Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meetvliegtuig maakt tientallen ‘doorstarts’ boven Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 437 
|
 nhnieuws.nl - 10-05-2021 
Schiphol_klimaatactie_191214_WP_7632.JPG

Door Doron Sajet

Een testvliegtuig van het NLR en de TU Delft is begonnen aan een serie meetvluchten boven de Polderbaan van Schiphol. De start- en landingsbaan is de afgelopen maanden dicht geweest voor groot onderhoud. Het meetvliegtuig moet daarom tientallen doorstarts maken om de landingssystemen van de Polderbaan te testen op nauwkeurigheid. Het vliegtuig maakt geen contact met het asfalt.

Pas als de testvluchten achter de rug zijn, mag de Polderbaan weer worden vrijgegeven voor gebruik. Na vandaag wordt er op vrijdag nog een testdag met de Citation gehouden, als de weersomstandigheden goed genoeg zijn. Anders komt de PH-LAB maandag pas terug.

Als het vliegtuig op maandag de tweede meetvluchtdag houdt, betekent dat opnieuw een vertraging voor de opening van de Polderbaan. De baan zou oorspronkelijk in april open zijn gegaan, maar sneeuw, ijs en hevige regenval hebben voor oponthoud gezorgd.

Alleen met goed zicht
Op zaterdag 15 mei moet de baan volgens het laatste schema weer heropend worden, maar mag dan nog vijf weken alleen worden gebruikt met goed genoeg zicht. Volgens Schiphol zijn er internationale eisen gesteld aan het heropenen van een baan met landingssystemen zoals die van de Polderbaan. Er moet gedurende die vijf weken worden vastgesteld dat ze goed werken. Net als de afgelopen maanden worden andere start- en landingsbanen op Schiphol als alternatief ingezet.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Het gaat hier om het nieuwe landingssysteem waarmee, als u pech heeft, om de 70 seconden bij geconcentreerd vliegen, om de 70 seconden een vliegtuig over uw huis/tuin gaat.
Dit is de opmaat naar 800.000 slots per jaar.

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 10-05-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Als de politiek de voorstellen van de burgerorganisaties serieus opvat en laat onderzoeken hoeveel luchtvaart (hoe weinig luchtvaart) NL echt nodig heeft, is dit voorsorteren op de hel voor bewoners volstrekt overbodig, voorbarig en maatschappelijk onrechtmatig. Dus dit typeert de "matige" groei en andere verhullende mooie woorden van Benschop.

Geplaatst door Langs de lijn uit Uitgeest

VISIE "SCHIPHOL 2050" volgens CEO Benschop (PvdA):

"Kwaliteit van Netwerk is een essentiële pijler van Visie 2050. In een geglobaliseerde wereld spelen luchtverbindingen een belangrijke rol in de economie en het maatschappelijk welzijn van een land.
De rol van Schiphol binnen de Nederlandse economie heeft zich ontwikkeld van een ‘mainport’ die bijdraagt aan werkgelegenheid, bbp en logistiek, naar een onmisbare partij voor de concurrentiepositie van Nederland als Global City Region (de ‘HOLLAND METROPOOL’).

TOPMILIEUS

Nederland dient daarnaast te beschikken over aantrekkelijke internationale topmilieus. In de zuidwestcorridor van de MRA is ruimte nodig voor uitbreiding van de Zuidas. Elders is behoefte aan campusachtige ontwikkelingen. De (inter)nationale topmilieus en campussen moeten voorzien in een mix van wonen, werken, winkelen en vrije tijd, en streven naar topkwaliteit van de bebouwing en de openbare ruimte. Cruciaal is ook aansluiting op hoogwaardige openbaarvervoerverbindingen en een uitgebreid snelwegennet."

Zo gezien gaat het afwaarderen van secundaire banen bij Groot Amsterdam t.b.v. deze topmilieus (!) hand in hand met het super preferent maken van een Polderbaan 2.0 en Kaagbaan 2.0 voorzien van het NextGen hoogfrequent vliegsysteem met enorme gezondheidsschade in onze regio.

De politiek hier volgt helaas gedwee deze desastreuze visie en offert de leefomgeving in regio Alkmaar/Kennemerland blijkbaar graag op voor bovengenoemde TOPMILIEUS ELDERS en de luchtvaartsector die dit uit winstoogmerk en exploitatiedrang allemaal doordrukt.