Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Milieuvriendelijk elektrisch taxiën op Schiphol pas in 2030 haalbaar

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 447 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 23-01-2020 
Air_Bridge_Cargo_hvs.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De luchtvaart kan alleen groeien wanneer de stikstofuitstoot daalt, stelde de commissie Remkes onlangs. Maar hoe dan? Met elektrisch taxiën kan een grote slag worden geslagen, omdat de motoren dan uit blijven tijdens het taxiën. In maart begint een proef op Schiphol, maar het zal nog jaren gaan duren

Van de stikstof die op Schiphol ontstaat is dertig procent afkomstig van het wegverkeer van en naar de luchthaven, 1,7 procent van wagens op het platform en maar liefst 67,8 procent tijdens het landen, taxiën en weer opstijgen. Vooral aan het taxiën kan iets worden gedaan: elektrisch taxiën in plaats van op de motor.

Zeker op Schiphol, waar het al gauw een kwartier kost om bij de Polderbaan te komen, valt veel te besparen. Een Boeing 737 verbruikt volgens KLM jaarlijks 200.000 liter kerosine tijdens het taxiën. Het NLR berekende eerder dat op Schiphol jaarlijks 180 tot 190 miljoen kilo kerosine wordt verbruikt.

Ofwel, de luchtvaartmaatschappijen kunnen veel brandstof besparen wanneer op de taxibanen de motoren uit kunnen. Een leuke besparing en goed voor het milieu: minder CO2, stikstof, ultrafijnstof en geluid. Ondanks tal van studies en proeven, is na tien jaar een doorbraak uitgebleven. Zo duurt het lang om systemen te certificeren en dan ook nog eens per verschillend vliegtuigtype.

Motor in wiel
Vooralsnog zijn er twee methoden: het vliegtuig van en naar de startbaan slepen of een elektrische motor in het voorwiel inbouwen. Easyjet ontwikkelt samen met Airbus een systeem waarbij de energie die vrijkomt tijdens de landing wordt opgeslagen en wordt gebruikt om de wielen te laten draaien tijdens het taxiën. Normaal gesproken wordt een vliegtuig in beweging gezet door de stuwkracht van de motor. Voor Boeingvliegtuigen kwam Wheeltug al eerder met een motor voor in het voorwiel. Zie hier.

KLM heeft lange tijd gedacht dat dit de oplossing zou zijn. „KLM heeft de ontwikkelingen in de markt de afgelopen jaren nauwlettend in de gaten gehouden. Er zijn diverse ontwikkelingen gaande en deze zijn allemaal gericht op kleine(re) vliegtuigen zoals de Boeing 737 en de Airbus A320 en zullen veelal in het vliegtuig ingebouwd moeten worden. Het extra gewicht dat dit met zich meebrengt, resulteert bij vluchten van een uur en langer tot meer brandstofverbruik. Dus deze oplossingen hebben op de totale luchtvaart emissies een negatief effect”, verklaart KLM waarom na acht jaar nog geen toestellen zijn omgebouwd.

India
De NLR voegt er aan toe dat de elektromotor in het wiel wordt aangedreven door de APU, ofwel de motor in de staart. Zodoende is er toch nog uitstoot. Vandaar dat KLM, Easyjet, Schiphol en de luchtverkeersleiding dit voorjaar testen gaan doen met de Taxibot. Dat voertuig lijkt op de wagens waarmee vliegtuigen bij de gate achteruit worden geduwd (pushback). Op de luchthaven New Delhi in India worden ze al een jaar lang ingezet. Zie hier.

Het voordeel van de Taxibot is dat die zowel de pushback kan uitvoeren als het toestel naar de startbaan kan slepen. „Met dezelfde snelheid als waarmee anders wordt gereden. Het is ook veiliger wanneer de taxibaan glad of nat is en de piloot blijft in controle omdat die vanuit de cockpit de Taxibot kan bedienen”, promoot het bedrijf de wagens.

Een groot probleem is wel dat Schiphol dan een hele vloot van die wagentjes moet aanschaffen. En hoewel de piloot de besturing doet, zit er in de wagen nog wel een medewerker. Die persoon is ook nodig om een ’lege’ Taxibot naar de gate of de landingsbaan te rijden.

Drukte
De NLR waarschuwt in een rapport ook al voor al dat extra verkeer op het toch al drukke Schiphol. Je krijgt namelijk een stroom van wagentjes die van en naar de startbanen rijden. En het vervelende is dat wanneer een vliegtuig naar de Polderbaan is gereden, de Taxibot weer leeg terug moet rijden naar de gates. Uiteraard zouden die Taxibots elektrisch moeten rijden en dus moeten ze ook steeds worden opgeladen.

En dat de motoren helemaal uit kunnen, is ook niet waar. Volgens de NLR moeten de motoren nog drie minuten na de landing blijven draaien en moeten ze drie minuten voor de start al draaien. Voor de Kaagbaan is de winst vanwege de afstand dan minimaal. Ook is onduidelijk of de Taxibot voor alle vliegtuigtypes geschikt is.

Kortom, er is nog veel onduidelijk, al is de milieuwinst groot. De luchtvaartsector heeft in het Actieprogramma ’Slim én duurzaam’ de ambitie opgenomen in 2030 elektrisch taxiën standaard toe te passen. Dat is over tien jaar, terwijl de sector graag volgend jaar al extra vluchten op Schiphol wil, naast opening van Lelystad. Het probleem rond de stikstof is echter dat eerst de uitstoot omlaag moet, voordat groei mogelijk is. Tenzij de minister een uitweg heeft gevonden.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 23-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Iep uit Almere

Conclusie: Schiphol mag tot 2030 niet verder groeien en Lelystad blijft tot die tijd gesloten voor handelsverkeer. En eerst nog naar eens zien of de taxibot of zelfstandig elektrisch taxiën aan alle strenge veiligheidseisen voldoen. 10 jaar is kort...

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"Tenzij de minister een uitweg heeft gevonden............................................."

Geplaatst door Gerard uit Castricum

10 jaar kort? Dat is te lang.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Een Boeing 737 verbruikt volgens KLM jaarlijks 200.000 liter kerosine tijdens het taxiën. Wat verbruikt zo'n Boeing dan wel niet tijdens de vlucht?

Geplaatst door Iep uit Almere

Een 737 verbruikt ongeveer 40 kilogram kerosine per minuut, dus 2500 kg per uur. Uitgaand van 10 uur vliegtijd per dag dus ongeveer 9 miljoen kg per jaar. Met een soortelijk gewicht van 0,950 is dat dus bijna 9,5 miljoen liter

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Iep. Dat bedoel ik. Een paar vluchten schrappen zet veel meer zoden aan de dijk dan elektrisch taxiën of een heel kleine groei doet alle besparingen te niet..