Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer vluchten Schiphol bij uitstel Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 437 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 16-02-2018 
Meer vluchten Schiphol bij uitstel Lelystad

Door Frans van den Berg

Wanneer de opening van Lelystad Airport opnieuw wordt uitgesteld, wil Schiphol-directeur Jos Nijhuis onderhandelen over extra vluchten op Schiphol.

KLM-directeur Pieter Elbers deed vrijdagmorgen een vergelijkbare oproep bij de presentatie van zijn jaarcijfers in Parijs. Maar Elbers meent ook dat Schiphol niet tot en met 2020 op slot moet zitten, maar de geluidswinst die de afgelopen jaren is geboekt al moet kunnen verzilveren.

Jos Nijhuis, de scheidend directeur van Schiphol, wil nog steeds vasthouden aan het Aldersakkoord uit 2008 waarin staat dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 starts en landingen worden uitgevoerd. Een grens die momenteel al vrijwel is gehaald. „Maar dat betekent dus ook dat Lelystad in april 2019 open moet voor vakantievluchten. Dat is al een jaar later dan eerder was afgesproken. Wordt het opnieuw uitgesteld, dan wordt een van de afspraken uit het Aldersakkoord niet nagekomen. Dat betekent dat we dan weer met bewonersgroepen, sector en overheid aan tafel moeten. Dan moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt.”

Sowieso ziet Nijhuis niet het nut van een jaar uitstel, zoals verschillende Kamerfracties willen. De minister neemt daarover binnenkort een besluit. „Kijk, nu spelen de gemeenteraadsverkiezingen en volgend jaar zijn het weer provinciale staten. Maar binnenkort liggen alle feiten op tafel. Dat zal een jaar later niet anders zijn. Feit is dat we de capaciteit gewoon hard nodig hebben. In het eerste jaar 4000 starts en landingen. Daarvoor zijn genoeg maatschappijen te vinden, maar vakantievliegers die landingsrechten op Schiphol opgeven, krijgen voorrang.”

Extra vluchten op Schiphol zijn volgens Nijhuis goed mogelijk. „Inderdaad heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een kritisch rapport geschreven over de veiligheid, maar daarin staat niet dat nu onveilig is. Wel dat er eerst zaken moeten worden aangepakt voordat er extra vluchten kunnen komen. Daar zijn we samen met alle partijen druk mee bezig. Alleen de aanleg van een extra taxibaan is pas in 2021 klaar. We hebben taxibanen in twee richtingen, alleen niet bij het viaduct over de A4. Dat betekent extra viaducten over verschillende wegen, maar ook de sloop van een vrachtgebouw.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 16-02-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Het mannetje die met de uitbreiding van al die pretvluchten er een zooitje van heeft gemaakt, geen enkele afspraak, gemaakt in de ORS, is nagekomen, wil onderhandelen over nieuwe afspraken over groei, dit ten koste van de omwonenden..
Hoe ongeloofwaardig kan je zijn?

Geplaatst door Jos

Nieuwe maatschappijen krijgen voorrang bij de uitgifte van extra slots en de voor de Hubfunctie belangrijke piekuren zitten al overvol. En dan zouden we vanwege enkele extra KLM-verbindingen met China en India, Schiphol moeten gaan uitbreiden. Voor die paar vluchten die volgens Elbers zo cruciaal zijn voor de economie gebruikt de KLM maar een paar andere KLM of Transavia slots uit het 'pretsegment'. Het uitbreiden van Schiphol is schieten met een kanon op een mug. En een kanon met heel veel schade aan de omgeving.

Geplaatst door Klaas

De enigste de schade brengen zijn de bewoners rond schiphol die lopen te klagen over geluidshinder
Emirates en singaporeairlines hebben hun vrachtvluchten naar brussel en maastricht gebracht
Die vracht wordt daar gelost en per vrachtauto over de weg naar schiphol gereden
Hoeveel milieu schade wil je veroorzaken met dit geklaag
Je bent er zelf komen wonen
Steeds meer mensen stappen in de auto naar brussel voor vliegvakanties
Maatschappijen verhogen de prijzen steeds meer want uitbreiden mag niet meer
Voor de man met de pet is straks een vliegvakantie niet meer te betalen

Geplaatst door Rob

@Klaas. Er waren eerder juist vrachtmaatschappijen van Brussel naar Schiphol gekomen vanwege heffingen op Brussel. Stelling dus onjuist dat deze goederen in Amsterdam en omstreken moeten zijn.

Brussel is verder prima per trein bereikbaar (bespaart ook parkeerkosten). En ja, het wordt tijd dat we de kunstmatig laag gehouden ticketprijzen (vele belastingvrijstellingen) verhogen. Niet om de vakantie van jan met de pet verhinderen, maar om alternatieven te stimuleren voor het sterk toenemend vliegverkeer ook door meer midden en hoge inkomens. Denk aan winkelen in Londen, weekeindje Barcelona of Milaan en dergelijke.

Geplaatst door Frans S.

Beste Klaas , als jou buren steeds meer herrie gaan maken tot diep in de nacht aan toe ga jij dan ook niet klagen omdat je er zelf bent gaan wonen . En je vindt zeker ook dat de mensen in Groningen niet moeten klagen als hun huis bijna instort, ze zijn er tenslotte zelf gaan wonen.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat er al mensen hier woonden voordat Schiphol er was.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Dit is de Schipholgroup ten voeten uit.
Manipuleren, het onder druk zetten van de regering.
Schijt hebben aan de omwonenden en het millieu.

Kapitalistische narcisten clubje.



Geplaatst door anoniem

Klaas, de naam vermoed dat je wat ouder bent en wijzer zou moeten zijn. Toen ik in Noord Kennemerland kwam wonen behoorde het duingebied nog tot stiltegebied en in plaats van deze gebieden te beschermen zijn deze deels opgeheven omdat er teveel geluidsoverlast werd geconstateerd. De omgekeerde wereld dus. En Jan met de pet, over wie heb je het dan? De inkomensverschillen tussen de laagst- en hoogstbetaalden zijn klein te noemen ter vergelijking met de rest van Europa. Zelfs iemand die niet werkt heeft vaak meer inkomsten dan de laagstbetaalden in Nederland. En waarom moet de werkster zo nodig naar Azie? Als een kip zonder kop vliegen we de wereld kapot. Het belangrijkste voor mens en dier is een leefbare omgeving.

Geplaatst door J.M Janbroers

Schiphol en de overheid is een maffiabende en ook een vervuilende en rust- verstorende asociale werkgever.
En voor omwonenden funest. Ik ben al twee keer verhuist door die vliegtuigen Bah!
En nu ook nog Lelystad erbij Nederland wordt 1 groot vliegveld met ook nog eens kankerverwekkende stoffen als cadeau.

Geplaatst door R.A. Dekker

De Schiphol lobby draait inmiddels op volle toeren.
Zowel Schiphol als de KLM roepen om het hardst dat het plafond van 500.000 starts en landingen per jaar tot 2021 van tafel moet nu Lelystad airport later wordt opgeleverd.
Onlangs deed ook het NLR alvast een duit in het zakje door te verklaren dat ook 550.000 starts en landingen op Schiphol best heel veilig kunnen zijn.
Nee, het is niet de vraag of het plafond van 500.000 sneuvelt maar wanneer.
De rechtse - en populistische partijen (VVD, PVV, CDA, D66, CU, SGP en FvD) hebben namelijk een riante meerderheid in de 2e kamer.
Het gros van deze kamerleden is niet echt slim en denkt zelden meer dan 4 jaar vooruit.
Zij slikken het "achteruitvliegverhaal" van Jos Nijhuis als zoete koek en zullen de groeidrift van Schiphol geen haarbreed in de weg staan.

Geplaatst door dorp

Helemaal gelijk Hr. Dekker ,
Maar waarom laten wij ons niet horen ? . Wat deze regio nú nodig heeft is een actie die zo,n impact heeft ze het wel laten ! .