Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Met een trucje worden vertragingen op Schiphol ‘s avonds gehalveerd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 671 
|
 parool.nl 
hvs_klmoud_DSC_2522.jpg

Door: Herman Stil

Door het vliegverkeer nauwkeuriger te plannen is deze zomer de gemiddelde vertraging op Schiphol in de vroege avond gehalveerd.

Het viel Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) al langer op: tussen zes en acht uur 's avond landen er op Schiphol achter elkaar opvallend veel middelgrote vliegtuigen - Boeings 737 vooral. Veel meer dan op andere tijdstippen van de dag.

Omdat middelgrote vliegtuigen bij de landing minder afstand tot elkaar hoeven te houden dan tot een groot toestel (zoals de Boeing 747 of Airbus A380) kon er zo worden gepland dat vliegtuigen tussen zes en acht uur eerder van de luchthaven van vertrek weg kunnen.

Veiligheid
Door de maatregel is de gemiddelde tijd dat een vliegtuig bij vertrek wordt opgehouden, deze zomer teruggebracht van acht naar vier minuten.
De veiligheid blijft daarbij volgens LVNL gewaarborgd.

Bij de zes andere landingspieken op een doordeweekse dag is de truc minder goed toe te passen, omdat dan veel vaker kleine, middelgrote en grote toestellen na elkaar landen. Vliegtuigen moeten altijd rekening houden met de luchtwervelingen van het voorgaande toestel. Hoe groter dat vliegtuig is, hoe groter de onderlinge afstand moet zijn.

Piek
Gemiddeld kunnen er op Schiphol per landingsbaan 34 toestellen per uur landen; bij landingspieken zoals in de vooravond worden meestal twee banen tegelijkertijd gebruikt. De afgelopen drie zomermaanden waren de druktste ooit op Schiphol. Op 8 augustus kende de luchthaven de drukste dag ooit met 1549 starts en landingen.

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Zo kan LVNL de landingscapaciteit structureel opvoeren, door slimmer te organiseren.
Maar wat dan ook mogelijk is, als er dichter aaneen gevlogen kan worden met de kleinere toestellen, is het CDA landen. Of schrijf ik nu iets raars?

Geplaatst door gerard

Het is toch gek dat de sector geen trucjes kan bedenken om de hinder te halveren, maar wel om 4 minuten wachttijd te laten verdwijnen ten koste van de hinder. Des te meer vliegtuigen kort na elkaar des te moeilijker het wat minder lawaaiige CDA-landen zuiver kan worden uitgevoerd. Meer hinder dus: vaker en luider. Overigens, CDA-vliegen probeert men niet eens overdag of in de avond. Loze beloftes waren het - ooit-


Geplaatst door de Vries

En met ditzelfde trucje zal de startcapaciteit ook nog wel wat omhoog kunnen. LVNL werkt totaal niet aan hinder beperkende maatregelen.