun collega's bij de Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol veel meer verdienen was geen geheim. Maar dat het verschil zo groot is, was voor de militaire luchtverkeersleiders toch even schrikken. In opdracht van Defensie schreef organisatie- en adviesbureau Deloitte in mei vorig jaar een rapport over het salarisverschil, dat maandenlang geheim werd gehouden. Pas nadat de NOS vragen had gesteld op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, werd het kort geleden met het personeel gedeeld.

Uit het rapport blijkt dat in alle vergelijkbare functies het maximumsalaris van de militairen lager ligt dan het minimumsalaris van de civiele luchtverkeersleiders. In de meeste functies gaat het om meer dan drie keer zo veel.

Zo verdient een ervaren luchtverkeersleider bij de luchtmacht maximaal 4025 euro bruto per maand. Voor dezelfde functie betaalt de LVNL al 5424 euro als aanvangssalaris en dat kan oplopen tot 11.335 euro bruto per maand. Het grootste verschil is zichtbaar bij assistenten. Een verkeersleidingsassistent bij de LVNL verdient volgens het rapport 406 procent meer dan zijn militaire collega.

Dezelfde ruimte
De militaire luchtverkeersleiders die de NOS heeft gesproken, wijzen erop dat het werk dat ze doen op zijn minst even intensief is als dat van civiele collega's, en vaak zelfs intensiever. Ongeveer de helft van het Nederlands luchtruim wordt beheerd door de luchtmacht. Zo doen militaire luchtverkeersleiders de gehele luchtverkeersleiding op en rond vliegveld Eindhoven. Hun civiele collega's doen dat op Schiphol en op luchthavens Eelde, Rotterdam en Maastricht Aachen Airport. En allebei doen ze een gedeelte van het hogere luchtruim.

Voor de militairen is het extra confronterend dat ze in december verhuisd zijn van de luchtmachtkazerne Nieuw-Milligen naar Schiphol-Oost, waar ze in dezelfde ruimte werken als hun veel meer verdienende vakgenoten van de LVNL. "Je zit nu op een paar meter afstand van collega's die soms vier keer zo veel verdienen voor hetzelfde werk. Daar ga je wel over nadenken."

Leegloop
De militaire luchtverkeersleiders benadrukken dat ze echt niet evenveel hoeven te verdienen als de civiele collega's. "We zijn tenslotte luchtmacht", zeggen ze. Maar het grote salarisverschil maakt overstappen wel heel aantrekkelijk. Ze vrezen voor een verdere leegloop, nu kort geleden vacatures voor de verkeerstoren van Lelystad Airport zijn opengesteld. Naar verluidt hebben meerdere luchtmachtmedewerkers daarop gesolliciteerd. Met regelmaat vertrekken collega's naar commerciële civiele organisaties om daar het dubbele te verdienen, vertellen ze.

De toekomstige routes naar en van Lelystad Airport worden naar verwachting begeleid door militaire luchtverkeersleiders, terwijl de collega's van de LVNL op de Toren het landen en opstijgen doen. Ze moeten daardoor ook echt samenwerken. "Een senior luchtverkeersleider van de luchtmacht moet het verkeer straks overdragen aan een verkeersleider van de LVNL, die minder kwalificaties heeft, maar veel meer verdient. Dat is toch raar?", aldus een van de luchtverkeersleiders.

Toeslag
Commandant kolonel Dick van Ingen, de baas van de militaire luchtverkeersleiding, is zich bewust van het probleem, maar hij heeft slechts beperkte middelen. Hij kan een zogeheten bindingspremie toekennen, een salaristoeslag van 30 procent voor een onmisbare medewerker, die dan wel minstens drie jaar in dienst moet blijven.

"Wij maken deel uit van de overheid. Wat we verdienen, wordt afgesproken in een cao tussen de overheid en de bonden. Er is een klein beetje financiële ruimte om iets extra's te doen voor bijzonder personeel, zoals de luchtverkeersleiders, maar de kloof krijgen we daar niet mee gedicht." Hij hoopt dat mensen, net als hijzelf, om andere redenen kiezen voor een baan bij de krijgsmacht.

Wat doen militaire luchtverkeersleiders?
De belangrijkste taak van militaire luchtverkeersleiders is het begeleiden van F-16 s in de lucht. Toch is het overgrote deel van het werk dat ze doen civiel. Dat komt doordat de militaire luchtverkeersleiding heel het militaire luchtruim beheert: grofweg heel Zuid-, Oost en Noord-Nederland. Omdat luchthaven Eindhoven van origine een militair vliegveld is, verzorgen de militairen ook alle burgervluchten van en naar Eindhoven Airport.

In de toekomst krijgen ze waarschijnlijk ook de routes van Lelystad Airport onder zich. De militaire luchtverkeersleiders werken sinds december op Schiphol-Oost in één ruimte met de civiele luchtverkeersleiders van LVNL. De LVNL begeleidt het commerciële vliegverkeer, vooral passagiersvliegtuigen, dat op Schiphol, Rotterdam, Eelde en Maastricht Aachen vliegt.

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

LVNL. het VVD bolwerk zorgt goed voor zichzelf. Maar nu is er een beloningsprobleem dat spanning gaat veroorzaken. Loopt daarmee de veiligheid van de verkeersafhandeling ook gevaar?


Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Inderdaad, het kapitalistisch ingestelde VVD zorgt heel goed voor zich zelf.
Met alle respect, dat luchtverkeersleider een (geestelijk) zwaar beroep is, daar twijfel ik niet aan.
Maar 238.000 Euro per jaar vind ik overdreven.
Met 55 - 58 jaar met pensioen en de rest van Nederland bv. inmiddels met 67+ is voor mij niet meer
recht te praten, ook al kom je uit de koker van de VVD.
Trouwens, er zijn meerdere beroepen die (geestelijk) zwaar te noemen zijn en waar veiligheid ook een rol speelt, zij verdienen echt geen 238.000 Euro per jaar.
Schandalig!

En alles blijft zoals het was?
Of is er nog hoop na joker Rutte?

Geplaatst door gerard uit Castriicum

Nou en?
De titel zou ook kunnen zijn: "verkeersleiders LVNL worden overbetaald". Zeker als je in ogenschouw neemt hoe slecht men daar presteert, hoe afspraken, beloften en verwachtingen niet worden waarmaakt of op de zeer lange baan worden geschoven, hoe de LVNL in feite de bevolking en politiek voorliegt ten faveure van de luchtvaartsector waarvan ze zelf beweren dat ze daar geen deel van uitmaken, dus alweer een leugen, vind ik echt dat de verkeersleiders van LNVL zeer zwaar overbetaald worden!

Geplaatst door anoniem1

In het buitenland verdienen de verkeersleiders nog meer.
Als men wil bezuinigen op de lvnl dmv salaris dan vrees ik het ergste voor de kwaliteit van de lvnl in de toekomst,en daarmee indirect ook de overlast van bewoners.
Dat civiel meer verdient als militair is ook niet zo heel vreemd,ze hebben een veel grotere verantwoordelijkheid.

Als men nu van het vectoren afstapt,zoals ook in de ons omringende landen,dan zou dat de overlast voor een grote groep bewoners enorm kunnen verminderen. London kan het ook,90% en dat is ook een hub met een flag carrier. Hier kan het niet,wel het kan natuurlijk wel maar de klm wil het niet. Als de klm nu eens wat meer zijn best zou doen om dit wel te realiseren als tegenprestatie voor alle steun en hulp die zij krijgen,dan zouhet voor de omwonenden wat makkelijker zijn om ook positief te zijn over de klm. Het is dit gebrek om ook maar iets te doen aan verbeteringen die in het buitenland al lang zijn ingevoerd dat mij nog wel het meeste stoort aan het hele Schiphol dossier.

Geplaatst door anoniem1

Beloning is eigelijk nog te laag, lvnl heeft een continu tekort aan mensen,elk jaar kan je de wervings reclames op internet zien. Blijkbaar is het een lastig beroep dat niet iedereen kan. Wie wil dat nu niet,direct na het vwo in opleiding gaan met gegarandeerde baan met uiteindelijk 200k+ per jaar en dan met 58 met pensioen. Uiteindelijk is het vraag en aanbod,de beloning van beroepen staat in heel veel sectoren niet in verhouding tot de inspanning.

Geplaatst door gerard uit Castriicum

@ anoniem1: Denk je echt dat verkeersleiders beter worden als ze nog meer betaald krijgen?
Geen enkele civiele verkeersleider zal op enige andere plek meer verdienen dan wat ze nu krijgen. Ze kunnen elders nog niet de helft verdienen van wat ze nu verdienen. En ze maken er nog een potje van ook.

Geplaatst door anoniem1

Uiteindelijk krijg je wel beter mensen als je meer betaald denk ik. Verkeersleiders verdienen erg veel,daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik denk dat het in het algemeen niet goed is om ons te richten op wat sommige functies in de sector verdienen,het blijft een beetje een naar en afgunstig argument en het zijn niet de verkeersleiders nog de piloten van de klm die het beleid van Schiphol bepalen.

Geplaatst door anoniem1

We worden met dit soort berichten opgezet tegen mensen die eigelijk helemaal niks aan de overlast kunnen doen,en daarmee lijd het weer de aandacht af van hen die er wel wat aan kunnen doen.