Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meeste nieuwe vliegtuigen niet schoner, 787 zelfs extreem vervuilend

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 667 
|
 schipholwatch.nl - 15-12-2020 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Zijn nieuwe vliegtuigen schoner en zuiniger dan oudere toestellen? Milieu-expert drs Ton Tukkers rekent het na op basis van de officiële emissiegegevens van de EASA, de luchtvaartorganisatie van de EU. Spoiler: het blijkt nogal tegen te vallen.

Vorige week berekende Tukkers ook al op basis van de officiële gegevens dat nieuwere toestellen helemaal niet stiller zijn dan de wat oudere vliegtuigen.

Als basis voor de berekeningen neemt Tukkers een inventarisatie die hij vorig jaar maakte van alle binnenkomende vliegtuigen op Schiphol. Hij koos hiervoor een willekeurige drukke dag: 10 juli 2019.

Hij verdeelt alle aankomsten in 25 verschillende vliegtuigtypen en zoekt de emissiegegevens van de toestellen op via de website van EASA. Die biedt veel informatie, waaronder de emissiecertificaten van vliegtuigmotoren.

Door de aankomende vluchten te combineren met de emissiedata van vliegtuigmotoren kan hij de uitstoot per vliegtuig berekenen.

De emissiegegevens hebben betrekking op de situatie rond start en landing (LTO, of Landing and Take-off), onderverdeeld volgens de richtlijnen van VN-agentschap ICAO:

Start met 100 procent motorvermogen gedurende 0,7 minuut
Klim tot 3000 voet met 85 procent motorvermogen gedurende 2,2 minuten
Aankomst met 35 procent motorvermogen gedurende 4 minuten
Taxiën met 7 procent motorvermogen gedurende 26 minuten

In de overzichten van EASA staan de CO2– en NOx-emissies weergegeven. De steekproef uit 2019 bevat de gegevens van acht vliegtuigen per vliegtuigtype, waaronder de verondersteld zuiniger typen als de A320 Neo, de 787 Dreamliner en de 737 Max.

CO2-emissies
De grafiek van de CO2-emissies geeft het verband tussen de grootte van het vliegtuig (in ton MTOM ofwel maximum startgewicht) en de CO2-emissie in kilogram CO2 per onderdeel van de start- en landingscyclus (de LTO).

De blauwe stippen zijn afkomstig van het in 2019 uitgevoerde onderzoek en vormen de uitgangssituatie. De rode stippen hebben betrekking op de nieuwste vliegtuigtypen, te weten drie versies van de Dreamliner (de 787-8, -9 en -10), de 737 Max en de A320 Neo van Airbus.

De CO2-emissies van de Max en de Neo komen overeen met die van de qua grootte vergelijkbare overige toestellen, maar zijn zeker niet lager, zoals vaak wordt gezegd. De emissiegegevens van de 787 liggen zelfs beduidend hoger.

Stikstof
De uitstoot van stikstofoxyden (NOx) zijn in de tweede grafiek in beeld gebracht. Opvallend zijn weer de veel hogere emissies van de Dreamliners in vergelijking met de overige toestellen. Bij dit vliegtuig blijkt het bovendien een groot verschil te zijn of het is uitgerust met motoren van General Electric (circa tweederde van de toestellen) of Rolls-Royce (de rest).


De stikstofuitstoot van de Rolls-Royce motoren ligt significant hoger. Dat blijkt duidelijk uit deze grafiek, waarin de 787’s met RR-motoren met rode meetpunten worden weergegeven en de GE-motoren met geel.

De stikstofuitstoot van de 737 Max komen overeen met die van overige toestellen van vergelijkbare grootte. Alleen de Airbus A320 Neo scoort beter op dit punt.

Lange weg te gaan
De conclusie van deze berekeningen: er is nog een lange weg te gaan om tot schonere vliegtuigen te komen. Ook de nieuwste toestellen blijken in de meeste gevallen niet schoner dan voorheen. De CO2-uitstoot is nauwelijks verbeterd. Hetzelfde geldt voor de stikstofemissie met uitzondering van de Airbus.

De vaak bejubelde 787 Dreamliner – de trots van onder meer KLM – is zowel qua CO2 en NOx veel vuiler dan vergelijkbare toestellen van die grootte.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 15-12-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tja.......”volgens opgave fabrikant zijn dit de prestaties en verbruik” , waar ken ik dat toch van?
O,ja , SJOEMELDIESELS.........

Mijn complimenten en dank voor drs Tukkers!
Nu nog die eigenwijze Haagsche Pluche!