Meer vluchten Schiphol bij uitstel Lelystad
Door Frans van den Berg
Wanneer de opening van Lelystad Airport opnieuw wordt uitgesteld, wil Schiphol-directeur Jos Nijhuis onderhandelen over extra vluchten op Schiphol.
KLM-directeur Pieter Elbers deed vrijdagmorgen een vergelijkbare oproep bij de presentatie van zijn jaarcijfers in Parijs. Maar Elbers meent ook dat Schiphol niet tot en met 2020 op slot moet zitten, maar de geluidswinst die de afgelopen jaren is geboekt al moet kunnen verzilveren.
Jos Nijhuis, de scheidend directeur van Schiphol, wil nog steeds vasthouden aan het Aldersakkoord uit 2008 waarin staat dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 starts en landingen worden uitgevoerd. Een grens die momenteel al vrijwel is gehaald. „Maar dat betekent dus ook dat Lelystad in april 2019 open moet voor vakantievluchten. Dat is al een jaar later dan eerder was afgesproken. Wordt het opnieuw uitgesteld, dan wordt een van de afspraken uit het Aldersakkoord niet nagekomen. Dat betekent dat we dan weer met bewonersgroepen, sector en overheid aan tafel moeten. Dan moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt.”
Sowieso ziet Nijhuis niet het nut van een jaar uitstel, zoals verschillende Kamerfracties willen. De minister neemt daarover binnenkort een besluit. „Kijk, nu spelen de gemeenteraadsverkiezingen en volgend jaar zijn het weer provinciale staten. Maar binnenkort liggen alle feiten op tafel. Dat zal een jaar later niet anders zijn. Feit is dat we de capaciteit gewoon hard nodig hebben. In het eerste jaar 4000 starts en landingen. Daarvoor zijn genoeg maatschappijen te vinden, maar vakantievliegers die landingsrechten op Schiphol opgeven, krijgen voorrang.”
Extra vluchten op Schiphol zijn volgens Nijhuis goed mogelijk. „Inderdaad heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een kritisch rapport geschreven over de veiligheid, maar daarin staat niet dat nu onveilig is. Wel dat er eerst zaken moeten worden aangepakt voordat er extra vluchten kunnen komen. Daar zijn we samen met alle partijen druk mee bezig. Alleen de aanleg van een extra taxibaan is pas in 2021 klaar. We hebben taxibanen in twee richtingen, alleen niet bij het viaduct over de A4. Dat betekent extra viaducten over verschillende wegen, maar ook de sloop van een vrachtgebouw.”
Geplaatst door Wim uit Castricum
Hoe ongeloofwaardig kan je zijn?