Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Milieugroepen willen krimp luchtvaart en vliegverbod tussen 23 en 7 uur

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 238 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 03-10-2019 
Greenpeace-Logo-History.jpg

Door Frans van den Berg

Een verbod op vliegen tussen 23 en 7 uur. Geen vluchten onder de duizend kilometer meer en minder vliegvakanties naar bestemmingen als Griekenland, Turkije of Spanje. Ook in het intercontinentale netwerk vanaf Schiphol kan het mes worden gezet.

Het zijn enkele van de drastische voorstellen die de milieuorganisaties doen in een alternatieve Luchtvaartnota die donderdagmiddag is overhandigd aan luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen.

Krimp van de luchtvaart is volgens de groepen onvermijdelijk om te kunnen passen binnen de grenzen van klimaat, natuur en gezondheid. Zonder maatregelen zal het aantal vluchten verdubbelen tot 1,2 miljoen vluchten in 2050. Nu zijn er 500.000 op Schiphol en nog enkele tienduizenden op regionale luchthavens.

„De inzet van stillere vliegtuigen kan die groei niet compenseren. Het aantal gehinderden zal de komende jaren fors toenemen door geplande woningbouw. Binnen het beperkingsgebied van Schiphol komen er meer dan 34.000 woningen bij, ofwel 73.000 inwoners. Aan de randen komen ook nog eens 45.000 woningen”, benadrukt de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland in de notitie die samen met Greenpeace en Natuur & Milieu is opgesteld.

Naast geluid gaat het ook om CO2-uitstoot, stikstof en ultrafijnstof. Allemaal slecht voor de natuur en de mens. De geluidsnormen zouden omhoog moeten en tussen 23 en 7 uur zou er een verbod op vluchten moeten komen. Momenteel denkt de minister aan een nachtverbod tussen 1 en 5 uur.

Sporen
In plaats van groei, willen de milieugroepen een krimp van de luchtvaart. „Dat kan om te beginnen door korte vluchten te vervangen door de elektrische auto, bus of trein. Nu zijn er ontzettend veel vluchten uit omliggende landen naar Schiphol. We moeten snel een alternatief netwerk ontwikkelen en fors investeren in hogesnelheidslijnen in Europa”, benadrukt Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. Het streven is zelfs dat in 2030 geen vluchten onder de duizend kilometer meer worden aangeboden.

Naar vakantiebestemmingen als Turkije, Spanje en Griekenland wordt nu massaal gevlogen. „Vliegen blijft mogelijk, maar wel schoon en tegen een redelijke prijs. Vliegen is nu te goedkoop”, constateert Demmers. „Reisorganisaties bieden nu gewoon teveel vluchten tegen de lage prijzen aan. Dan kiezen veel mensen er voor om voor een prikkie daarheen te vliegen. Wanneer de tickets duurder worden zal de vraag vanzelf dalen. Daarnaast roepen we reisorganisaties op om een aantrekkelijk vakantieaanbod in Europa te ontwikkelen zonder vliegreis.”

Netwerk
KLM en Schiphol wijzen er steeds op dat het enorme netwerk van 327 bestemmingen van groot belang is voor het vestigingsklimaat van Nederland. Om die reden zijn hier zoveel internationale bedrijven. KLM weet met partners dat netwerk overeind te houden door uit omringende landen passagiers op te halen en zo intercontinentale vluchten te vullen. Ook passagiers van andere continenten kunnen via Schiphol naar Europese steden reizen.

Maar volgens de milieugroepen wordt dat effect sterk overschat. „Op vluchten zoals naar Panama, Osaka en Lagos zitten minder dan twintig procent passagiers die van en naar Nederland reizen. Ongeveer de helft van de intercontinentale vluchten van KLM is gevuld met minimaal 80 procent transferpassagiers. Voor deze bestemmingen is blijkbaar weinig vraag uit de Nederlandse markt. Dit deel van het netwerk is voor Nederland dus nauwelijks relevant”, concluderen de milieugroepen in de nota.

Of daarmee dan maar de helft van de intercontinentale bestemmingen weg kan, weet Demmers nog niet. „We moeten kritisch kijken welke bestemmingen voor Nederland echt van belang zijn.”

KLM deelt die analyse niet. ,,Om Nederland, met een kleine thuismarkt, aantrekkelijk te houden door een brede portefeuille van intercontinentale bestemmingen rechtstreeks aan te bieden zijn overstappende passagiers nodig. Zonder overstappers houden we alleen bestemmingen in Caribisch Nederland, Paramaribo, New York, Los Angelos, Singapore, Bangkok en Kaapstad over. Zo’n klein intercontinentaal netwerk is echter niet rendabel te opereren.’’

Zie hier, op deze site, de volledige nota van de samenwerkende milieu organisaties.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 03-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Zelfs als de beweringen van N&M maar voor de helft waar zouden zijn, sta ik nog achter hun aanbevelingen.

Geplaatst door Frans

Door het criminele verdienmodel van Schiphol en KLM zit vrijwel heel Nederland in de herrie en dat wordt steeds erger. Ik ben het volledig eens met N&M.

Geplaatst door Peter

KLM deelt die analyse niet. ,,Om Nederland, met een kleine thuismarkt, aantrekkelijk te houden door een brede portefeuille van intercontinentale bestemmingen rechtstreeks aan te bieden zijn overstappende passagiers nodig. Zonder overstappers houden we alleen bestemmingen in Caribisch Nederland, Paramaribo, New York, Los Angelos, Singapore, Bangkok en Kaapstad over. Zo’n klein intercontinentaal netwerk is echter niet rendabel te opereren.’’

Bullshit. Het is al eerder onderzocht door SEO. Zonder overstappers blijven er veel meer bestemmingen over. Alle belangrijke economische bestemmingen blijven direct bereikbaar. Onbelangrijke bestemmingen zoals kleine Afrikaanse landen niet, maar voor het kleine aantal passagiers die nu direct van Schiphol vliegt op dergelijke bestemmingen is er nog altijd een overstapoptie op bijvoorbeeld Dubai.

Geplaatst door Bob

Voor een tientje minder vliegt men van Berlijn via Amsterdam naar Rome. Kan ook direct! Ook heb ik waargenomen, dat men van Lissabon via Amsterdam naar Nairobi of Tel Aviv vliegt. Zo werkt het netwerk dus. Waanzin!

Geplaatst door anoniem1

Significante groei Schiphol zal er niet komen.
De enige manier waarop dat mogelijk is is met een nieuw nachtregime waarbij men tot 1 uur doorgaat en om 5 uur gaat beginnen.

Veel mensen zowel in de binnen als buitengebieden ervaren nu in elk geval door de week relatief weinig overlast. De overlast begint om 7 uur als men druk is met douchen,kinderen en naar werk gaan. Tegen de tijd dat s,avonds de kinderen naar bed zijn is het ook op Schiphol weer rustig. Mensen zoals deze zijn er veel hier in de buurt. Over het algemeen geen last van vliegtuigen maar als het een keer onverwacht heel vroeg of laat is door de week en in het weekeinde dan hoor je ze er wel over.
Stel je nu eens voor dat deze enorm grote groep mensen elke werkdag door de week om 5 uur gewekt gaat worden en pas om 1 uur kan gaan slapen.
Dan zou de ervaren overlast misschien wel vertienvoudigen.

Het plan is volkomen irreeel en zal nooit doorgang vinden.

Geplaatst door Johan Jbroers

Het moet inderdaad MINDER<MINDER EN NOG EENS MINDER met dat idiote en overlastgevende gevlieg! Weg met die 24 uur maatschappij en geef ons rust vooral in de nacht!
En Lelystad moet afbreken om de groei van Schiphol tegen te houden.

Geplaatst door anoniem1

Net zo belangrijk als Schiphol is het absurde plan voor een investerings fonds van 75 miljard euro. Er zijn maar heel erg weinig mensen in de kamer (en wetenschappelijke wereld) die economie echt begrijpen en doorzien en daardoor dreigt dit plan werkelijkheid te worden.

De vorige financiele transactie van minister Hoekstra (de aankoop van een belang in klm) heeft een verlies opgeleverd van 25%+ en nog geen enkel aantoonbaar voordeel. Als men het belang daadwerkelijk zou proberen te verkopen zou het verlies over de 50% zijn want het gaat helemaal niet goed met de klm.
Nu wil men 75 miljard lenen voor investeringen in de toekomst. Hier is geen enkele noodzaak voor want men gaat nooit 75 miljard in een jaar uitgeven. Men kan het geld ook bij elkaar sparen van het overschot op de begroting of lenen op het moment dat er daadwerkelijk een concreet project is dat finaniering nodig heeft. De enige rede om nu te lenen is als je speculeert op een rente stijging.
Het is niet de eerste keer dat een overheids instelling door de financiele wereld verleid word om te speculeren op een rente stijging. Ook vestia werd door de financiele wereld verleid tot speculatie op een rente stijging wat niet alleen een verlies van 2 miljard euro tot gevolg had,ook moesten op het absolute diepte punt van de woningmarkt grote hoeveelheden sociale woningen verkocht worden aan de financiele wereld voor een bodemprijs.
Het is niet de taak van de overheid om te speculeren op de kapitaalmarkt en het verleden laat zien dat de financiele en maatschappelijke schade enorm zou zijn.

Maar ook een rente stijging is niet gunstig voor de overheid in dit geval. Men heeft dan wel goedkoop geld geleend maar deze leningen moeten continue gerherfinancierd worden en dat zal dan tegen een hogere rente moeten. De kosten voor de lening kunnen in dit geval een stuk hoger uitvallen dan gedacht en het geld moet nog steeds worden terugbetaald. Dit heeft ook een heel groot negatief gevolg. De investeringen die gedaan zijn moeten veel meer rendement opleveren om de te betalen rente te kunnen verantwoorden.
Met andere woorden,het is werkelijk een loose loose situatie,er is geen enkele mogelijkheid dat de overheid er hier gunstig uit gaat springen. Niet bij een rente daling en niet bij een rente stijging.
Buiten dat is de overheid niet geschikt om efficient te investeren,het geeft misallocatie (voornamelijk door witte boorden corruptive)
De markt is veel efficienter,dat is het beginsel van ons kapitalistische systeem. Maar ook de liberalen en kapitalisten kijken verlekkerd naar de potentiele pot met geld. Hoeveel mooie projecten en subsidies zouden er niet inzitten voor hun bedrijf en bedrijfstak.

rechtse "hobbys" (financiele corruptie) zijn veel duurder dan linkse hobbys. Ze komen voornamelijk ten goede aan een heel klein deel van de samenleving en leveren een enorme schade op.
Laat er alstublieft een verstandige en gerespecteerde econoom opstaan die dit vreselijk onzinigge plan gaat tegenhouden.


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.