Met trein of vliegtuig naar Parijs?
Blogs
Rolf de Groot (53) is Hoofd Internationale Betrekkingen voor het wetenschapsprogramma bij ESA. Het is aan hem om verwachtingen te managen bij de 22 landen die financieel bijdragen aan het wetenschapsprogramma van de Europese ruimtevaartorganisatie. Voor zijn werk reist hij al ruim 18 jaar met de trein naar Parijs.
“Voordat ik de trein nam, vloog ik naar Parijs, maar die optie werd destijds wegbezuinigd,” zegt De Groot. “Dat was even wennen, maar nu zou ik niet anders willen. De reis is heel makkelijk en betrouwbaar in te plannen. Natuurlijk, een vertraging van misschien 10 minuten komt wel eens voor, maar grotere excessen zijn de afgelopen 18 jaar op één hand te tellen geweest.”
De reistijd zelf valt erg mee, vindt hij. “Van deur tot deur verlies je niet of nauwelijks tijd ten opzichte van vliegen. Goed, je zit langer in de trein dan in het vliegtuig, maar je hoeft niet een uur van tevoren aanwezig te zijn, vijf minuten is voldoende op Schiphol. Bovendien, doordat Thalys in hartje centrum aankomt bij Gard du Nord, ben ik via de metro binnen een half uur op kantoor. Dat lukt je niet vanaf vliegveld Charles de Gaulle.”
Tijd in trein nuttig besteden
De Thalys naar Parijs ervaart De Groot als uiterst comfortabel. “Natuurlijk helpt het wel dat ik eerste klas reis. Daar heb je alle ruimte en rust. In de tweede klas zit je op zich ook ruim, maar daar is het echt een stuk drukker. Voorheen kon het ook in eerste klas een tikkeltje lawaaierig zijn door flink aanwezige bellers. Tegenwoordig zie je overal signing die je aanmoedigt om te bellen op het treinbalkon, dat scheelt echt enorm.
Een groot voordeel vind ik dat je tijd in Thalys heel nuttig kunt besteden. Zelf werk ik graag aan boord. En dan is een trip van 3 uur juist erg fijn. Je hebt dan genoeg tijd om werk gedaan te krijgen. De Wifi-verbinding is de laatste jaren sterk verbeterd, waardoor je reguliere e-mail prima kunt verwerken. Toch is het nog niet zó stabiel dat je er 100 procent op kan rekenen. Daarom bereid ik mijn reis zodanig voor dat alles wat ik nodig heb lokaal is opgeslagen.”
Bespreking in de restauratiewagen
De Groot reist meestal alleen, “maar het komt vaak genoeg voor dat er relaties aan boord zijn,” zegt hij. “Je kan elkaar dan moeilijk in het gangpad treffen voor een bespreking. In dat geval biedt de restauratiewagen uitkomst, al kan het daar wel vrolijk druk zijn. Regelmatig vind je er zakenlui die gedane zaken uitbundig vieren.”
Hij heeft ook een puntje van kritiek op het treinproduct. “Natuurlijk valt er heus wel wat op aan te merken. Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet kapot van de business lounge in Parijs. Het is er niet verkeerd toeven hoor, toch is het contrast met de KLM-lounge op Schiphol best groot. Maar omdat je niet zo lang van tevoren hoeft in te checken heb ik toch nauwelijks reden om er gebruik van te maken. Ben ik wel vroeg dat drink ik liever een cappuccino in een café dichtbij Gard du Nord”.
Tot besluit heeft De Groot nog een tip voor zakelijke reizigers. “Als je net als ik bijna 2-wekelijks met Thalys reist, dan leer je dat niet altijd alles volgens plan loopt. Meetings kunnen uitlopen en je kan natuurlijk altijd net de trein missen. Zeker als je maar kort van tevoren aanwezig hoeft te zijn. Ik raad daarom iedereen TheCard van Thalys te nemen. Dan kan je zonder gedoe je reis omboeken naar een ander tijdstip en kan je altijd mee aan boord. In het slechtste geval moet je dan plaatsnemen op een klapstoel, maar voor dat uitzonderlijke geval vind ik dat geen ramp.”
Geplaatst door Griese JH uit amstelveen
Nu en dan zou je je geloof in de mensheid kwijt raken.
Zie overigens iets verder op deze site: Een piloot (Wrijven in een vlek! ) houdt LVNL verantwoordelijk voor al dat gepruts. De beerput moet maar eens goed worden open getrokken. Die lieden schijnen ook nog eens goud gerande salarissen te hebben..en als ik het goed begreep willen ze nog meer...