Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Milieuclub: ’Stop met nachtvlucht, overdag is er op Schiphol voldoende ruimte’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 978 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Annet van Aarsen

AMSTERDAM - Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland heeft verkeersminister Van Nieuwenhuizen opgeroepen om met nachtvluchten van en naar Schiphol te stoppen of ze te verplaatsen naar overdag. De ruimte is er, meent directeur Sijas Akkerman.

Aanleiding voor de oproep is een onderzoek dat Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland uitvoerde: het aantal vluchten overdag en ’s nachts in augustus van dit jaar en in augustus 2019. ,,Het aantal nachtvluchten van en naar Schiphol was augustus dit jaar 1883 - zo’n zestig per nacht - en dat is 55 procent van het aantal nachtvluchten in augustus 2019’’, aldus Akkerman. ,,Heel opvallend: het aantal vluchten overdag bleef in augustus steken op 52 procent van de capaciteit een jaar eerder.’’

,,Dat het aantal nachtvluchten hard omhoog ging, was de bewonersgroepen en een paar gemeenteraden rond Schiphol, waarmee we veel contact hebben, ook al opgevallen. Hun gevoel bleek te kloppen’’, aldus Akkerman. ,,Wij vinden dat er op dit moment overdag voldoende ruimte is om vliegtuigen op Schiphol te laten starten of landen. Een aantal nachtelijke vakantievluchten - naar oranje gebied - zou beter helemaal geschrapt kunnen worden. Het is sowieso onverstandig - het wordt zelfs afgeraden door de overheid - om naar het buitenland op vakantie te gaan. Nachtvluchten zouden dan beperkt moeten worden tot vrachtvluchten en noodzakelijke intercontinentale vluchten.’’

Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland wijst naar de Europese Commissie, die onlangs de zogeheten ’airport slot waiver’ heeft verlengd tot maart 2021. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zo hun landings- en startrechten op normaal gesproken drukke luchthavens onbenut laten, zonder die rechten te verliezen. Dat maakt schuiven volgens Akkerman mogelijk. ,,Iedereen houdt rekening met het scenario dat het tot 2023 duurt voordat de luchthaven weer op de maximale capaciteit zit. Tot die tijd moet zeker de nachtelijke overlast zoveel mogelijk worden beperkt. Nu het kan, doe het’’, zegt hij.

Zo makkelijk is het niet om nachtvluchten naar overdag te verplaatsen, meldt een woordvoerder van Schiphol. Ook hij wijst naar de slots. ,,Vanwege die slots die vastliggen en de rechten die luchtvaartmaatschappijen daarmee hebben, is het niet mogelijk.’’ Maar daarnaast: ,,We onderschrijven de wens om het aantal nachtvluchten terug te brengen.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Schiphol zal eenmaal verkregen 'rechten' niet teruggeven, ook al praat men een beetje mee en erkent men de wens naar minder nachtvluchten. Hetzelfde geldt voor de te hoge geluidsnomen, die ver boven de aanbevelingen van de WHO gaan. Men zal een terechte eis om deze te verlagen hard bestrijden.

Economie gaat hier voor gezondheid, en van integer handelen is geen sprake, waaronder ik versta: handelingen die anderen niet schaden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

En omdat luchthaven Schiphol een semi staatsbedrijf is en grote invloed uitoefent, kan intussen wel van een groot probleem rond integriteit van bestuur gesproken worden.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Bestaande rechten die zijn toegewezen dat is een probleem van de luchtvaartsector, dat probleem moeten ze zelf oplossen door de maatschappijen uit te kopen.
Gezondheidschade weegt zwaarder lijkt mij.