Platform Vlieghinder Kennemerland
 

“MER voor Lelystad Airport moet helemaal opnieuw”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1097 
|
 omroepflevoland.nl - 24-11-2017 
tb_vliegtuig_TUI-PH-TFM.jpg

SP en GroenLinks in de Tweede Kamer blijven erbij dat er voor Lelystad Airport een geheel nieuwe milieueffectrapportage (MER) moet worden gedaan. Dat zeggen ze na een besloten vergadering over de rapportage in de Tweede Kamer.

De Kamer werd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) geïnformeerd over de fouten in de mer, die de actiegroep Hoog Overijssel half september heeft ontdekt. Het gebied met overlast van vliegtuigen van en naar Lelystad is volgens de actiegroep veel groter dan het rapport aangeeft, omdat vliegtuigen langer op lage hoogte (1800 meter/6000 voet) moeten vliegen.

NLR
Het NLR erkende gisteren in de Kamer opnieuw dat er in de zogeheten vliegtuigprofielen een verkeerde berekening is gemaakt voor het geluid van de Boeing 737. Het gaat vooral om de oudere 737-300 en -400, die bijna niet meer in Nederland vliegen. De menselijke fout is ondanks een extra controle niet eerder ontdekt. Het NLR gebruikt inmiddels de juiste gegevens, terwijl in de rekenmodellen nu ook is meegenomen dat vliegtuigen langer op 1800 meter hoogte blijven vliegen.

Nagerekend
Een woordvoerder van het NLR laat weten dat op dit moment wordt nagerekend wat de gevolgen van de correcties zijn voor de mer. Het centrum verwacht dat de mer alleen op onderdelen kan worden aangepast en dat niet een geheel nieuw milieu-onderzoek nodig is. De Commissie voor de mer moet hierover nog advies geven aan minister Van Nieuwenhuizen. Ook het ministerie heeft gisteren in de Kamer aangegeven dat een beperkte aanpassing van de mer volstaat.

Consultatie
Het ministerie van I en W komt naar verwachting begin december met een antwoord op de duizenden reacties van instanties en personen (Lees hier), die zijn binnengekomen op de internetconsultatie over de vliegroutes van Lelystad. De meeste van de ruim 3200 reacties zijn afkomstig van tegenstanders van uitbreiding, waarvan een groot deel uit Gelderland.
Een vertegenwoordiging van actiegroepen en bewoners heeft de reacties van bewoners bekeken en komt hierover maandag met een eindadvies.

De opening van Lelystad Airport staat gepland voor april 2019. VVD en CDA hadden na de besloten vergadering donderdag niet de indruk dat de opening in het gedrang komt, schrijft De Stentor.

Bekijk bericht op "omroepflevoland.nl - 24-11-2017"

Reacties op dit bericht