Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meten is weten

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1217 
|
 geenvliegroutesbhz.blogspot.nl 
me_vliegtuig_IMG_0395.jpg

Bij de besluitvorming over Lelystad Airport is er uitsluitend gebruik gemaakt van computermodellen die de geluidsoverlast voorspellen. Nu zijn modellen handig om verschillende varianten met elkaar te vergelijken omdat je ze allemaal op dezelfde manier doorrekent.

In de praktijk zijn er echter behoorlijke verschillen tussen de modellen en de daadwerkelijke geluidsoverlast. Door het weer (o.a. wind) kunnen al behoorlijke verschillen ontstaan. Daarnaast houden vliegtuigen zich wat betreft hoogte en koers nooit helemaal precies aan de lijntjes die op de kaart staan. De toestellen mogen 1 zeemijl (1,9 kilometer) aan weerskanten afwijken. Ook zullen de toestellen niet precies gasgeven op de plek die de modelleur in zijn computerprogramma heeft gestopt. Daarnaast kunnen er natuurlijk ook andere (luidruchtigere) toestellen vliegen dan waar de modelleur mee heeft gerekend.

Om de werkelijke geluidsoverlast te bepalen zit er maar één ding op: meten! Lelystad Airport hoeft wettelijk alleen een meetpunt aan het begin en aan het einde van de startbaan te hebben. Daar heeft de omgeving dus niets aan.

De gemeente Dronten heeft zelf daarom een paar jaar geleden al drie meetpunten ingericht in Dronten West. Je kunt via de website real-time meekijken welke geluidsbelasting wordt gemeten.
De metingen worden uitgevoerd door Sensornet die ook verschillende meetpunten heeft rond Schiphol. De metingen lopen vanaf 2011 zodat er een goede nulmeting is. Door deze nulmeting kun je achteraf goed zien wat er aan geluid als gevolg van de uitbreiding van Lelystad Airport bijkomt.

Door de drie meetpunten met elkaar te combineren kan de richting van het geluid worden bepaald. Tevens wordt de data gecombineerd met de gegevens van de radar. Zo kan het systeem het verschil tussen vliegtuiglawaai en omgevingsgeluid zien.
De metingen in Dronten lopen vanaf 2011. Hier kun je het rapport bekijken van de geluidsmetingen over 2014. Uit deze metingen blijkt dat het geluidsniveau van vliegtuiglawaai tot op heden erg meevalt (ver onder de norm van Lden48).

Decibellen zijn logaritmisch


De decibelschaal is logaritmisch. Elk 3 dB erbij betekent ongeveer een verdubbeling van het geluidsniveau.

Voorbeeld stofzuiger:


We hebben een stofzuiger en die produceert 65 dB. We zetten een tweede stofzuiger aan die ook 65 dB produceert: 65 dB + 65 dB = 68 dB

Wanneer twee geluiddrukniveaus meer dan 20 dB verschillen, is het totale geluiddrukniveau vrijwel gelijk aan het hoogste geluiddrukniveau.

Voorbeeld: je zit in je achtertuin


Je zit in je tuin op een zwoele zomeravond. Het achtergeluid (ritselende bladjes, een fluitende vogel, een auto die verderop langsrijdt) bedraagt 35 dB. Er komt een Boeiing langs met 65 dB. Het achtergrondgeluid valt dan compleet weg als het vliegtuig passeert. 35dB + 65 dB = 65 dB

Lamax
Lamax is de (piekwaarde) die gemeten wordt als een toestel passeert. In de bebouwde kom van Biddinghuizen is de geluidsbelasting straks volgens de modellen ongeveer 65 dB als een opstijgend toestel passeert.

Lden
Voor vliegtuiglawaai heeft de wetgever iets heel handigs bedacht: het wordt gewoon uitgemiddeld over de hele dag. Handig..... zo voldoe je bijna altijd aan de normen.

Voorbeeld


Op Lelystad Airport is het spitstijd. Van 7.00 tot 10.00 uur vertrekken er 60 Boeings en Airbussen. De rest van de dag is het redelijk rustig in Biddinghuizen (het inkomende vliegverkeer dendert over Dronten-West).

Van 7.00 tot 10.00 uur zijn er 60 geluidspieken van circa 65 dB. Dit wordt vervolgens uitgemiddeld. Het Lden niveau in de bebouwde kom van Biddinghuizen ligt daardoor net onder de 48 dB (de gele lijn van route B+ in onderstaande afbeelding). Boven 48 dB is er volgens de wetgever sprake van 'ernstig gehinderden'. Daaronder is er volgens de wetgever niets aan de hand. Voor recreatie (oa de Boschberg, de Bremerberg, campings langs het water) is er overigs helemaal geen geluidsnorm.


Geluidsmeting Biddinghuizen



Het college van B&W heeft ook voor Biddinghuizen een geluidsmeetpunt toegezegd. Dit moet er uiterlijk in 2017 komen. Je kunt dan nog een jaar meten voor een goede nulmeting.

Bekijk bericht op "geenvliegroutesbhz.blogspot.nl"

Reacties op dit bericht