Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Metro naar Schiphol? Dan is het tijd voor harde voorwaarden’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 165 
|
 parool.nl 
1280px-Metro_Amsterdam_M5_Kraaiennest.jpg
De metrostellen zijn uitgerust met automatische treinbesturing. Op de Noord/Zuidlijn kunnen ze semi-automatisch rijden onder GoA 2 en volautomatisch keren op station Noord onder GoA 4.
Credit: Willem_90

Lezersbrief

‘Metro naar Schiphol? Dan is het tijd voor harde voorwaarden’

Een paar miljard uittrekken voor een nieuwe metro? Dat gaat zomaar niet, betoogt Mischa Cohen.

Nu Cora van Nieuwenhuizen van de VVD en Dick Benschop van Schiphol zo graag een paar miljard aan (gemeenschaps)geld in een metro naar Schiphol willen stoppen, is het tijd om daar harde voorwaarden aan te verbinden. Goed, we investeren als Amsterdam mee in een metroverbinding, maar alleen als Schiphol krimpt, als er afspraken worden gemaakt over overlast door geluid en ultrafijnstof en als die overlast ook werkelijk wordt gemeten.

Ook moet de CO2-uitstoot van 13,6 miljoen ton aanzienlijk naar beneden. Het gaat om een belangrijke stap in de klimaatcrisis, waarin onze stad als mede-eigenaar van Schiphol een rol kan en moet spelen.

Mischa Cohen, Amsterdam

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Schiphol groeit gewoon als een dolle al jaren lang. Nieuwe extra vertrekhal, nieuwe parkeergarages, meer hotelkamers, het vernieuwde station etc. etc.
Nu de metrolijn, de politiek sorteert voor op een groei naar 540k vluchten en daarna waarschijnlijk nog veel meer als het aan hun ligt.
Alleen de economische tegenwind die hoe dan ook gaat komen zal de krimp inluiden.

Geplaatst door Sara

Dit klinkt misschien als gezeur. Er was een metro die doorlopend naar Amsterdam cs ging van uit Amstelveen. Deze is er vooraltijd uit. Gevolgd door een gigantische verbouwing aan de rails. En aan het station. Als je nu vanuit amstelveen naar Amsterdam wilt moet je een merkwaardige overstap maken. Kost je zeker 10 minuten of langer. Als je minder valide bent zo I zo niet te doen. Het is de spits echt vervelend. Druk kruispunt. Druk station door. De halte dicht bij mijn huis is verplaatst. Als ik de andere kant op wil om naar mijn werk te gaan kom ik dezelfde zaken tegen. Geen bushalte. Stilstaande werkzaamheden aan een provincie brug weg. Op weg gaan met openbaar vervoer is lastig. Ook bezoek ontvangen via deze route. Maar het erge is dat als je wel aansluiting had dat het perfect zou zijn. En nu komt er een metro naar schithole. Er is een prima trein verbinding. Het gaat miljoenen kosten. Niks is meer logisch. Amsterdam ploft uitelkaar van de toeristen. En je kunt niet goed met het openbaar vervoer naar je werk. Maar er is wel een super snelle metro waar je geen reet aan hebt.