Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Milieuorganisaties: Helpende hand aan KLM kan niet zonder voorwaarden

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 595 
|
 Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace 
tb_vliegtuig_KLM_PH-BFD_7-6-2014_12.08_uur.jpg

Air France-KLM hoort binnenkort of het verzoek tot financiële steun wordt ingewilligd door de Franse en Nederlandse overheid. In de pers wordt gesproken over steun die in de miljarden loopt. Dit zijn ongekende bedragen voor de Nederlandse economie. Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace vinden dat de impact van de luchtvaart op de planeet zo groot is, dat er nu ook direct afspraken met KLM moeten worden gemaakt om die impact te verlagen. Daarom moet er aan deze financiële steun voorwaarden gesteld worden om te komen tot een schonere en stillere luchtvaart met minder schade voor mens, natuur en klimaat. Nu wordt voor de luchtvaartsector nog te vaak een uitzondering gemaakt.

In een gezamenlijk statement roepen de milieuorganisaties het kabinet op om in ruil voor de financiële hulp aan de luchtvaartmaatschappij ook afspraken te maken over de toekomst.

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace:

“KLM doet nu een flink beroep op steun van onze overheid. Dat terwijl de luchtvaartmaatschappij geen belasting betaalt over kerosine en ook geen BTW betaalt over vliegtickets. De luchtvaartsector valt ook al buiten het klimaatbeleid. Nu de overheid KLM en haar werknemers wil helpen in deze onzekere periode, is het tijd om concrete afspraken te maken met het luchtvaartbedrijf.
Niet alleen moet het vaststaan dat werknemers hun baan behouden, KLM moet voor minder lawaai en luchtvervuiling zorgen en haar CO2-uitstoot omlaag brengen. De luchtvaartmaatschappij kan hierna niet terugkeren naar het oude en moet onderzoeken hoe een nieuw pad in te slaan met minder vluchten. Het is aan de overheid om zo snel mogelijk beleid te maken dat ervoor zorgt dat de hele sector gaat verduurzamen. Zo voorkomen we dat de luchtvaartsector en onze maatschappij van de ene crisis in de andere crisis rolt.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Doorgaan als voorheen met excessieve groei en milieubelasting, terwijl er door de luchtvaart miljarden zijn weggemaakt zou misdadig zijn. De aandeelhouders, onze regering en de sector zullen hier wel op gaan inzetten, met misschien wat 'greenwashing' erbij, zoals wijzen op de (onvoldoende) CORSIA maatregelen.

Stink er niet in!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Miljarden naar de luchtvaart, nu weer 750 miljoen naar de exporterende sierteelt tuinders, jaja die miljonairs die hun bloemen 3x de wereld laten rondvliegen, het milieu ter plekke met gif verpesten en verder qua werkgelegenheid vooral wat oostblokkers uit buiten.

Dit land is ziek en straks kan de bewuste burger weer een HELE grote rekening betalen voor deze crisis. Alles wordt uit de kast gehaald om de neo liberale elite te sparen en te ontzien.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Laten we hopen dat we naar een betere samenleving gaan op den duur. gaan wel veel jaren overheen nog.

De schaamteloosheid van de BV Nederland met Schiphol, KLM, boeren, sierteelt etc voorop is niet te bevatten.
Zij staan vooraan om in de staatsteunkas te graaien. Straks weer de rekening voor ons, de bewuste burger in cruciale beroepen.

Tip: Volg Ewald Engelen, een goede kerel die zaken goed in kan schatten.

Goed weekend.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee



Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Volg mij tegen het desastreuze Kabinet KLM beleid!
@Kabinet_Klm

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Men heeft het nu al over 18 miljard aan extra leningen waarvoor de overheid garant moet staan?
Hoe komt men op zo,n gigantisch bedrag? Usa steunt gehele sector met in totaal 25 miljard en hier heeft alleen afklm al 18 miljard nodig?

Of dit bedrag klopt dat weet ik niet,het was vandaag vermeld in een artikel op nu.nl.
18 miljard zou echt absurd zijn als dat klopt.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Voorwaarde voor steun zou transparantie moeten zijn,kan kamer ook controleren of het geld nuttig besteed word. 18 miljard euro,waar is dat dan precies voor nodig?

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dan is failiet laten gaan en opnieuw beginnen een stuk goedkoper.
18 miljard zou echt onbegrijpelijk zijn.

Geplaatst door Wim uit Castricum


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dat is een beetje een vreemd verhaal. Medewerkers schiphol en klm moeten binnen 30 minuten van schiphol wonen. Misschien zijn het piloten die een buitenlandse standplaats hebben?

Het is hoe dan ook een schijntje vergeleken bij de 18 miljard die het bedrijf nu blijkbaar nodig heeft. 18 miljard kan niet,dat is economisch niet recht te praten en op geen enkele manier realistisch. Aankoop klm belang om aandeelhouders uit te kopen voor absurd hoge koers is tot daar aan toe maar nu 18 miljard om aan wie te betalen uiteindelijk? Niet het personeel want dat word nu al door de overheid betaald. Waar gaat dat geld dan heen?